کدخبر:1550/920716

16 مهر 1392

چهاردهمین سمینار ملی مهندسی سطح در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد + گزارش تلوزیونی
با حضور محققان وپژوهشگرانی از سراسرکشور:
چهاردهمین سمینار ملی مهندسی سطح در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد + گزارش تلوزیونی
چهاردهمین سمینار ملی مهندسی سطح با حضور دانشجویان، استادان، گروه های صنعتی و محققان این حوزه مهم از علم مهندسی مواد، امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان در این مراسم با اشاره به این که گفتمان علم و فناوری گفتمان غالب امروز کشور است، این امر را فرصتی استثنایی برای حضور در تمامی عرصه ها عنوان کرد.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی افزود: تلاش های دهه گذشته سبب شده تا وضعیت مناسبی در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت وتبدیل علم به ثروت پدید آید.

وي با اشاره به اهميت محيط هايي كه مزيت هاي نسبي براي رشد علم دارند تصریح کرد: استان اصفهان با وجودِ داشتن صنایع بزرگ و دانشگاه های برتر جایگاه ویژه ای را در کشور دارد و ما نیز در دانشگاه صنعتی اصفهان در پروسه تبدیل علم به فناوری پیشرفت های خوبی داشته ایم.

وی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان بنیانگذار حقوقی انجمن علوم و تکنولوژی سطح ایران در سال 1372 جایگاه ویژه ای دارد و امروزه به عنوان قطب علمی مهندسی سطح در کشور فعالیت می کند.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان ابراز امیدواری کرد که این همایش زمینه ساز ارتباط مؤثر دانشگاه ها با صنایع باشد.

رئیس چهاردهمین سمینار ملی مهندسی سطح نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری بیش از نیمی از سمینارهای مهندسی سطح در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: برگزاری اين گونه سمينارها فرصتی مغتنم برای ارتباط صاحبان صنايع و حرف گوناگون با دستاوردهای علمی محيط دانشگاه و از راهکارهای برطرف کردن موانع در راه ارتباط صنعت و دانشگاه که همانا حلقه مفقوده سلسله پيشرفت و تکامل روند توسعه کشور است می باشد.

دکتر مهدی صالحی افزود: آمارها نشان می دهد که بیش از هشت درصد درآمد تولید ناخالص ملی کشورهای پیشرفته صرف هزینه های استهلاک های سطحی که در اثر سایش و خوردگی ایجاد می گردد می شود که اگر اقتصاد کشورمان را سالانه حدود 500 میلیارد دلار در نظر بگیریم حدود 10 درصد از این مبلغ در اثر فرسودگی، سایش و خوردگی مستهلک می شود و از بین می رود.

وی هدف اصلی علوم سطح ارایه فرایند مقاوم سازی بر روی سطوح عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون در اصفهان دستاوردهای بسیار خوبی را در سازه های موشکی و صنایع پروازی مانند بالگرد و هواپیما در علوم و تکنولوژی سطح داشته ایم .

رئیس انجمن علوم و تکنولوژی سطح ایران با بیان این که  صنایع دفاعی از اصلی ترین متقاضیان علم مهندسی سطح است گفت: همکاری انجمن علوم و تکنولوژی سطح ایران با دانشگاه های کشور و بنگاه های اقتصادی دانش بنیان قطعاً پیشرفت قابل ملاحظه ای را در این عرصه ایجاد خواهد کرد.

صالحی تصریح کرد: با تلاش هیأت مدیره انجمن علوم و تکنولوژی سطح ایران برنامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی سطح برای وزارت علوم ارسال شده است و امیدواریم شاهد پرورش نیروهای متخصص خوبی در دانشگاه صنعتی اصفهان و دیگر دانشگاه های کشور در زمینه علوم مهندسی سطح باشیم.

دبير علمي چهاردهمين سمینار ملي مهندسي سطح ايران نيز با اشاره به ارائه 143 مقاله در این سمینار گفت: از اين تعداد مقاله ۱۱۳ عنوان به صورت سخنراني و ۳۰ عنوان به صورت پوستر در دو روز ارايه مي شود.

دکتر بهنام لطفی بيشترين مقالات رسيده به اين همايش را در زمینه های لايه هاي نازك، خوردگي و سايش، فناوري نانو در سطح، ارزيابي و بررسي كيفيت سطوح، پوشش هاي نفوذي و پوشش هاي حرارتي عنوان کرد و گفت: دانشگاه هاي صنعتي اصفهان، مالك اشتر و شهيد باهنر كرمان بیشترین تعداد مقالات را به چهاردهمین سمینار ملی مهندسی سطح ارائه کرده اند.

وی با بیان این که مقالات ارایه شده به این سمینار از سطح علمی بالایی برخوردار است ادامه داد: تلاش شده تا بیشتر مقالات در قالب سخنرانی و در پنج سالن موازی ارائه گردد.

مدير عامل شركت پشتيباني و نوسازي بالگردهاي ايران (پنها) نیز در این مراسم با اشاره به آغاز طراحی و ساخت بالگرد ملی 14 نفره ایران از دو سال گذشته و با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان ابراز امیدواری کرد که تا دهه فجر امسال این بالگرد به پرواز آزمایشی در آید.

امیر خلبان محمد علی احمدآبادي با بيان اينكه شركت پشتيباني و نوسازي بالگردهاي ايران كار خود را در سال ۱۳۵۰ آغاز كرد است افزود: اين شركت تاكنون ۳۵ فروند بالگرد ساخته است.
وي افزود: بالگرد از پيچيدگي فني و طراحي زيادي برخوردار است و مهندسي سطح در فناوري ساخت و نگهداري بالگرد كاربرد بسياري دارد.
مدير عامل شركت پنها تصریح کرد: اين شركت از همکاری دانشجويان تحصيلات تكميلي در رشته هاي مرتبط با كار خود استقبال مي كند و در زمينه استخدام نيرو نيز محدوديتی ندارد.

شایان ذکر است: چهاردهمین سمینار ملی مهندسی سطح با حضور محققان و پژوهشگرانی این حوزه از سراسر کشور تا فردا در دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه دارد.

گزارش تلوزیونی...

گزارش تصویری...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.