کدمصاحبه:1112/910130

30 فروردین 1391

آموزشی
بررسی مسائل آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان
گفتگو با دکتر حسین شریعتمداری

در ادامه سلسله گفتگوها با مسئولین ومدیران دانشگاه صنعتی اصفهان این بار به سراغ معاون آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان رفتیم تا پیرامون مسائل آموزشی دانشگاه، ارتقاء خدمات آموزشی و بخش های مرتبط با این معاونت به گفتگو بنشینیم.

 

دکتر حسین شریعتمداری که از استادان خوشنام، با تجربه و پرسابقه دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان  است، سالیان متمادی در بخش های مختلف مدیریت آموزشی دانشگاه به فعالیت مشغول بوده وتجربیات گرانسنگ این دوران را هم اینک درکسوت معاون آموزشی دانشگاه به کار بسته است.

 

با سلام  وتشکر از حضور جنابعالی در این گفتگو، لطفاً  شرحی از سوابق تحصیلی، فعالیت ها و تجربیات خود طی سالیان متمادی حضور در دانشگاه ارائه فرمائید.

 

با سلام خدمت شما، دانشجویان عزیز ومخاطبان ارجمند این گفتگو.

بنده مقطع کارشناسی را در رشته مهندسی کشاورزی (خاکشناسی) در سال 1365 از دانشگاه صنعتی اصفهان اخذ نمودم. در تابستان همان سال به مدت چهارماه در یکی از قرارگاه های مهندسی رزمی وابسته به قرارگاه خاتم الانبیاء در اهواز مشغول به خدمت شدم.

از مهرماه سال 1365 با قبولی در آزمون کارشناسی ارشد رشته ی خاکشناسی دانشگاه صنعتی اصفهان، مقطع کارشناسی ارشد را نیز در این دانشگاه آغاز نمودم.

در ادامه و در طول دوره کارشناسی ارشد، با واحد آموزش جهادسازندگی استان چهارمحال وبختیاری ومدتی نیز با استانداری این استان جهت برنامه ریزی واجرای تعدادی ازدوره های آموزشی وبازآموزی کارکنان همکاری نمودم.

درسال 1368 با پایان دوره کارشناسی ارشد بعنوان مربی دردانشگاه صنعتی اصفهان مشغول به خدمت شده و پس ازقبولی درآزمون اعزام به خارج ازکشور در سال 1372، به کانادا اعزام ودر سال 1376 موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته خاکشناسی باتخصص شیمی وکانی شناسی خاک از دانشگاه ساسکاچوان کانادا شدم.

از سال 1377 نیز مجدداً بعنوان عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول به خدمت هستم که طی این مدت مسئولیت هایی چون معاون آموزشی دانشکده منابع طبیعی بمدت 3 سال، معاون آموزشی دانشکده کشاورزی بمدت 4 سال، رئیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه به مدت 2 سال را تا سال 1386داشتم. در همان سال جهت گذراندن فرصت مطالعاتی، قریب به 9 ماه به کشور استرالیا اعزام و پس از این دوره، طی حدود 2 سال اخیر بعنوان معاون آموزشی دانشگاه مشغول به کار می باشم.

 

معاونت آموزش دانشگاه، در واقع متولی مدیریت و ساماندهی چه بخش هایی از دانشگاه است؟

 

فعالیت های مربوط به معاونت آموزشی دانشگاه شامل بخش های متعددی است که حوزه آموزش های رسمی واداره خدمات آموزشی دانشگاه، مرکز تحصیلات تکمیلی، دفتر نظارت وارزیابی آموزش، مرکز آموزش های الکترونیکی وآزاد ودفتر استعدادهای درخشان از جمله این بخش ها هستند.

همچنین امور مربوط به جذب وارزیابی فعالیت اعضای هیأت علمی و هیأت ممیزه دانشگاه، از دیگر بخش های زیرمجموعه معاونت آموزشی می باشند.

