کدخبر:1046/911114

14 بهمن 1391

طراحی واجرای شیوه‌ای نوین به منظور تشخيص ترک در سازه‌های فلزی در دانشگاه صنعتی اصفهان
برای نخستین بار:
طراحی واجرای شیوه‌ای نوین به منظور تشخيص ترک در سازه‌های فلزی در دانشگاه صنعتی اصفهان
برای نخستین بار با ارائه طرحی توسط دو دانش‌آموخته‌ي دانشگاه صنعتی اصفهان، شیوه‌ای نوین در تشخیص ترک‌هاي متعدد در تیرهای فلزی ابداع شد.

این شیوه که بر مبنای پایان‌نامه کارشناسی مهندس امین قدمی و مهندس آمنه مقصودی، از دانش آموختگان مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان و با هدایت دکتر حمیدرضا میردامادی عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک این دانشگاه طراحی وابداع شده است، با بهره‌گیری از آنالیز مودال، موقعیت، شدت، عمق، و حتي تعداد ترک های بوجود آمده در تیرهای فلزی را تعیین می‌نماید.

امین قدمی با اشاره به خسارت‌هاي متعدد جانی و مالی به دلیل شکست ناگهانی سازه‌ها در اثر آسیب های بوجود آمده در تیرهای فلزی گفت: امروزه ارائه شیوه‌هایی مدرن وکارآمد به منظور تشخیص آسیب‌ها و عیب‌هاي احتمالی بوجود آمده در سازه‌های فلزی، از مهم‌ترین چالش‌هاي تحقیقاتي در دنیاي صنعت و فن‌آوري می‌باشد.

وی افزود: یکی از مهمترين گونه‌هاي آسیب و شكست در تیرهای فلزی، بعنوان پركاربردترين سازه‌هاي مهندسي، ترك‌هاي ايجاد شده به علت خستگي در این نوع سازه است که بر این اساس تشخيص ترك و جلوگيري از گسترش آن، در سال‌هاي كنوني توجه محققان زيادي را به خود معطوف نموده است.

دانش‌آموخته نمونه دانشگاه صنعتی اصفهان به بهره‌گیری از آنالیز مودال به منظور تشخیص آسیب های ايجاد شده در سازه های فلزی اشاره و تصریح کرد: در این شیوه پس از دریافت فرکانس‌هاي طبيعي  ارتعاشي تیر فلزی سالم، و همچنين فرکانس‌های طبيعي متناظر با تیر فلزی معیوب، با محاسبه اختلاف فرکانس‌هاي این دو سازه، موقعیت، شدت، و عمق آسیب‌ها و ترک‌های احتمالی، و حتي تعداد آنها با خطای بسیار ناچیزی محاسبه خواهد شد.

قدمی اضافه کرد: آنالیز کامل انرژی تیرهای آسيب‌ديده جهت تعیین اثرات ناشی از آسیب‌های آنها بر دیگر نواحی سازه، سرعت درانجام محاسبات و دقت قابل توجه در نتایج بدست آمده از جمله ویژگی‌های ارزشمند بهره‌گیری از این شیوه در تشخیص آسیب‌های احتمالی در تیرهای فلزی می‌باشد.

وی با بیان این که بهره‌گیری از این شیوه، امکان تشخيص چندين ترك به صورت همزمان در تيرهای فلزی و نیز تشخيص ترك‌های موجود در تيرهاي داراي ناپيوستگي پله‌اي شکل را نيز فراهم می کندگفت: بر مبنای تحقیقات صورت گرفته در طی انجام این پایان‌نامه،آزمايشگاه مواد و سازه‌هاي هوشمند دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتی اصفهان در اوایل سال گذشته تأسیس و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

گفتنی است: این پایان‌نامه ارزشمند ضمن کسب عنوان پایان‌نامه برتر سال حوزه‌ی تخصصی آکوستیک و ارتعاشات در دومین کنفرانس بین‌المللی آکوستیک و ارتعاشات که اوایل دی‌ماه امسال در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، تاکنون دو مقاله‌ي نمايه شده بين‌المللي (ISI) و یک مقاله کنفرانس بین‌المللی مستخرج داشته است.

گزارش خبری تلویزیونی...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.