کدخبر:1207/910327

27 خرداد 1391

با ارائه طرحی از سوی محققان دانشگاه صنعتی اصفهان صورت گرفت:
بهره گیری از فناوری نانو در تصفیه پساب ها با استفاده از بقایای محصولات کشاورزی
محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه طرحی، امکان تصفیه منابع آب نامتعارف را با بهره گیری از فناوری نانو و با استفاده از بقایای محصولات کشاورزی فراهم نمودند.
در این طرح که از پایان نامه کارشناسی ارشد خانم الهام مهري اصفهاني دانش آموخته مهندسي آب دانشكده كشاورزي دانشگاه صنعتی اصفهان وبا راهنمایی دكتر جهانگير عابدي كوپايي عضو هیأت علمی این دانشگاه استخراج شده، با استفاده از خاکستر بقاياي گياهي پوسته شلتوك و پوسته بادام، امکان ارتقاء کیفی فيلتر شني سيستم آبياري قطره اي فراهم شده است.
 
دکتر عابدی کوپایی با اشاره به مشكلات تأمين آب در ايران و نياز مبرم كشور به منابع آبی جدید افزود: نیاز فزاینده ی بهره برداری از آب با کیفیت پائین برای مصارف مختلف شرب، صنعت وکشاورزی در مناطقی که آب شیرین کمیاب است، ضرورت بهره گیری از فناوري هاي نوين در تصفیه آب های نامتعارف از قبيل زه ‌آب‌هاي کشاورزی، آب شور، پساب شهری و پسابهاي صنعتي را نمایان می سازد.   
 
وی ورود فناوری نانو به عرصه صنعت آب را شاخه جدیدی از موضوعات تحقیقاتی در این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: آنچه که فناوری نانو می‌تواند در اختيار قرار دهد، بهبود کيفيت فاضلاب‌های خانگی و نيز پساب‌های صنعتي تصفيه شده برای استفاده مجدد در کشاورزی، کشت هيدروپونيك، مصارف صنعتی يا حتی شرب و بهداشت است.
 
عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که واكنش بهتر، سطح ويژه بيشتر و ويژگي كمپلكس سازي نانو مواد از مزیت های این فناوری است تصریح کرد: در بخشي از تحقيق انجام شده، به منظور كاهش شوري يا هدايت الكتريكي (EC) آب آبياري، از خاکستر بقاياي گياهي پوسته شلتوك و پوسته بادام، در دو اندازه ميلي ذرات و نانو ذرات با دو سطح حجم ذرات 10 و 20 درصد، در فيلتر شني سيستم آبياري قطره اي استفاده شده است.
 
وی افزود: دبي آب ورودي به محيط متخلخل فيلتر شنی داراي دو سطح سه و شش متر مكعب در ساعت در نظر گرفته شد که بر مبنای نتايج آن، هر دو نانو ذرات خاكستر پوسته بادام (AHA) و پوسته شلتوك (RHA) توانستند شوري آب را به ميزان 94 درصد كاهش دهند.
 
وی كاهش شوري ميلي ذرات مذكور به ميزان 81 درصد، كاهش بیشترکاتيون و آنيون هاي موجود درآب بدست آمده از روش نانو ذرات ودر نهایت استفاده از جاذب‌هاي ارزان قيمت حاصل از مواد زائد فعاليتهاي صنعتي و به خصوص کشاورزی در ارتقائ فيلتر شني سيستم آبياري قطره اي را از نتایج ودستاوردهای مطلوب این تحقیق بیان کرد.
 
گفتنی است این طرح در چهارمين كنفرانس بين المللي نانوساختارها که اردیبهشت ماه سال جاری در پرديس بين الملل دانشگاه صنعتي شريف درکیش برگزار شد، ضمن کسب عنوان برتراز میان 625 طرح ارائه شده در این کنفرانس، جایزه ستاد ويژه توسعه فناوري نانو را نیز به خود اختصاص داد.

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.