 

در حوزه ارائه خدمات، معاونت آموزشی چه وظایفی بر عهده دارد و بمنظور ارتقاء این خدمات تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

 

ارائه خدمات آموزشی توسط اداره کل آموزش و همچنین مرکزتحصیلات تکمیلی دانشگاه و در بخش های مختلفی چون ثبت نام و پذیرش دانشجویان، برنامه ریزی دروس، برنامه ریزی و برگزاری امتحانات انجام می گیرد.

همچنین عمده ی خدمات از طریق سامانه جامع آموزشی پژوهشی گلستان در اختیار کاربران مختلف قرار گرفته است.

در دو سال گذشته وبه منظور ارتقاء خدمات آموزشی در دانشگاه صنعتی اصفهان در بخش زیرساخت ها و بهبود سخت افزارهای موجود، فعالیت های متعددی انجام شده است که برخی از آن ها به شرح زیر می باشند:

-     ارتقاء نرم افزارها و همچنین سرورهای سیستم گلستان و انتقال آنها به مرکز داده (Data center) و تمرکز مدیریت سخت افزاری آن در مدیریت شبکه دانشگاه که باعث به حداقل رسیدن اشکالاتی چون کاهش سرعت و قطعی سیستم مخصوصاً در زمان های ثبت نام شده است.

-      مکانیزه شدن بایگانی آموزش دانشگاه با هزینه ای بالغ بر 300 میلیون ریال که تحولی اساسی درافزایش سرعت و امکان دسترسی به مدارک و نیز کاهش فضای فیزیکی مورد استفاده ایجاد کرده است.

-     و نیز طراحی کارت دانشجویی الکترونیکی چند منظوره با همکاری حوزه معاونت محترم دانشجویی دانشگاه و اتصال آن به سیستم جامع گلستان بمنظور تسهیل ارائه خدمات مختلف به دانشجویان.

 

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه شامل دانشجویان غیربومی است، چه راهکارهایی جهت ارائه خدمات غیرحضوری به دانشجویان اندیشیده اید؟

 

در این بخش هم سعی شده ارائه خدمات به لحاظ کمی وکیفی به دانشجویان افزایش و حتی الامکان خدمات غیر حضوری فراهم شوند.

سامانه گلستان بعنوان یک زیرساخت امکان ثبت نام و دریافت اطلاعات به صورت غیرحضوری را دارد، همچنین در بخش ارائه خدمات به دانش آموختگان نیز زمینه ارائه خدمات غیر حضوری در حال فراهم شدن می باشد، به این ترتیب که سایت جدیدی در حال راه اندازی است که ضمن تسهیل ارتباط دانش آموختگان با دانشگاه، بدون نیاز به مراجعه ایشان، امکان ارسال مدارک تحصیلی بصورت پستی را برای این افراد فراهم خواهد کرد.

از دیگر زمینه های ایجاد شده جهت ارائه خدمات غیرحضوری به دانشجویان عزیز، تلفن های گویای (2306 و 2307) در اداره کل آموزش است که در حال ثبت درخواست ها و ارائه خدمات به دانشجویان می باشد.

اخیراً خبرهایی مبنی بر افزایش فعالیت های دانشگاه در بخش بین الملل شنیده می شود. با توجه به اهمیت این حوزه، معاونت آموزشی بمنظور ارتقاء روابط دانشگاه در حوزه بین الملل چه اقداماتی انجام داده است؟

در حوزه بین المللی برنامه ریزی برای تأسیس پردیس بین الملل دانشگاه صنعتی اصفهان در دستور کار است، در حال حاضر با تدوین وتأیید برنامه پیشنهادی دانشگاه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مراحل مطالعاتی این برنامه انجام شده است.

 همچنین برنامه جامعی جهت جذب دانشجویان خارجی در مقاطع مختلف بویژه در تحصیلات تکمیلی و همچنین جذب استاد همبسته از دانشگاه های خارج داریم.

قابل ذکر است که آئین نامه جدیدی تحت عنوان «آئین نامه استاد همبسته» با همکاری دفتر روابط بین الملل دانشگاه تدوین یافته است که براساس این آئین نامه هریک از دانشکده ها می توانند از ظرفیت استادان دانشگاه های خارج ازکشور در قالب همکاری استاد همبسته و با محوریت انجام پروژه ها وطرح های تحقیقاتی مشترک استفاده نمایند که این حرکت نقش بسیار مؤثری در ارتقاء ظرفیت های علمی، تخصصی وپژوهشی دانشگاه ایفاء خواهد نمود.

