کدمصاحبه:1656/901208

8 اسفند 1390

فرهنگی
مصاحبه با رئیس هیات مدیره صندوق تعاون امام صادق علیه السلام
جایی برای سخاوت

سال 1367 بود که جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان به ذهنشان رسید حالا که عده­ای از افراد در این دانشگاه به دلیل مشکلات مالی در امرار معاش و هزینه­های خود مشکلات جدی دارند خوب است از یک راهی هر قدر که می­ توانند به آنها کمک کنند. راهی که هم ارزش و اعتبار دانشجو ها آسیب نبیند و هم تمام دانشگاهیان دستی در این کار خیر داشته باشند.

برای همین یک طرحی به ذهنشان رسید که محلی شکل بگیرد تا کمک های دانشگاهیان را جمع­ آوری و بین کسانی که به این کمک­ ها نیاز دارند توزیع کند. اسم دفترشان را هم گذاشتند صندوق تعاون امام صادق(علیه ­السلام). بر اساس این طرح یک هیأت مؤسس از برخی اعضای دانشگاه شکل گرفت و هیأت امنا و هیأت مدیره هم در ادامه آن تشکیل شد.

 وقتی برای مصاحبه با رئیس هیات مدیره صندوق رفتیم نخواست که نامی از او برده شود. وقتی دلیلش را پرسیدیم مفصل برایمان توضیح داد و گفت که برای حفظ ارزش افرادی که از صندوق کمک مالی دریافت می­ کنند این گونه بهتر است و از میان دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان تعداد انگشت شماری اعضای اجرایی آن را می­شناسند. برای همین است که هیچ کس در هیچ جا به اطلاعات متقاضیان دریافت کمک های مالی از صندوق دسترسی ندارد و این یعنی هر شخصی که به کمک احتیاج دارد با خیال راحت می ­تواند درخواستش را با صندوق تعاون امام صادق (علیه السلام) در میان بگذارد. فقط این را بدانید که رئیس هیات مدیره اینجا جوان خوش­ فکر و پر تلاشی است که به ­زودی به او خواهند گفت: آقای دکتر!

*** برای شروع به کار صندوق تعاون امام صادق علیه ­السلام چه کارهایی انجام شد؟

در ابتدا دانشجوها با انجام یک سری تبلیغات فیش ­هایی را آماده کردند و عمدتاً از بین خود دانشجوها شروع به جمع آوری کمک­ ها کردند. به این صورت که هر ماه به اتاق ­ها مراجعه می ­کردند و کسانی که تمایل داشتند به عنوان حامی نیازمندان عضو صندوق باشند فیش­ ها را بین آنها توزیع و مبالغ را جمع آوری می ­کردند.

 مدت زمانی به این شکل گذشت و به دلیل اینکه بالاخره خودِ دانشجوها نیز منبع درآمد مستقلی نداشته و حقوق بگیر نبودند خیلی نتوانستند مشکلات اساسی و زیادی از کسانی که به کمک احتیاج داشتند را برطرف کنند. به همین دلیل به این نتیجه رسیدند که سیستمی ایجاد کنند تا از طریق خودِ دانشگاه و اعضای هیات علمی و کارمندان منابع لازم برای صندوق را تامین نمایند.

 در ابتدا به صورت دوره ­ای کمک­ ها را جمع ­آوری می­ کردند و سپس طرحی را سامان دادند که طبق آن دانشگاهیان اجازه می­ دادند تا مبلغی از حقوقشان به صورت ماهیانه از حسابشان کم شده و به حساب صندوق تعاون امام صادق (علیه السلام) واریز شود. این طرح موفق بوده و تا الان هم در حال اجراست.

*** میزان کمک ­های جمع­آوری شده چقدر بوده و آیا این مبالغ جوابگوی تعداد درخواست­ ها هست؟

میزان مبالغی که در ابتدای کارِ صندوق جمع می ­شد به این دلیل که فعالیت آن برای دیگران آنچنان شناخته شده نبود خیلی زیاد نبود، اما خدا را شکر نسبت به ابتدای کار با توجه به شناختی که به وجود آمده و اعتمادی که کسب شده است مبلغ قابل توجهی وجود دارد. البته علی رغم اینکه خیلی از اساتید کمک می ­کنند لازم است که خیلی بیشتر از اینها کمک شود. نیازهایی که وجود دارد بعضاً مبالغ زیادی را می ­طلبد و به تبع ما نمی ­توانیم با توجه به درآمدی که الان داریم خیلی از نیازها را پوشش دهیم ولی در حد ضرورت اولویت­ ها را مشخص و کمک می کنیم.

