کدخبر:0820/921101

1 بهمن 1392

مقاله عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در رده پراستنادترین مقالات مجله بین المللی Biomaterials
با ارائه طرحی به منظور طراحی داربست در مهندسي بافت عصب:
مقاله عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در رده پراستنادترین مقالات مجله بین المللی Biomaterials
مقاله نگارش یافته توسط دکتر لاله قاسمی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن قرار گرفتن در زمره پراستنادترین مقالات مجله بین المللی Biomaterials، از معتبرترين مجلات پايگاه Elsevier وبا ضريب تأثير(IF) 8/4 ، در رده مقالات با ارجاع بالا این پایگاه و نیز پایگاه استنادی ISC معرفي شد.

این مقاله که مستخرج از تحقیقات حاصل از رساله دکتری خانم لاله قاسمی با راهنمايي آقایان دكتر محمد مرشد عضو هیأت علمی دانشكده مهندسي نساجي دانشگاه صنعتی اصفهان و دكتر محمد حسين نصر اصفهاني عضو هيأت علمي پژوهشكده رويان (پايگاه تحقيقاتي اصفهان) است، به بررسی نانوالياف پلي­كاپرولاكتون/ژلاتين به منظور كشت سلول هاي پيش­ساز عصبي در مهندسي بافت عصب می پردازد.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به انجام بخشي از آزمايش های مربوط به اين مقاله دردوره فرصت مطالعاتي خود در دانشگاه ملي سنگاپور و تحت راهنمايي دكتر راماكريشنا و دكتر پربهاكاران گفت: این مقاله با قرارگیری در زمره پراستنادترین مقالات مجله بین المللی Biomaterials، از سال 2008 تاکنون تعداد ارجاع 257 را به خود اختصاص داده است.

دکتر لاله قاسمی با بیان این که مهندسي بافت عصب يكي از نويد بخش­ترين روش ها به منظور بازسازي سيستم های عصبي آسيب ­ديده است، افزود: طراحی داربست مهمترین بخش از این شیوه نوین را ایفاء می نماید.

وی مخلوط كردن پليمرها و تهيه داربست از این مخلوط را مؤثرترين روش به منظور فراهم آوردن داربستي با خواص مناسب جهت كاربردهاي مهندسي بافت بیان کرد و ادامه داد: در اين پژوهش، داربست هاي آرايش­ يافته و غيرآرايش­ يافته پلي­ كاپرولاكتون/ژلاتين با نسبت هاي متفاوتی از دو ماده پلي كاپرولاكتون و ژلاتين تهيه و آزمایش گردید.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان به ارزیابی خواص مكانيكي و شيميايي داربست هاي نانوالياف به دست آمده در این شیوه با استفاده از روش هاي طيف­ سنجي، اندازه­ گيري تخلخل، اندازه ­گيري زاويه تماس و اندازه­ گيري خواص استحكامي اشاره کرد و افزود: بررسی زيست­ تخريب ­پذيري داربست ها از دیگر آزمایش های این طرح تحقیقاتی می باشد.

قاسمی اضافه کرد: در این آزمایش ها ترکیب وب نانو الياف پلي­ كاپرولاكتون/ژلاتين با نسبت 70 درصد به 30 درصد، بهترین خصوصیات شيميايي، مكانيكي و تخريب­ پذيري جهت آزمايش های كشت سلول را از خود به نمایش گذاشت که بر این اساس، این داربست به منظور كشت سلول هاي پيش­ساز عصبي مورد استفاده قرار گرفت.

وی با مقایسه آزمایش های صورت گرفته بر روی سلول هاي پيش­ساز عصبي بر دو داربست نانو الیافی پلي­ كاپرولاكتون و پلي­ كاپرولاكتون/ژلاتين با نسبت 70 درصد به 30 درصد گفت: این فرآیند پژوهشی نشان داد رشد، تكثير و تمايز سلول هاي بنيادي عصبي بر داربست پلي­ كاپرولاكتون/ژلاتين با نسبت 70 درصد به 30 درصد نسبت به داربست پلي­ كاپرولاكتون افزايش قابل توجهي داشته و اين داربست بستر مناسبي جهت قرارگيري سلول هاي عصبي مي­باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: جهت گیری سلول هاي عصبي بر داربست نانوالياف آرايش يافته و در جهت آرايش الياف از دیگر نتایج ارزنده این روش می باشد.

کسب عنوان مقاله برتر"تهیه داربست رساناي پلي لاكتيك اسيد/پلي آنيلين جهت مهندسي بافت عصب" در مجله  “Journal of Bioscience and Bioengineering  از ذيگر دستاوردهای این دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان است.

دیدگاه شما

عرض تبريك

ضمن عرض تبريك به خانم دكتر قاسمي، ايشان در سال هاي هم كه عضو هيات علمي دانشگاه آزاد نجف آباد بودندبراي ما استاد خوبي بودند

You voted 3. Total votes: 494

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.