 

آیا در این بخش تاکنون دانشجویی نیز جذب شده است؟

 

بله. در حال حاضر 42 دانشجو شامل 32 نفر در مقطع کارشناسی، 8 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 2 دانشجو در مقطع دکتری عمدتاً از کشورهای مسلمان و همسایه پذیرش نموده ایم.

 

وضعیّت آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان را به لحاظ شاخص های کیفی آموزش در مقایسه با سایر دانشگاه ها چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا برنامه ای بمنظور ارتقاء کیفی وکمی وضعیّت آموزش در دانشگاه صنعتی اصفهان پیش بینی شده است؟

 

در بخش آموزش مقطع کارشناسی، هم اکنون در شرایط خوبی به سر می بریم وسوابق دانشگاه صنعتی اصفهان نیز حاکی از موفقیت ما دراین بخش بوده است.

 اخیراً نیز برخی منابع داخلی ونیز تعدادی از منابع خارج از کشور به این امر اذعان کرده اند و البته تلاش ما برآن است تا این پتانسیل هر روز افزایش یابدکه در این زمینه تحول برنامه های درسی همچون به روز نمودن سرفصل ها وارتقاء محتوای آموزشی رشته ها در دستور کار قرار دارد.

در حوزه تحصیلات تکمیلی هم دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از دانشگاه های پیشرو در سطح کشور است. اساساً تحصیلات تکمیلی از محورهای مهم توسعه دانشگاه محسوب شده که دانشگاه صنعتی اصفهان بر مبنای ضرورت ها و نیازهای کشور اقدام به تأسیس رشته های جدید تحصیلات تکمیلی و انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی در این رشته ها پرداخته است.

                                                               

همکاری آموزشی مشترک با سایر مراکز علمی وتحقیقاتی از جمله راهکارهای ارتقاء درکیفیّت آموزش است. در این زمینه جایگاه دانشگاه صنعتی اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

در این بخش دانشگاه صنعتی اصفهان از جمله دانشگاه های پیشرو در استان و حتی کشور است واز گذشته تا کنون همکاری های متعددی را در برگزاری دوره های آموزشی مشترک با سایر مراکز آموزشی وپژوهشی خارج از دانشگاه داشته است.

همکاری آموزشی با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کشور، پژوهشکده علوم وفنون هسته ای وتعدادی دیگر از مراکز علمی و پژوهشی بخشی از این فعالیت های مشترک است که سبب افزایش زمینه فعالیت علمی برای دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان شده است.

 

چه تعداد رشته جدید در دانشگاه صنعتی اصفهان در حال راه اندازی است؟ آیا در افزایش پذیرش تعداد دانشجوی رشته های موجود هم اقدام خاصی صورت گرفته است؟

 

ایجاد 9 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 10 رشته در مقطع دکتری از مصوبات سال گذشته شورای دانشگاه صنعتی اصفهان است که تاکنون موفق به اخذ مجوز نهایی تأسیس نیمی از این رشته ها از دفترگسترش و برنامه ریزی آموزش عالی شده ایم و در مهرماه جاری نیز در تعدادی از این رشته ها دانشجو جذب شده است.

در حوزه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری هم ظرفیت پذیرش در این مقطع با همکاری بسیار خوب دانشکده ها و همکاران محترم عضو هیأت علمی در سال گذشته حدود 60 درصد افزایش یافت.

همچنین با افزایش پذیرش دانشجویان بورسیه در مقطع دکتری، با جذب حمایت ها و منابع مربوطه به ایجاد زیرساخت ها و ظرفیت در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه کمک خواهد شد.

