کدخبر:0754/911121

21 بهمن 1391

کسب عنوان برتر جشنواره بین المللی خوارزمی توسط عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان
با بومی‌سازی دانش فنی طراحی و ساخت خودروی هیبرید الکتریکی:
کسب عنوان برتر جشنواره بین المللی خوارزمی توسط عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان
با طراحی و ساخت نخستین اتوبوس هیبرید الکتریکی خاورمیانه در گروه پژوهشی خودرو و وسائل ریلی دانشگاه صنعتی اصفهان، از دکتر محسن اصفهانیان بعنوان پژوهشگر برتر بیست وششمین جشنواره بین المللی خوارزمی تجلیل شد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره که سه شنبه گذشته با حضورمعاون اول رئیس جمهور، وزیر علوم، تحقیقات وفناوری، وزیر دفاع، سرپرست وزارت بهداشت و جمعی از پژوهشگران کشور برگزار شد، 34 طرح برتر داخلی وخارجی از میان یکهزار و 625 طرح از ایران و 40 کشور جهان معرفی شدند.

در این دوره از جشنواره دکتر محسن اصفهانیان عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن کسب رتیه دوم پژوهش‌های کاربردی برای طراحی و ساخت نخستین اتوبوس هیبرید الکتریکی خاورمیانه، جایزه نخست کمسیون علوم وفناوری برای توسعه پایدار در جنوب (COMSATS)  بعنوان یکی از نهادهای بین المللی حامی این دوره از جشنواره را به خود اختصاص داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید براجرای کامل بخش های مختلف این طرح توسط محققان داخلی وبدون هیچ مشاوره خارجی اظهار داشت: در این پروژه که توسط گروه پژوهشی خودرو و وسائل ریلی دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری مرکز تحقیقات خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران و شرکت توسعه‌خودرو‌کار اجرا گردیده، ساختار هیبرید سری برروی اتوبوس مدل O457 پیاده‌سازی شده است.

اصفهانیان بهره گیری از فناوری هیبرید را مهمترین راهکار موجود به منظورکاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها عنوان کرد وافزود: با هیبرید سازی این خودرو ضمن کاهش 30 درصدی در مصرف سوخت، تا 50 درصد نیزآلایندگی هوای ناشی از کارکرد این نوع خودرو کاهش خواهد یافت.

وی با بیان این که موتورهای کششی وظیفه رانش اتوبوس هیبرید را بر ‌عهده دارند تصریح کرد: این خودرو ضمن ذخیره سازی انرژی جنبشی به هنگام ترمزگیری، قادر است از مجموعه موتور دیزل ژنراتور OM904 و یا 168 باتری لیتیوم پلیمری 7/3 ولتی با ظرفیت 40 آمپرساعت بعنوان منابع تأمین انرژی الکتریکی بهره برداری نماید.

پژوهشگر برتر بیست وششمین جشنواره بین المللی خوارزمی در ادامه افزود: با توجه به امکان خاموش بودن موتور احتراقی در قسمتی از سیکل حرکتی، ضمن کاهش چشمگیر مصرف انرژی در این خودرو، مجموعه موتور کمکی در این شرایط وظیفه رانش تمامی تجهیزات جانبی اعم از کمپرسور کولر، کمپرسور باد، دینام و غیره را بر عهده خواهد داشت.

وی تصریح کرد: برخورداری از سه سیستم خنک‌کاری مختلف برای موتور احتراقی، تجهیزات الکتریکی و مجموعه باتری‌ها به جهت دمای کاری متفاوت تجهیزات ازدیگر ویژگی های این خودروی هیبریدی می باشد.

اصفهانیان نرم‌افزارهای كنترل هيبريد این خودرو را شامل چهار بخش اصلی عنوان کرد و اظهار داشت: این نرم افزارها که بطور کامل در داخل کشور طراحی و پیاده سازی شده اند، وظیفه تأمین سرعت و گشتاور مطلوب توسط موتور الکتـریکی، مدیریت سوییچ میان باتری و مجموعة قدرت، برقراري ارتباط بين راننده و موتورهاي پيشران و اعمال ملاحظات حفاظتي موتور و باتري‌هاو نیز تعیین شرايط كاري موتوراحتراقي و ژنراتور را بر عهده دارند.

وی در پایان اضافه کرد: پروژه طراحی وساخت نخستین اتوبوس هیبرید الکتریکی خاورمیانه بعنوان نمونه ای موفق در همکاری دانشگاه وصنعت و بر مبنای یک تعامل و همکاری گسترده میان دانشگاه های صنعتی اصفهان وتهران با گروه های مختلفی از صنایع ونیز بخش دولتی به سرانجام رسیده است.

گفتنی است: مراسم پایانی بیست وششمین جشنواره بین المللی خوارزمی با حمایت 25 سازمان و نهاد داخلی و بين المللي هفدهم ماه جاری در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

سایر تصاویر

کسب عنوان برتر جشنواره بین المللی خوارزمی توسط عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان
کسب عنوان برتر جشنواره بین المللی خوارزمی توسط عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان
کسب عنوان برتر جشنواره بین المللی خوارزمی توسط عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان
کسب عنوان برتر جشنواره بین المللی خوارزمی توسط عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان
کسب عنوان برتر جشنواره بین المللی خوارزمی توسط عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان
کسب عنوان برتر جشنواره بین المللی خوارزمی توسط عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.