*** نحوه اداره صندوق به چه صورت است؟ چه کسانی امور اجرایی را بر عهده دارند؟

این صندوق به صورت هیات امنایی اداره می شود که متشكل از 9 نفر است. نماينده دفتر نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، معاونت دانشجويي، معاونت فرهنگي، معاونت اداري و مالي،  نماينده جهاد دانشگاهي، يك نفر از اعضای هيأت علمي، يك نفر كارمند و دو نفر دانشجو اعضای این هیات امنا هستند که وظایفی همچون عزل و نصب هيأت مديره صندوق و بازرسان و همچنين قبول و يا رد استعفاي هيات مديره و بازرسان، تعيين خط مشي صندوق، نظارت بر عملكرد صندوق از طريق بازرسان، تفسير و تغيير اساسنامه در چارچوب هدف، تعيين منابع مالي براي صندوق و خط مشي دريافت و هر گونه تصميم ­گيري براي بقا و يا انحلال صندوق را بر عهده دارند.

7  نفر نیز در هیات مدیره حضور دارند که شامل یک نفر هيات علمي، دو نفر كارمند و چهار نفر از دانشجویان است که توسط هيات امنا و براي مدت يك سال انتخاب مي ­شوند. امور اجرایی صندوق بر عهده این جمع است.

*** اگر کسی به کمک مالی صندوق تعاون امام صادق علیه ­السلام نیاز داشته باشد از چه راهی می­ تواند درخواستش را مطرح کند؟

فرایند دریافت این تقاضاها به این صورت است که دانشجویان و کارمندانی که به هر دلیل نیاز به کمک دارند، درخواست خودشان را از طریق صندوق ­های تعاون که در خوابگاه ­ها، ساختمان مرکزی و اداره رفاه دانشجویی نصب شده است و یا از طریق ایمیل Sandogh.s@of.iut.ac.ir با ما در میان می­ گذارند.

سپس در جلسات هفتگی هیات مدیره این درخواست­ ها بررسی می­ گردد و اگر مورد جدید باشد یکی از اعضا مسئول بررسی آن تقاضا می شود، ایشان به صورت کاملاً محرمانه آن را بررسی می ­کند و پس از صحبت با خودِ شخص نتایج بررسی را در جلسه هفته بعد هیات مدیره بیان می ­کند. در این جلسه نیز با توجه به اولویت­ ها، میزان بودجه و درآمد صندوق مبلغی به او تخصیص داده و به حساب او واریز می ­شود.

*** بیشتر دانشجویان متقاضی دریافت کمک ­های صندوق تعاونند یا کارمندان؟ این مبالغ به صورت مقطعی پرداخت می شود یا مستمر است؟

چون در ابتدا این حرکتِ خودجوش توسط دانشجویان انجام گرفته، جنبه دانشجویی طرح پررنگ ­تر و تقاضاها نیز بیشتر از طرف دانشجویان بود؛ اما در حال حاضر درخواست ­ها هم از طرف دانشجویان و هم کارمندان می ­باشد. صندوق بر اساس میزان بودجه و ساير درخواست ها، پس از بررسی، بر اساس نوع نیاز کمک می­ نماید.

بستگی به نوع نیاز، این کمک­ ها مقطعی یا مستمر است. از طرف کارمندان این درخواست­ ها معمولاً مقطعی و از طرف دانشجویان هم مقطعی و هم مستمر است.

*** این کمک­ ها صرف چه چیزهایی می­ شود؟ صندوق وام هم پرداخت می ­کند؟

تقاضاهایی که در بخش کارمندی وجود دارد بیشتر موضوع تهیه جهیزیه، هزینه ­های درمانی و اقساط و اجاره ­های عقب افتاده است؛ در حالی که درخواست ­های دانشجویان بیشتر در مورد امرار معاش، تغذیه، خرید کتاب و لوازم التحریر، پوشاک و هزینه­ های درمانی است.

کلیه کمک­ های صندوق تعاون امام صادق علیه­ السلام بلاعوض است و اگر کسی هم درخواست وام داشته باشد با هماهنگی متقاضی درخواست وام او به صندوق قرض­ الحسنه حضرت محمد (ص)، صندوق قرض ­الحسنه امام علی علیه ­السلام، اداره رفاه دانشجویی و یا هر جا که متولی امور وام باشند ارجاع داده می ­شود.