در این بخش پذیرش دانشجویان واجد شرایط با ایجاد یک فرآیند جامع ومشخص وبا بررسی سوابق، قابلیت ها وتوانمندی های تمامی متقاضیان در حوزه های مختلف بصورت کمی و کیفی انجام و بهترین گزینه ها بر مبنای شایستگی ها ی احراز شده انتخاب می شوند.

 

افزایش کمی تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ضرورت حمایت بیشتر از این دانشجویان بویژه در بخش های آموزشی و پژوهشی را گوشزد می کند. مجموعه مدیریت دانشگاه بمنظور افزایش حمایت های خود از دانشجویان تحصیلات تکمیلی چه برنامه ای دارد؟

 

بمنظور حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشگاه بورس های تحصیلی ویژه ای را برای این دسته از دانشجویان در نظر گرفته است که به جرأت می توان گفت دانشگاه صنعتی اصفهان از معدود دانشگاه های کشور در ارائه این خدمات به دانشجویان است.

دانشگاه صنعتی اصفهان به حدود 10 درصد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد خود بمدت یکسال کمک هزینه تحصیلی بلاعوض پرداخت می کند.

همچنین این کمک هزینه به تمامی دانشجویان مقطع دکتری تعلق گرفته و ضمن ایجاد زمینه مشارکت دانشجویان در بخش های مختلف آموزشی وپژوهشی، بخشی از هزینه های دوران دانشجویی را تامین می نماید.

از سوی دیگر با تغییرآئین نامه پژوهانه استادان، تمامی همکاران محترم عضو هیأت علمی موظف به پرداخت 20 درصد ازاعتبارات پژوهانه خود بعنوان حق الزحمه پژوهشی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند که این امر نیز تأثیر بسزایی در ارتقاء سطح فعالیت و مشارکت دانشجویان در امور آموزشی و پژوهشی خواهد داشت.

همچنین در تأمین هزینه فرصت های مطالعاتی دانشجویان دکتری، دانشگاه صنعتی اصفهان با پرداخت نیمی از هزینه فرصت های مطالعاتی خارج ازکشور این دانشجویان تا سقف 50 میلیون ریال برای هر دانشجو، سهم بسزایی در ارتقاء توانمندی های آموزشی وپژوهشی این دانشجویان داشته که در این رابطه با در نظر گرفتن مجموع پرداخت طی دو سال گذشته که بیش از پنج میلیارد ریال است می توان از پیشرو بودن دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه های کشور در این بخش خبر داد.

 

شما دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه را از دیگر حوزه های زیر مجموعه معاونت آموزشی عنوان کردید. در این حوزه چه اقدامات قابل توجهی طی مدت اخیر صورت گرفته است؟

 

دفتر استعدادهای درخشان با تلاش در جهت ارائه خدمات به دانشجویان نخبه وساماندهی وضعیت تحصیلی این دانشجویان، در بروز و ظهور خلاقیت های فردی آنها کمک می نماید.

در این دفتر طی دو سال اخیر اقدامات متعددی صورت گرفته است که از جمله می توان به بازبینی و تدوین تمامی آئین نامه های ارائه خدمات، برگزاری تورها و سفرهای علمی، پژوهشی و فرهنگی-تفریحی متعدد برای دانشجویان نخبه و همچنین اختصاص 70  اتاق مطالعه خصوصی درکتابخانه مرکزی دانشگاه برای این دانشجویان اشاره کرد.

همچنین این دفتر جشن های تجلیل از استعدادهای درخشان وجشن دانش آموختگی وتجلیل از رتبه های برتر رشته ها ودانشکده های مختلف را برگزار می نماید.

از سوی دیگر پرداخت بورس های متفاوت در مقاطع تحصیلات تکمیلی و اهداء جوایز به دانشجویان نخبه در همه مقاطع از دیگر اقدامات دفتر استعدادهای درخشان است که طی دو سال گذشته هزینه ای بالغ بر 22 میلیارد ریال در برداشته است.

 

دفتر جذب اعضای هیأت علمی از دیگر بخش های مرتبط با مجموعه مدیریتی جنابعالی است. در این دفتر چه اقداماتی انجام شده است؟

 

طی سه فراخوان صورت گرفته توسط دبیرخانه مرکزی جذب اعضای هیأت علمی، از شهریور سال 89 تا شهریور 90، بیش از 3 هزار نفر متقاضی بورسیه و عضویت هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بوده اند.

