کدخبر:1027/921205

5 اسفند 1392

سنتز و تولید پوشش پیشرفته هیبریدی نانوکامپوزیت برای نخستین بار در دنیا
توسط محققان دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان:
سنتز و تولید پوشش پیشرفته هیبریدی نانوکامپوزیت برای نخستین بار در دنیا
پژوهشگران دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان برای نخستین بار موفق به سنتز و تولید پوشش پیشرفته هیبریدی نانوکامپوزیت به منظور کاهش یا حذف تخریبات ناشی از سایش و اصطکاک در قطعات صنعتی شدند.

این طرح برمبنای تحقیقات انجام شده در قالب رساله دکتری آقای شهرام علیرضایی با راهنمایی دکتر سید محمود منیرواقفی و مشاوره دکتر احمد ساعتچی از اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری دانشگاه صنعتی استانبول و طی مدت سه سال انجام گرفته است.

دانش آموخته دکتری مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ضرورت حل مشکلات مربوط به دو پدیده مخرب سایش و اصطکاک در قطعات مورد استفاده صنایع هوا-فضا، نیروگاهی و نظامی گفت: این پروژه با عنوان "سنتز و مشخصه یابی پوششهای هیبریدی نانوکامپوزیت Ni-P-Ag-Al2O3" و به منظور حل مشلات ناشی از این دو پدیده برای نخستین بار در دنیا تعریف و انجام شده است.

دکتر شهرام علیرضایی افزود: در این طرح برای نخستین بار با بهره گیری از فرایند آبکاری الکترولس و با تزریق همزمان نانوذرات آلومینا و نقره بعنوان دو رکن اصلی افزاینده مقاومت سایشی و خاصیت خود روانکاری در دماهای پایین و بالا، پوشش هیبریدی پیشرفته ای به دست آمده است.

وی با بیان این که این نسل جدید از پوشش های محافظ طی یک دهه اخیر توانسته است توجه اکثر محققان و مهندسان مواد و مکانیک را در جهان به خود معطوف سازد، تصریح کرد: در حال حاضر اکثر تحقیقات مربوط به این نوع از پوشش های هیبریدی بصورت متمرکز در سازمان فضایی آمریکا- ناسا انجام می شود.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به نتایج کاربردی و عملیاتی حاصل از این پروژه اضافه کرد: کاهش و یا حذف هزینه های سنگین ناشی از تعویض، تعمیر و نگهداری قطعات متحرک فضاپیماها، شافت های با سرعت بالا در صنایع نیروگاهی و تجهیزات پیشرفته نظامی ونیز افزایش قابل توجه طول عمر قطعات از طریق ایجاد خواص خود روانکاری و مقاومت سایشی تحت شرایط خلأ و یا دمای بالا از دستاوردهای نهایی این طرح پژوهشی است.

وی در پایان اضافه کرد: پذیرش و چاپ پنج مقاله ISI، یک مقاله کنفرانس خارجی، یک مقاله کنفرانس داخلی و یک مقاله علمی-پژوهشی و نیز انجام مقدمات لازم به منظور تولید نیمه صنعتی این پوشش توسط یکی از صنایع مهم کشور از دیگر دستاوردهای ارزشمند این طرح می باشد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.