*** نحوه کمک به صندوق تعاون امام صادق علیه­ السلام چگونه است؟ امکان این وجود دارد شخصی که به دریافت کمک نیاز دارد را به صندوق معرفی کرد؟

نحوه کمک به صندوق به این صورت است که خیرین مبلغ مورد نظرشان را به حساب سیبای بانک ملی به شماره حساب 107268878003 واریز می­ کنند اما مهمترين و بهترين روش، كمك­ هاي ماهيانه ­اي است كه دانشگاهيان محترم اجازه مي­ دهند تا مبلغی در هر ماه از حقوقشان كسر و به این کار خیر اختصاص داده شود. براي اين منظور علاقه­ مندان مي ­توانند در اتوماسیون اداری (بخش فرم­ های عمومی دانشگاه) فرم مجوز برداشت از حقوق و واریز به حساب صندوق تعاون امام صادق علیه­ السلام جهت کمک به نیازمندان را تکمیل نمایند.

یکی از ارزش ­های صندوق، حفظ آبروی افراد است. به همین دلیل خودِ اعضای صندوق نیز عمدتاً شناخته شده نیستند. در رابطه با دریافت درخواست­ ها تابحال به این صورت بوده است که شخص تقاضای خودش را از طریق صندوق مکاتبه­ ای و یا ارسال ایمیل مطرح می ­کرده است. در حوزه کارمندی نیز بیشتر از طریق ارتباط با عضو هیات علمی صندوق، درخواست مطرح می ­شود. البته مواردی هم هست که اعضای هیات علمی یا کارمندان و دانشجویان احساس می­ کنند که کسی به کمک صندوق نیاز دارد. آنها نیز می­ توانند صندوق را در جریان بگذارند تا خودِ صندوق تعاون مشکلات فردی که به کمک نیاز دارد را بررسی و به صورت کاملاً محرمانه به او کمک نماید. 

*** اعضای اجرایی صندوق چقدر حقوق می ­گیرند؟

فعاليت در صندوق هيچ ­گونه حقوق، پاداش يا ارتقايي ندارد. هیچ کدام از اعضای صندوق برای کاری که در صندوق انجام می ­دهند حقوقی دریافت نمی ­کنند. معمولاً هم خارج از ساعات اداری در جلسات حاضر می ­شوند؛ حتي براي دانشجويان فعال در صندوق كار دانشجويي هم لحاظ نمي ­شود و این اعضا فقط با عشقِ کمک به کسانی که به کمک احتیاج دارند کار می­ کنند.

 یک نکته دیگر این که برای هزینه ­های جاری صندوق شامل تبلیغات نیز از محل درآمد صندوق هیچ­ گونه هزینه ­ای نمی ­شود. برای مثال کارهای بنر را قسمت روابط عمومی و یا کارهای تکثیر و ... را بخش چاپ و انتشارات دانشگاه انجام می ­دهد.

*** دانشگاهیان چه زمانی مهربان­ تر می ­شوند و به صندوق بیشتر کمک می ­کنند؟ حوزه کمک شما منحصر به دانشگاه صنعتی اصفهان است یا خارج از دانشگاه را هم پوشش می­ دهید؟

در ايام خاص نظير ماه مبارك رمضان، ماه محرم، شروع سال تحصيلي و ايام عيد نوروز عمده شروع كمك هاي ماهيانه و غير آن به صندوق می ­باشد. البته ما همچنان با کمبود منابع روبرو هستیم. ضمن اینکه با توجه به حفظ جایگاه دانشگاه ما هیچ ­گونه اعلام نیازی به خارج از دانشگاه نداشته­ ایم و از آن طرف مطابق اساسنامه و كمك ­هايي كه جمع ­آوري مي ­شود، کمک­ های ما صرفاً به دانشگاهیان نیازمند دانشگاه صنعتی اصفهان است، نه کسانی که خارج از دانشگاه هستند.

 همچنین با توجه به احادیث و روایات و تاکیدی که ائمه­ معصومین علیهم ­السلام نسبت به کمک به اطرافیانِ نزدیک داشته­اند، از تمامی دانشگاهیان دانشگاه صنعتی تقاضا می­ کنم که اولویت کمک­ های خودشان را به خودِ دانشگاهیان نیازمند اختصاص دهند چرا که اولویت با اطرافیانِ نزدیک است.