این دفتر با برگزاری حدود 45 جلسه هیأت جذب دانشگاه، 70 جلسه کارگروه بررسی صلاحیت های علمی وتخصصی ونیز 70 جلسه بررسی صلاحیت های عمومی، در حدود50 تن از متقاضیان واجد شرایط بصورت پیمانی و طرح سربازی و حدود 30 نفر از افراد برخوردار از صلاحیت های لازم بعنوان بورسیه جذب شده اند که این امر با توجه به برنامه های توسعه دانشگاه بسیار حائز اهمیت می باشد.

البته در کنار این فعالیت ها، بررسی پرونده ها و گزارش های فعالیت اعضای محترم هیأت علمی جهت تغییر وضعیت یا تمدید قرارداد نیز در جلسات متعدد دیگر انجام شده است.

 

اساساًٌ وظیفه دفتر آموزش های الکترونیکی وآزاد چیست؟ در این راستا معاونت آموزشی چه خدماتی ارائه می کند؟

 

دفترآموزش های الکترونیکی و آزاد با انجام فعالیت های متعدد ومهم آموزشی، نقش بسزایی در ارتقاء زیرساخت های آموزشی، توسعه فعالیت های آموزشی دانشگاه وکمک به آموزش های رسمی دانشگاه داشته و بعنوان یکی از محورهای توسعه فعالیت دانشگاه در بعد آموزش های غیر حضوری، باز آموزی و دانش افزایی کارشناسان ادارات و سازمان های مختلف و ارتباطات مفید بین دانشگاه و سایر مراجع نقش مثبت ایفا نموده است.

اجرای 3 دوره تحصیلی الکترونیکی در رشته کامپیوترمقطع کارشناسی ورشته های مهندسی صنایع و ریاضی مقطع  کارشناسی ارشد از جمله اقدامات این مرکز است که ضمن افزایش ظرفیت آموزشی دانشگاه، زمینه بهره مندی از تجربیات بدست آمده در طراحی وتأسیس این گونه آموزش ها در فعالیت های رسمی دانشگاه را نیز فراهم کرده است.

همچنین این مرکز با برگزاری آموزش های فوق برنامه زبان خارجی و بهره مندی از خدمات کانون زبان دانشگاه، برگزاری آزمون تافل IBT  هر دو هفته یکبار و نیز تجهیز یک کلاس به امکانات ویدئوکنفرانس و تجهیزات آموزش از راه دور و چهار کلاس تجهیز شده با کامپیوتر، نقش بسزایی در ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان، برگزاری سمینارها و استفاده از مشارکت اساتید از راه دور و حتی بهره گیری از استادان خارج از کشور در زمینه های آموزشی و داوری جلسات دفاع از رساله ها و پایان نامه های تحصیلات تکمیلی ایفا کرده است.

 

در بخش ارتباط با سایر مراکز در خارج از دانشگاه، این دفتر چه وظیفه ای دارد؟

 

مرکز آموزش های الکترونیکی و آزاد دانشگاه صنعتی اصفهان هم اینک بعنوان یک مرکز معتبر در سطح استان بمنظور برگزاری آزمون ها وارائه خدمات آموزشی به نهادها و سازمان ها شناخته می شود.

در این رابطه نیز این مرکز با برگزاری آزمون ها ودوره های آموزشی متعددی چون کنکورهای سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون های مهم مؤسسات آموزشی مختلف و برگزاری دوره های بازآموزی جهت مراکز اداری و صنعتی استان، بسترهای لازم جهت ارتقاء خدمات آموزشی و تخصصی دانشگاه را فراهم کرده است.

