کدخبر:1300/901129

29 بهمن 1390

دستاوردی دیگر در جهت افزایش بهره وری در بخش انرژی کشور:
طراحی وساخت سلول خورشیدی حساس شده با رنگ توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان
پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه طرحی جدید، موفق به طراحی وساخت سلول های خورشیدی حساس شده با رنگ شدند.

در این طرح که توسط یاشار نعیمی دانشجوی کارشناسی مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان وبا راهنمایی و هدایت پرفسور شادرخ سماوی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق این دانشگاه به سرانجام رسیده است، بسترهای لازم به منظور بهره مندی بیش از پیش از انرژی خورشیدی فراهم شده است.

دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به هزینه های کلان خریداری سلول های خورشیدی، عمده هزینه بهره گیری از انرژی خورشیدی درکشور را شامل تهیه سلول های آن عنوان کرد وافزود: طراحی وتولید این نوع سلول با هزینه پائین، ضمن ایجاد ارزش افزوده بسیار بالا، زمینه گسترش بیش از پیش این نوع انرژی در کشور را فراهم خواهدکرد.

وی با بیان این که عمده سلول های خورشیدی موجود در بازار از نوع سیلیکونی وبا فناوری پیشرفته وهزینه بسیار زیاد هستند تصریح کرد: سلول های خورشیدی حساس شده با رنگ با برخورداری از مزیّت های فنی واقتصادی قابل توجه، قابلیت های فراوانی در جهت توسعه این صنعت درکشور فراهم می نمایند.

نعیمی افزود: دراین طرح روش های متعدد ساخت اجزای یک سلول خورشیدی بررسی ودر نهایت با بهره گیری از انواع اکسیدهای قلع FTO و ATO ، شیشه های شفاف رسانا (TCO)که مهم ترین وپیچیده ترین بخش از فرآیند تولید یک سلول خورشیدی حساس شده با رنگ است ساخته شد.

وی ویژگی های فنی سلول خورشیدی ساخته شده در دانشگاه صنعتی اصفهان رابسیار قابل توجه عنوان کرد وادامه داد: با توجه به نمونه برداری های انجام شده ازسطح یک نمونه این نوع سلول با استفاده از میکروسکوپ الکترونی، مقاومت پوستی شیشه­ سلول و نیزشفافیت آنها در نواحی نور مرئی و نزدیک فروسرخ قابلیت رقابت با نمونه­ های مشابه خارجی را با اثبات رسانیده است.

نعیمی با اشاره به اجرای تمامی فرآیندهای طراحی وساخت این سلول خورشیدی در دانشگاه صنعتی اصفهان، کاهش چشمگیر هزینه خرید این نوع سلول وبهره مندی از مزایای سرشار اقتصادی،کاهش وابستگی به کشورهای خارجی ودستیابی به فن آوری تولید این نوع سلول خورشیدی را از جمله مزایای اجرای این طرح در دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد.

گفتنی است طرح ساخت سلول های خورشیدی حساس شده با رنگ عنوان "طرح کاربردی برگزیده" نخستین جشنواره انرژی های تجدید پذیر راکه 29 آذرماه سال جاری در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد به خود اختصاص داده وبه نمایشگاه این جشنواره نیز راه پیدا کرد.

خبرمرتبط:

طراحی و ساخت نیروگاه برق 20 کیلوواتی خورشیدی در دانشگاه صنعتی اصفهان

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.