*** بیشتر به دانشجویان کمک می­ کنید یا کارمندان از امکانات شما استفاده بیشتری دارند؟

از نظر تعداد، بیشتر به دانشجویان کمک می­ شود ولی از نظر مقدار مبالغ، بیشتر به کارمندان کمک می­ شود. همچنین با توجه به افزایش قیمت غذا و عدم تغییر آنچنانی در میزان کمک­ ها به صندوق، در حال حاضر با معضل برخورد کرده­ ایم.

به طور مثال اگر ما در سال گذشته با کمک 15000 تومانی در هر ماه نیاز یک دانشجو به غذا را مرتفع می کردیم با توجه به این افزایش قیمت و کمبود منابع در صندوق دیگر نمی ­توانیم به صورت کامل به آنها کمک کنیم و به این ترتیب تنها می ­توانیم بخش کوچکی از این نیاز را تامین نماییم.

*** برنامه ­های آینده­ تان برای رشد و بهبود کارهای صندوق تعاون امام صادق علیه ­السلام چیست؟

در حال حاضر بخشی از کمک­ ها از طرف دانشگاه است. از برنامه ­های آینده ما این است تا آنجا که می­ توانیم این کمک­ ها را حذف نموده و با کمک خودِ دانشگاهیان صندوق را اداره نماییم. می­ خواهیم صرفاً با کمک­ های مردمی کارهای صندوق به پیش برود.

همچنین امیدواریم به این نقطه برسیم که هر کسی که در دانشگاه به کمک نیاز دارد صندوق را بشناسد، درخواست بدهد و ما نیز با رعایت تمام جوانب و حفظ آبرو و اعتبار اشخاص و محرمانه بودنشان این کار را به نحو احسن انجام دهیم. تا الان هم همین­طور بوده و کلیه اطلاعات اشخاص محرمانه بوده است.

در همین راستا ما هیچ ­گونه گزارشی راجع به افرادی که به آنها کمک می ­شود به هیج جا ارایه نمی­ کنیم؛ حتی هیات امنا. یعنی به درخواست اشخاصی که کمک می­ شود یک کد تعلق می ­گیرد و تا انتها با همان کد در صندوق شناسایی می ­شوند و هیچ اسمی در گزارشی ثبت نمی­ شود و در پایان نیز آن درخواست با همان کد بایگانی می­ شود. به این ترتیب هیچ گونه اسمی نه به هیات امنا و نه به هیچ مرکز بالادستی که از ما گزارش بخواهند داده نمی ­شود؛ حتی کدها نیز برای آنها ارسال نمی ­شود و فقط آمار شامل تعداد دانشجو یا کارمندان و میزان کمکی که شده است ارسال می­ گردد.

*** در پايان اگر نكته­ اي را لازم مي ­دانيد بفرماييد؟

از دانشگاهيان محترم درخواست مي ­کنم در صورتي كه فرد نيازمندي را در دانشگاه (به خصوص دانشجويان) مي­ شناسند از طريق ايميل به ما اطلاع دهند و از همين طريق مي ­توانند هر گونه پيشنهاد يا سوالي در خصوص روند فعاليت­ هاي صندوق دارند با ما در ميان بگذارند. از نیازمندان نیز تقاضامندیم که صندوق را امین خود دانسته و در صورتی که از لحاظ مالی مشکل جدی و اساسی دارند درخواست خود را در صندوق­ های مذکور بیاندازند. همچنين لازم مي ­دانم به عنوان عضو كوچك صندوق تعاون امام صادق عليه ­السلام از كليه دانشگاهيان محترم به خصوص حاميان گرامي اعم از اعضای محترم هيات علمي و كارمندان گرامي و نيز هيات رئيسه محترم دانشگاه به خاطر حمايت­ هايشان كمال تشكر و قدرداني را داشته باشم. از دانشگاهيان عزیز نيز كه تاكنون به هر دليل نتوانسته­اند فرم مذكور در اتوماسيون را پر نمايند تقاضامندم با توجه به مشكلات مالي نيازمندان، نسبت به تكميل فرم با هر مبلغي كه تمايل دارند اقدام فرمايند و مصداقي از اين آيه قرآن باشند كه خداوند در اوصاف متقين فرمود: در اموالشان براي سائل و محرومين حقي معلوم وجود دارد.

دیدگاه شما:

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.