کدخبر:0921/921007

7 دی 1392

تدوین دانش فنی طراحی و ساخت ریزپرنده های بدون سرنشین برای نخستین باردرکشور
توسط دانش آموخته نخبه دانشگاه صنعتی اصفهان:
تدوین دانش فنی طراحی و ساخت ریزپرنده های بدون سرنشین برای نخستین باردرکشور
دانش آموخته ممتاز دانشگاه صنعتی اصفهان پس از شش سال فعالیت پژوهشی، برای نخستین بار دانش فنی طراحی وساخت ریزپرنده های بدون سرنشین را در سه هزار صفحه تدوین کرد.

این مجموعه که با تلاش مهندس مصطفی حسنعلیان دانش آموخته ممتاز رشته مهندسی مکانیک مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان و با هدایت آقایان دکتر سعید ضیایی راد و دکتر محمود اشرفی زاده، از اعضای هیأت علمی این دانشکده تدوین شده، به ارائه سیکلی جامع در طراحی و ساخت ریزپرنده های بدون سرنشین بال ثابت و بالزن می پردازد.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که تدوین این دانش فنی طی مدت شش سال صورت گرفته است،گفت: طراحی فناوری های نوین شامل سیستم ارسال فرامین از طریق شبکه های مخابرتی، سیستم لانچر هوشمند برای پرتاب ریزپرنده ­ها، الگوگیری از طبیعت در طراحی و ساخت ریزپرنده­ های بالزن و بال ثابت و نیز ارائه طرح های نوین در پرواز گروهی ریزپرنده ها مهم ترین بخش های این مجموعه می باشد.

حسنعلیان با اشاره به ویژگی های دانش فنی ریزپرنده های بالزن تصریح کرد: در این بخش، ابتدا مطالعاتي جامع بر روي ريزپرنده هاي بالزن انجام گرفته و سپس روند طراحي اين ريزپرنده ها که روش جديدي در طراحي مفهومي آن ها ارايه مي دهد، تدوين شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون براي اين نوع ريزپرنده ها روش طراحي مدوني وجود نداشته و اغلب طراحی ها بر روش هاي آماري و سعي و خطا متمرکز بوده است اضافه کرد: برای نخستین بار تمرکز اين روش بر طراحي مفهمومي و سايزينگ اين ريزپرنده ها است که به تعيين بهينه پارامترهاي هندسي بال منجر مي شود.

دانش آموخته نخبه دانشگاه صنعتی اصفهان، طراحی وساخت يک ريزپرنده بالزن با نام کرکس وانجام کلیه محاسبات لازم از قبيل آيروديناميک، کنترل پايداري وطراحي مکانيزم صحت سنجي طراحي اوليه برای آن، الگوگيري از پرندگان و استفاده از پرنده های تاکسیدرمی شده به عنوان پلتفرم پروازی برای نخستین بار و تهیه بانک اطلاعاتی از 27 راسته پرنده و استخراج ویژگی های منحصربفرد آن ها را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای این طرح پژوهشی عنوان کرد. 

وی با بیان این که بر مبنای این دانشنامه هواپیماهایی چون ریز پرنده هایMAV با پلن فرم های Zimmerman، Inverse Zimmerman و CRE وهواپیمایUAV از نوع Cessna طراحی و آزمایش شده اند، تدوین سیکل طراحی ریزپرنده های دارای ویژگی پرواز گروهی، ترکیبی و برخوردار از قابلیت تفکیک به منظور افزایش خاصیت رادارگریزی و افزایش فضای تحت پوشش تصویری را از دیگر زمینه های مهم پرداخته شده در این مجموعه بیان کرد.

دانش آموخته مبتکر دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: تاکنون 10 طرح مهم پروازی در قالب 10 اختراع مبتنی بر این دانش فنی در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

حسنعلیان تألیف سه کتاب با عناوین"طراحی، آنالیز و ساخت ریزپرنده های بال ثابت، طراحی، آنالیز و ساخت ریزپرنده های بالزن و راهنماي کاربردي نرم افزارهاي مورد استفاده در طراحی و آنالیز ریزپرنده هاي بال ثابت و بالزن"، نگارش وارائه 56 مقاله در زمینه ریزپرنده های بال ثابت و بالزن، کسب رتبه سوم سیزدهمین جشنواره جوان خوارزمی، کسب عنوان برترین پایان نامه سال انجمن مهندسان مکانیک ایران، کاندیدای هشتمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی و کسب عنوان برتر دومین جشنواره پژوهش برتر دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان را از جمله افتخارات کسب شده در طول مدت تدوین این دانش فنی عنوان کرد.

دانش آموخته نخبه رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان اضافه کرد: دانش فنی طراحی و ساخت ریزپرنده های بدون سرنشین پس از شش سال فعالیت پژوهشی و برای نخستین بار در یک مجموعه سه هزار صفحه ای تدوین شده است.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.