 

شما در صحبت های ابتدایی خود به دبیرخانه هیأت ممیزه بعنوان بخش دیگری از زیرمجموعه های حوزه معاونت آموزشی اشاره کردید.این دبیرخانه چه وظایفی بر عهده دارد؟

 

این دبیرخانه در واقع هماهنگی و برنامه ریزی فعالیت هیأت ممیزه دانشگاه بعنوان مرجع اصلی بررسی سوابق و شایستگی های اعضای هیأت علمی بمنظور ارتقاء و تبدیل مرتبه علمی ایشان را انجام می دهد که طی سال های اخیر ضمن انجام این فعالیت، به تدوین دستورالعمل های اجرایی آئین نامه های مربوطه نیز پرداخته است.

 

معاونت آموزشی در بخش نظارت وارزیابی چه اقداماتی انجام داده است؟ چقدر فعالیت های این بخش از مجموعه خود را مؤثر می دانید؟

 

فعالیت اصلی و عمده ی حوزه نظارت و ارزیابی، نظارت بر فعالیت های آموزشی بخش های مختلف دانشگاه است.

در حوزه نظارت وارزیابی، علاوه برفعالیت های معمول ونظارت های مستمر، طی دو سال اخیراقدامات متعددی همچون تدوین برنامه راهبردی دانشگاه وتدوین برنامه پردیس بین الملل دانشگاه با همکاری دفتر روابط بین الملل به انجام رسیده است.

همچنین این دفتر با تدوین گزارشات جامع از فعالیت دانشگاه و شرکت در نظام های مختلف رتبه بندی در زمینه معرفی دانشگاه در سطح بین المللی و ملی نقش بسزایی ایفا کرده است.

 

شیوه ارزیابی آموزش استادان توسط این دفتر چگونه است؟

 

نظرسنجی از دانشجویان به روش های متعدد از جمله از طریق سیستم گلستان در پایان هرترم، نظرسنجی از دانشجویان برتر ودانش آموختگان و نیز نظرسنجی از دانش آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی درخصوص کیفیت راهنمایی پروژه های این دوره ها از موارد ارزشیابی است که مستقیماً توسط این دفتر انجام می شود.

 

نتایج ارزیابی ها چه تأثیری در کارنامه اعضای هیأت علمی دارد ؟ آیا این نتایج تا کنون در بهبود کیفیت آموزشی استادان مؤثر بوده است؟

 

نتایج ارزیابی به همراه نقطه نظرات دانشجویان در رابطه با کیفیت تدریس یا کیفیت راهنمایی، مستقیماً در اختیار همکاران عضو هیأت علمی قرار می گیرد که قطعاً تأثیر بسزایی در روش های آموزش وبرنامه ریزی استادان خواهد داشت.

همچنین نتایج این ارزیابی ها در کارنامه اعضای هیأت علمی ثبت ودر مواردی چون تمدید قرارداد همکاری، تبدیل وضعیّت، ارتقاء مرتبه، ترفیع پایه سالانه، فرصت های مطالعاتی، انتخاب استادان نمونه، ظرفیت پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی وسایر امتیازات مربوط به استادان مؤثر است.

بر این اساس است که می توان گفت ارائه کامل نظرسنجی ها با دقت و حساسیت از سوی دانشجویان نقش بسزایی در ارتقاء روش ها وکیفیت آموزشی استادان محترم خواهد داشت.

 

یکی از مباحث آموزشی مهم درکشور قدیمی بودن سرفصل های آموزشی در دانشگاه ها است. معاونت آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه به روز کردن سرفصل ها چه گام هایی برداشته است؟

 

بازنگری در محتوای سرفصل های درسی بویژه در مقطع کارشناسی از برنامه های اصلی وزارتخانه است که طی یک آئین نامه مدون روند این بازنگری جهت درس های با بیش از 5 سال قدمت سرفصل مشخص و به دانشگاه ها تکلیف شده است.

دانشگاه صنعتی اصفهان از مدت هاپیش اجرای این آئین نامه را در دستورکار قرار داده است که با توجه به نیازها وچالش های راهبردی جامعه، مباحث علمی واصلی کشور، به روز شدن دانش ها در سطح بین الملل ونیز بومی سازی مطالب مورد نیاز به منظورکارآفرینی وتبدیل علم به ثروت بعنوان معیارهای اصلی در بازنگری، این برنامه در حال پیگیری می باشد.

