رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان دراین نشست با تأکید بر نیاز به برنامهریزی در دو سطح خرد وکلان در حوزه آموزش عالی کشور،گفت: در حال حاضر آموزش عالی با مشکلات و چالشهای بسیاری روبرو است که برای مواجهه صحیح با آن نیازمند یک برنامهریزی در سطح کلان هستیم.
دکتر مدرس هاشمی افزود: نیاز به تصمیمگیریهای کلان آموزشی و پژوهشی در دانشگاههای بزرگ کشور از جمله تأسیس رشتههای تحصیلی جدید و توسعه یا حذف برخی رشتهها و همچنین رویکردهای کمی و کیفی برای جذب دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی نیاز به یک مدیریت و برنامهریزی راهبردی برای نشان دادن مسیر را امری اجتنابناپذیر کرده است.
وی با تأکید برلزوم اجماع کلی در میان همه دانشگاهیان به ویژه اعضای هیأت علمی به منظور اجرای برنامه راهبردی تصریح کرد: رویکرد جدید، استفاده از بدنه هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در تدوین برنامه تحول دانشگاه برای اجرایی شدن توسط گروهها، دانشکدهها و اعضای هیأت علمی است.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان سرمایه اجتماعی و اعتماد دانشگاهیان را مهمترین دارایی مدیریت دانشگاه عنوان کرد و ادامه داد: علمی بودن روند تدوین برنامه، استفاده از تجربیات ارزشمند دانشگاههای دیگر و داشتن نتیجه عملی در برنامه راهبردی از دیگر ملزومات مهم این طرح است.
وی با متفاوت خواندن مسائل و چالشهای دانشگاههای بزرگ کشور با دیگر دانشگاهها، به تشکیل هسته اولیه رؤسای دانشگاههای برترکشور در چند ماه گذشته اشاره کرد وگفت: تصمیمگیری صحیح برای مسائل دانشگاههای بزرگ کشور، آینده علمی کشور را تحت تأثیر قرار میدهد.
مدرس هاشمی، همسویی و همکاری گسترده دانشگاههای بزرگ کشور در رابطه با مسائل مختلف آموزشی و پژوهشی را از جمله اهداف این هسته بیان کرد و افزود: زمینه هم راستایی دانشگاههای بزرگ کشور در سیاستهای کلان، برای تأثیرگذاری بیشتر در عرصه آموزش عالی فراهم است.
مدیر دفتر برنامهریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با ارائه کلیات پیشنهادی برنامه تحول دانشگاه صنعتی اصفهان به بیان تاریخچه تدوین این برنامه و اقدامات جدید این دفتر پرداخت و گفت: مقایسه وضعیت برخی شاخصها در تعدادی از کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه با ایران، ارائه برخی اطلاعات مرتبط با دانشگاه صنعتی اصفهان، بررسی و تحلیل برنامه راهبردی سه دانشگاه برترکشور و فلسفه تدوین برنامه راهبردی جدید، از مهمترین اقدامات دوره جدید دفتر برنامهریزی و راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است.
دکتر بهروز ارباب شیرانی، با اشاره به بخشی از مصوبه کنفرانس جهانی آموزش عالی در قرن 21 بر لزوم تجدید نظر در برنامهریزی آموزش عالی و نهاد دانشگاه و نیز تعیین مجدد رابطه میان آموزش عالی با جامعه و نیازهای آن تأکید کرد: بازنگری در فلسفه و مأموریت نهاد دانشگاه ضروری است.
وی در ادامه به طرح چند سؤال کلیدی در رابطه با جایگاه دانشگاه در رفع معضلات و چالشهای علمی و فناوری در سطح منطقهای و ملی؛ اقتصاد دانشبنیان؛ شیوههای کارآمدسازی، توانمندسازی و حرفهای سازی دانشگاهیان به منظور رسیدن به استانداردها و تراز بینالمللی؛ میزان مطلوبیت ارزش افزوده حاصل از فعالیتهای دانشگاهیان؛ دورنمای فعالیتها و فضای حاکم برمجموعه دانشجویی از جنبههای اقتصادی، اخلاقی و فرهنگی؛ استفاده از سرمایههای فکری اساتید، فارغالتحصیلان و کارکنان؛ دورنمای کیفیت زندگی دانشگاهیان و روشهای تحول منابع درآمدی برای ایجاد جهش درآمدی پرداخت.
مجری طرح و دبیر کمیته راهبری دانشگاه صنعتی اصفهان، با تأکید بر لزوم تدوین برنامه راهبردی جدید برای این دانشگاه، اضافه کرد: برنامه راهبردی اساساً از جنس تغییر و تحول است و نیازمندیهای ساختاری و سازمانی این تغییر و تحول باید متناسب با شئون آن تأمین و تدارک شود که برای همراه نمودن بدنه دانشگاه با محتوای این برنامه لازم است از همه شیوهها و روشهای کارآمد فرهنگ سازی استفاده گردد.
ارباب شیرانی با اعلام اینکه تعدادی از اعضای هیأت علمی در کمیته راهبردی مشغول برنامهریزی برای تدوین طرح برنامه تحول دانشگاه صنعتی اصفهان هستند، اضافه کرد: مأموریت دانشگاه، چالشها و مسائل، شایستگیها و قابلیتها و فرهنگ سازی برنامه از جمله محورهای اصلی تدوین برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان محسوب میشود.
در ادامه این نشست دکتر محمدرضا آراستی دبیر شورای برنامهریزی راهبردی دانشگاه صنعتی شریف و دکتر یعقوب مهارتی مدیر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد دانشگاه فردوسی مشهد به ارائه دیدگاه ها و تجربیات خود درخصوص تدوین برنامه راهبردی در دانشگاه های صنعتی شریف و فردوسی مشهد پرداختند.