کدمصاحبه:1344/920431

31 تیر 1392

داخلی
يادداشت 4 ریاست دانشگاه
درخصوص الزامات ارتقاء فرهنگي و علمي دانشگاه و جامعه

مهم‌ترين ركن دانشگاه نيروي انساني آن اعم از اعضاي هيأت علمي، دانشجويان و كاركنان مي‌باشد و به همين دليل مهم‌ترين مأموريت دانشگاه ارتقاء فرهنگي و علمي خود و سپس تأثيرگذاري روي فرهنگ و علم جامعه است. از مقدمات نيل به ارتقاء فرهنگي و علمي، استقرار فضايي پر از اميد و نشاط در داخل و خارج از دانشگاه است. در اين خصوص و با توجه به آنچه در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در دانشگاه‌هاي ما گذشته است، موارد قابل تأملي به شرح زير وجود دارد:

  1. نوعي از نشاط كه سال‌ها تبليغ آن مي‌شد و متأسفانه در دوره‌هايي نيز به مرحله اجرا در آمد مترادف با هرج و مرج در دانشگاه بود. شاخصه‌هاي اين نوع نشاط، ايجاد هيجان كاذب، توهين به رقيب، سياه‌نمايي در بحث نظام و خدمات نظام، شبهه وارد كردن به اركان نظام، عدم حاكميت عقلانيت، مبارزه با اعتقادات ديني، شبهه وارد كردن به مقدسات ديني به بهانه آزادي و به سخره گرفتن مقررات كشور و مقررات دانشگاه به بهانه آزادي بود. بديهي است از منظر افراد معقول و معتدل اينگونه افكار و اعمال نه تنها نشاط نيست بلكه هرج و مرج و دور از شأن دانشگاه و دانشگاهيان است.
  2. نشاط واقعي نيز داراي شاخصه‌هايي است كه از آن جمله مي‌توان به حاكميت عقلانيت، احترام به عقايد ديگران، تضارب آراء و افكار در يك فضاي قانونمند، نقد منصفانه به جاي سياه‌نمايي، رفتار در چارچوب نظام و قوانين كشور، رعايت هنجارها و آموزه‌هاي ديني، رعايت مقررات و ضوابط دانشگاه و كوشش در حفظ آرامش دانشگاه و كشور اشاره نمود. اين همان نشاطي است كه به دنبال خود اميد و پيشرفت را به همراه دارد.
  3. از نتايج حاكم شدن نشاط واقعي در دانشگاه، هم جهت شدن همه نيروها و امكانات براي توسعه و پيشرفت دانشگاه، همدلي و صميميت، دوري از حاشيه‌ها و توجه به وظايف اصلي دانشگاه، منزوي شدن افرادي كه منافع شخصي را به منافع جامعه ترجيح مي‌دهند، شايسته سالاري، استفاده از همه نظريات و انديشه‌ها و بهره‌مندي عادلانه از امكانات خواهد بود.
  4. هرچه ملت و دانشگاهيان سعي كنند فضاي دانشگاه فضايي پر از نشاط واقعي باشد، دانشگاه بيشتر به شأن، شخصيت و جايگاه خود نزديك مي‌شود، رشد علم شتاب مي‌گيرد، اخلاق و معنويت گسترش مي‌يابد و منافع فراوان حاصل به همگان خواهد رسيد در حالي كه در فضاي هرج و مرج و افراطي‌گري چيزي جز خسارت‌هاي مادي و معنوي نصيب نخواهد شد.
  5. در سال‌هاي گذشته، فضاي آموزش عالي كشور به سمت عقلانيت، آرامش و در نتيجه پيشرفت‌هاي علمي فراوان حركت كرده است. رشد چشمگير در توليد علم، اميد دانشگاهيان به آينده علمي كشور، گسترش ارتباط با صنعت از جمله تعريف و اجراي طرح‌هاي كلان ملي كه براي اولين بار در اين وسعت و عمق در حال انجام است شروعي به بازيابي شأن و شخصيت دانشگاه و دانشگاهيان است. پيام نگاه عقلاني و اعتدالي آن است كه حفظ اين شرايط و بهبود آن واجب و برگشت به گذشته جز خسران مضاعف به دنبال نخواهد داشت. به حمدا... امروز اين هوشياري و دقت در قاطبه دانشگاهيان ايران اسلامي به چشم مي‌خورد. دانشگاهياني كه شيريني فضاي اعتدالي و عقلاني سال‌هاي گذشته همچون ايجاد محيطي آرام براي فعاليت‌هاي علمي و برگزاري بسيار خوب انتخابات رياست جمهوري يازدهم را تجربه كرده‌اند و انشاء ا... به زودي حلاوت‌هاي بيشتري از اين فضا را نيز احساس خواهند نمود.

دیدگاه شما:

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.