 

گاهی اوقات از برخی دانشجویان ویا گروه های دانشجویی شنیده می شود که مجموعه مدیریتی دانشگاه با اعمال برخی سیاست ها و برنامه های آموزشی مثل وضع قوانین سخت ویا تعدد کوئیزها، قصد سخت گیری در بخش های آموزشی را دارد. نظر شما در این باره چیست؟

 

به واقع اگر منظور از سخت گیری، اجرای قوانین آموزشی است، این امر نه تنها مذموم نیست بلکه سبب تقویت آموزش وپژوهش وشکل گیری مناسب فعالیت ها خواهد شد.

از گذشته تاکنون اجرای آئین نامه های آموزشی نتایج مثبتی برای مجموعه دانشگاه صنعتی اصفهان داشته است وکارنامه کنونی این دانشگاه در حوزه آموزش بویژه در مقطع کارشناسی حاصل همان اجرای دقیق دستورالعمل ها وقوانین است که توسط وزارت عتف تدوین وابلاغ می گردند.

در بخش کوئیز ها نیز فرآیند برنامه ریزی واجرای آن کاملاً تخصصی وتوسط دانشکده ها صورت می گیرد. این نوع امتحانات بیشتر در دروس پایه برگزار شده و جهت مرور مطالب درسی وکسب آمادگی دانشجویان برای امتحانات بسیار مفید است.

 

یکی از سؤالات متداول، بحث افزایش پذیرش تعداد دانشجو در دانشگاه ومتعاقب آن کاهش ارائه خدمات به دانشجویان است. آیا با توجه به سیاست دانشگاه در زمینه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو، ارائه خدمات کاهش می یابد؟

 

پذیرش دانشجو دردانشگاه برمبنای توانمندی دانشگاه است و افزایش پذیرش دانشجو نیز همراه با ایجاد ظرفیت در دانشگاه می باشد.

البته در سال88 میزان پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی فراتر از توان دانشگاه انجام گرفت که مشکلاتی در زمینه ارائه تسهیلات رفاهی و همچنین ظرفیت کلاس ها در دروس پایه به وجود آوردکه خوشبختانه با تمهیدات پیش بینی شده وکاهش پذیرش طی دو سال گذشته به ظرفیت اسمی دانشگاه، این مشکلات نیز مرتفع شد.

در مجموع می توان گفت سیاست کلی کشور افزایش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های مادر است و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز بعنوان یکی از دانشگاه های اصلی کشور وبرخوردار از ظرفیت های متعدد در بخش های زیرساختی وآموزشی، توانمندی پذیرش بیشتر دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی بر مبنای توسعه پژوهش های راهبردی رادارد و بر این اساس اجرای این سیاست در دستور کار قرار گرفته است.

از این رواست که با ثابت نگه داشتن ظرفیت پذیرش کارشناسی، پذیرش در تحصیلات تکمیلی بویژه در مقطع دکتری افزایش خواهد یافت که ضمن پاسخگویی به نیازهای کشور، جذب منابع مربوطه از وزارت عتف و همچنین جذب پروژه های کلان پژوهش های راهبردی کشور، ظرفیت ها وتوانایی های دانشگاه نیز متحول خواهد شد.

 

هم اکنون از نظر نسبت تعداد عضو هیأت علمی به تعداد دانشجو، با توجه به استاندارد های موجود، دانشگاه صنعتی اصفهان چه جایگاهی دارد؟

 

دانشگاه صنعتی اصفهان هم اینک از 430 نفر ازشایسته ترین اعضای هیأت علمی کشور برخورداراست که درکنار این تعداد، بهره گیری از ظرفیت ده ها استاد مدعو ونیز اعضای هیأت علمی بازنشسته وهمچنین تعدادی از دانشجویان دکتری وبورسیه های دانشگاه، پتانسیل مناسبی در جهت ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان فراهم کرده است.

