کدخبر:1615/940618

18 شهريور 1394

دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان سومین همایش بزرگ علوم وصنایع غذایی + گزارش تصویری
با حضور محققان، اساتید، دانشجویان و صنعتگران:
دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان سومین همایش بزرگ علوم وصنایع غذایی + گزارش تصویری
سومین همایش بزرگ علوم وصنایع غذایی صبح امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد.

معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی اصفهان در آئین افتتاحیه این همایش گفت: تولید محصولات غذایی و توجه به این صنعت مهم در کشورهای پیشرفته صنعتی از اهمیت بسزایی برخوردار است و این در حالی است که متأسفانه در کشور ما با وجود فعالیت بخش زیادی از مردم در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی، این صنعت اثرگذار مورد توجه لازم قرار نگرفته است.

دکتر حسین خادمی با تأکید بر لزوم به خدمت گرفتن صنعت در بخش کشاورزی، توجه ویژه به تولید مواد غذایی سالم را از جمله مهم‌ترین اولویت‌های این صنعت عنوان کرد و افزود: بخش کشاورزی در ایران تا سالیان متمادی همچنان در اولویت قرار خواهد داشت و آنچه که امروز در کنار کمیت مواد غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد، لزوم توجه به سالم بودن آن است.

وی با اشاره به توانمندی ها، افتخارات و ظرفیت های ارزشمند دانشگاه صنعتی اصفهان به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور، دانشکده کشاورزی این دانشگاه را با برخورداری از 80 عضو هیأت علمی، بزرگ‌ترین دانشکده این دانشگاه توصیف کرد.

معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان بخشی از دستاوردهای بین المللی این دانشگاه به ارائه گزارشی از مقالات و یافته های پژوهشی، طرح های صنعتی و جوایز و افتخارات بین المللی کسب شده توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان پرداخت.

دبیر سومین همایش بزرگ علوم و صنایع غذایی نیز مهم‌ترین هدف برگزاری این همایش را توجه به سلامت، کیفیت و ایمنی غذا عنوان کرد و گفت: دین مبین اسلام نیز برای حلال، سالم و مفید بودن غذا اهمیت ویژه ای قائل است.

دکتر محمد شاهدی با تأکید بر ضرورت نگاه بهتر به روش ها و سرمایه گذاری ها در «طرح تحول سلامت» در کشور، سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به وزارت بهداشت را یادآور شد و تصریح کرد: در این سیاست ها، پیش گیری نسبت به درمان در اولویت قرار دارد ولی هنوز آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و عوامل زیادی سلامت جامعه را تهدید می نمایند.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان تمامی مراحل سلامت از شروع توليد در مزرعه و واردات از خارج كشور تا مرحله مصرف را در بخش سلامت حائز اهمیت خواند و افزود: هوای پاک، آب سالم، غذای سالم، تغذیه صحیح، محیط زیست سالم، شرایط روحی روانی مطلوب، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و پيشگيري نسبت به حوادث مهمترین عوامل تامين کننده سلامت جامعه است که در این میان آب، غذا و تغذیه سه عامل مهم و مرتبط با یکدیگر محسوب می شوند.

وی با اشاره به عوامل تهدید کننده سلامت جامعه، آب های آلوده، خشکسالی، استفاده از پساب آلوده و تصفیه نشده بری تولید سبزیجات و محصولات غذایی، استفاده از کودهای شیمیایی بیش از حد و نیز کودها و خاک های آلوده برای فراوده هایی چون میوه و سبزی، وجود باقیمانده سموم، فلزات سنگین، مایکوتوکسین ها و باقیمانده آنتی بیوتیک ها، داروها و هورمون ها در محصولات غذایی کشاورزی و استفاده از نگهدارنده های مجاز و غیر مجاز برای نگهداری مواد غذایی را از جمله این عوامل تهدید کننده بیان کرد.

استاد علوم و صنایع غذایی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان آمار وزارت بهداشت درخصوص افزایش بیماری های مزمن در کشور گفت: مواد غذایی ناسالم از عوامل زمینه‌ساز سرطان است و در صورت آلوده بودن مواد غذایی و عدم دقت كافي در توليد، نگهداري و فراوري، خطر سرطان‌زا بودن آن ها وجود دارد.

شاهدی افزود: ثابت شده که مواد غذایی حاوی نیترات، سرطان‌زا هستند و این در حالی است که  نیترات در برخي از صیفی‌جات، سبزیجات و نیز برخی محصولات فراوری شده نیز وجود دارد.

دبیر سومین همایش بزرگ علوم و صنایع غذایی در ادامه به ضعف های مشخص در زمینه علوم و صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: متأسفانه برای جلوگیری از بیمار شدن سرمایه گذاری و برنامه ریزی کافی صورت نگرفته است.

وی عدم انسجام کافی در رشته علوم و صنایع غذایی، عدم وجود یک تشکل قوی علمی در زمینه صنایع غذایی، مشکلات آموزش و پژوهش صنایع غذایی درکشور، کافی نبودن توانایی و قدرت سازمان غذا در کشور و عدم وجود یک مرجع علمی قوی مورد اعتماد مردم و دولت در زمینه صنایع غذایی از دیگر ضعف های عمده در این خصوص ارزیابی کرد.

دبیر علمی سومین همایش بزرگ علوم و صنایع غذایی نیز در این مراسم گفت: در این همایش محققان و اعضای هیأت علمی از دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، مشهد، شیراز، تهران، تربیت مدرس، اهواز، زابل، ارومیه، تبریز، ساری و گرگان حضور خواهند داشت.

دکتر صبیحه سلیمانیان زاد با اشاره به انجام اقدامات اجرایی این همایش از آبان ماه سال گذشته تصریح کرد: حدود هزار مقاله ارسالی به این همایش نشان دهنده استقبال بی‌نظیر محققان و دانشگاهیان از سومین همایش بزرگ علوم و صنایع غذایی است.

وی اضافه کرد: پس از بررسی‌های لازم و داوری مقالات، از این تعداد 700 مقاله پذیرفته شد که در مدت زمان برگزاری، 100مقاله به صورت سخنرانی و 600 مقاله نیز به‌ صورت پوستر ارائه خواهد شد.

دبیر فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان دیگر سخنرانان سومین همایش بزرگ علوم وصنایع غذایی در دانشگاه صنعتی اصفهان بودند.

گفتنی است: سومین همایش بزرگ علوم وصنایع غذایی به همراه نمایشگاهی از محصولات و دستاوردهای صنایع مرتبط از امروز به مدت سه روز به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان در حال برگزاری است.

خبر مرتبط...

گزارش تصویری

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.