کدخبر:1001/920521

21 مرداد 1392

تونل باد مدار باز دانشگاه صنعتی اصفهان راه اندازی می شود
با تعمیر، تجهیز وبه روز رسانی:
تونل باد مدار باز دانشگاه صنعتی اصفهان راه اندازی می شود
مجری پروژه تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان، از بهره برداری از این پروژه تحقیقاتی و صنعتی درآینده نزدیک خبرداد.

دکتر مهدی نیلی با تأکید بر اهمیت توسعه رشته های هوافضا در استان اصفهان بعنوان یکی از قطب‌های اصلی صنایع هوایی کشورگفت: توسعه چنین رشته‌های مهم وکاربردی نیازمند بهره‌گیری ازامکانات تجربی و آزمایشگاهی است که تونل باد از زیرساخت های لازم برای توسعه علم آیرودینامیک بعنوان یکی از زیرشاخه‌های رشته هوافضا می‌باشد.

وی با اشاره به توانمندی های دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه هوافضا و ارتباط مناسب این دانشگاه با صنایع مختلف فعال در این بخش افزود: با توجه به عدم وجود تونل باد صنعتی در استان اصفهان و انجام بخش قابل توجهی از آزمون های تجربی صنایع و مراکز تحقیقاتی مربوطه در دیگر استان‌ها و حتی دیگر کشورها، تجهیز و راه اندازی این تونل ضمن کمک به رفع برخی نیاز های صنعتی، پیشبرد اهداف صنایع هوافضا و ارتقاء سطح علمی این دانشگاه را به همراه خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بهره‌گیری از انرژی مهم باد بعنوان یک منبع ارزشمند در چشم‌انداز انرژی کشور را مستلزم دسترسی به تونل باد برای طراحی توربین‌های بادی دانست وگفت: تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان با برخورداری از ابعاد و مشخصه‌های فیزیکی مناسب، بستری مناسب به منظور انجام نيازهاي تست آيروديناميکي مراکز تحقيقاتي و سازمان هاي گوناگون است.

نیلی اضافه کرد: روند ساخت تونل باد مدار باز دانشگاه صنعتي اصفهان در سال 1367 آغاز شده بود و به دلايل مختلفي تاکنون به بهره‌برداری نرسیدکه به دنبال تصويب طرح پژوهشي تکميل وتجهیز این تونل باد، تأمين تجهيزات به‚روز جهت انجام تست‚هاي آیروديناميکي و راه‚اندازي آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به امکان انجام کلیه تست‌های استاتیکی نیروئی، تست‌های دینامیکی نظیر پیچینگ و پلنجینگ، تست‌های آشکار سازی جریان، فلتر و... در این تونل باد تصریح کرد: اجرای تمامی آزمایش های آیرودینامیکی پژوهشی و صنعتی در محدوده سرعت 20 تا 200 کیلومتر بر ساعت از ویژگی‌های تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان است.

مجری پروژه تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: علاوه بر ویژگی‌ها و مزایای ذکر شده، بزودی امکان انجام آزمایشهای PIV با استفاده از این تونل نیز میسر خواهد شد.

نیلی به اقدامات صورت گرفته به منظور تعمیر، تجهیز و راه‌اندازی این تونل اشاره کرد وگفت: بازرسی فنی و اصلاح بخش‌های مختلف فن و موتور، کاهش نويز و ارتعاشات بدنه، طراحی و ساخت محفظه آزمون و دیفیوزر خروجی، نصب توری و لانه‌زنبوری و افزايش کيفيت جريان، راه‚اندازي سيستم اندازه‚گيري سرعت سنج سيم داغ و سيستم اندازه‚گيري PIV ، راه‚اندازي بالانس استاتیکی، طراحی و ساخت دستگاه آلفا مکانيزم شش درجه آزادی و خرید تجهیزات اندازه گیری بروز از جمله اقدامات صورت گرفته به منظور ارتقای تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان جهت بهره برداری در حیطه‌های علمی و صنعتی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که راه اندازی این تونل باد نقش بسزایی در ارتقاء تعاملات دانشگاه با صنعت خواهدداشت گفت: بهره برداری صنایع مهمی چون هسا و عدم صرف هزینه انجام آزمایش های مربوطه در دیگرکشورها و نیز ارائه خدمات به دیگر صنایع مرتبط و متقاضی، مزایای علمی، صنعتی و اقتصادی سرشاری را به همراه خواهد داشت.

وی ایجاد مهمترین بسترها به منظور انجام تحقیقات در حوزه آیرودینامیک تجربی و ارائه نتایج آزمایش های تجربی در رساله های تحصیلات تکمیلی را از دیگر امتیازات راه اندازی تونل باد در دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد و افزود: هم اینک تیمی 10 نفره از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد ودکتری در حال انجام فعالیت در این حوزه مهم و کاربردی هستند که بتدریج بر تعداد این محققان نیز افزوده می شود.

نیلی در پایان اظهار امیدواری کرد که با انجام اقدامات نهایی در زمینه تجهیز و انجام آزمایش های مربوطه، این تونل باد تا یک ماه آینده به بهره برداری برسد.

شایان ذکر است: تونل باد مدار باز دانشگاه صنعتی اصفهان دارای طولی معادل 11 متر و ارتفاعی بیش از سه و نیم متر است که در شمال غربي دانشگاه و در پژوهشکده علوم وفناوری زير دريا واقع شده و امکان ایجاد سرعتی معادل 200 کیلومتر بر ساعت در اتاق آزمونی با مقطع 90 در 90 سانتیمتر مربع و طول  دو متر را دارد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.