در مقابل این تعداد استاد، تعداد دانشجویان دانشگاه قریب به شش هزار نفر در مقطع کارشناسی، سه هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد وحدود هفتصد نفر در مقطع دکتری است که می توان گفت به لحاظ این تناسب در مقایسه با سایر دانشگاه های مهم کشور بویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، از وضعیت مطلوبی برخوردار هستیم.

 

در سال های گذشته مشاهده شده که بخشی از فارغ التحصیلان ممتاز مقطع کارشناسی دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد جذب دانشگاه های تهران شده اند. اساساً شما دلیل این مهاجرت را چه چیز می دانید؟ آیا تفاوت آموزش در این امر نقش دارد؟ چه تدابیری برای تداوم حضور دانشجویان ممتاز در دانشگاه اندیشیده اید؟

 

این پدیده به دلایل گوناگونی همچون جذابیّت های جغرافیایی و اجتماعی پایتخت، و وجود فرصت های شغلی واحیاناً درآمد بیشتر در تهران اتفاق افتاده است که انشاء الله با برنامه ریزی های اساسی کوتاه مدت وبلند مدتی چون تشویق استعداد های درخشان وارائه جوایز، افزایش امکانات زیربنایی وسایر جاذبه های خدماتی، آموزشی وپژوهشی این روند اصلاح خواهد شد.

البته این روند در مقطع دکتری تا حدود زیادی اصلاح شده است  وهم اینک دانشگاه صنعتی اصفهان در پذیرش دانشجویان نخبه در مقطع دکتری قابلیت رقابت با دانشگاه های خوب تهران را دارد به نحوی که حتی برخی دانشجویان پس از اتمام مقطع کارشناسی وعزیمت به دانشگاه های تهران، با اتمام دوره کارشناسی ارشد ومقایسه دانشگاه صنعتی اصفهان با دانشگاه های تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان را برای تحصیل در مقطع دکتری انتخاب   می نمایند که انشاالله این اتفاق در مقطع کارشناسی ارشد هم محقق خواهد شد.

درحال حاضر علاوه بر اعطاء جوایز مختلف، اقداماتی چون کمک به اعزام دانشجویان دکتری برای دوره های کوتاه مدت پژوهشی به خارج از کشور، پرداخت مقرری به دانشجویان دکتری، پرداخت بورسیه به حدود 10 درصد از دانشجویان کارشناسی ارشد، ترغیب اعضای هیأت علمی به پرداخت 20 درصد پژوهانه به دانشجویان تحصیلات تکمیلی وانجام پروژه های اجرایی دانشگاه با مشارکت دانشجویان، از اقداماتی هستند که علاوه بر افزایش کیفی مقاطع تحصیلات تکمیلی، مشارکت دانشجویان در فعالیت های پژوهشی وکاربردی، سبب افزایش جاذبه این دوره ها در دانشگاه صنعتی اصفهان شده است.

 

دانشجویان جهت ارتباط با معاونت آموزشی دانشگاه چگونه می توانند اقدام کنند؟

 

ارتباط از طریق معاونت آموزشی دانشکده ها ونیز تلفن های گویای اداره کل آموزش منعکس کننده نظرات دانشجویان عزیز به معاونت آموزشی خواهد بود که بنده وسایر همکاران جهت پاسخگویی در خدمت دانشجویان عزیز هستیم.

همچنین تعداد قابل توجهی از دانشجویان با تعیین وقت قبلی وحتی در موارد اضطراری بدون وقت قبلی و در فواصل کوتاه برنامه ها وجلسات معمول با مراجعه مستقیم به بنده، مشکلات و مباحث خود را مطرح می نمایند.

ارسال یادداشت های کتبی نیز بعنوان یک روش معمول، مؤثر وقابل پیگیری جهت ارتباط با این معاونت توسط مخاطبان صورت می گیرد.

 

درپایان ضمن تشکر از حضرتعالی  منتظر سخن پایانی شما هستیم؟

 

ضمن تقدیر وتشکر به جهت ایجاد امکان ارائه گزارشی از خدمات  صورت گرفته در حوزه معاونت آموزشی، برای شما وهمکاران ارجمند ودانشجویان عزیز آرزوی موفقیّت وسربلندی دارم.

دیدگاه شما:

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.