در این نشست که به همت دفتر برنامهریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان و با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، ابعاد مختلف دو مفهوم مهم توسعه و علم و تحولات مربوط به آن ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این نشست مدیر دفتر برنامهریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته و در حال انجام در راستای طرح تدوین برنامه تحول این دانشگاه، از ایجاد فضای مناسب در این زمینه ابراز خرسندی کرد.
دکتر بهروز ارباب شیرانی افزود: در این خصوص تاکنون بیش از 90 جلسه، یک هزار و 300 نفرساعت کار و 280 نفر ساعت کارگاه آموزشی در قالبهای مختلف برگزار شده است.
در ادامه استاد دانشگاه صنعتی شریف با ارائه مثال هایی از روند پیشرفت علم و توسعه علمی کشور در قرون گذشته، به بررسی ابعاد مختلف توسعه علمی در کشور پرداخت.
دکتر منصوری با انتقاد از کمبود بودجه پژوهش و تحقیقات در کشور به ذکر چند نمونه از تجربیات شاخص علمی گذشته و مقایسه آن با وضعیت فعلی کشور پرداخت و افزود: حضور بیش از یکصد منجم ابزار ساز از مناطق مختلف در گذشته در رصدخانة مراغه از افتخارات علمی ایران است که در شرایط کنونی چنین امکانی وجود ندارد.
وی دستیابی به توسعه کلی به شیوه پیاده سازی یک علم به تنهایی را توهم دانست و به تشریح موضوعاتی چون ماندگاری در توهم، عصر گذار به آگاهی در دانشگاه تهران، عصر گذار به آگاهی در پژوهش و کیفیت دانشآموختگان پرداخت.
این محقق برجسته علم فیزیک و کیهان شناسی با بیان خاطراتی از مرحوم مجتهدی در تأسیس دانشگاه صنعتی شریف به بخشی از اساسنامه این دانشگاه در 50 سال گذشته اشاره کرد و گفت : داشتن مدرک دکترا به تنهایی، حتی اگر از بهترین دانشگاههای دنیا اخذ شده باشد برای رسیدن به مقام استادی در دانشگاهها کافی نیست.
دکتر منصوری در ادامه به بیان بخشی از موضوعات کتاب "سندرم دوره نقل: چالشها!" ، پرداخت و بیان کرد: مجموعه نابهنجاری های ناشی از تصور سطحی از مفهوم مدرنیته و علم، آموزشگاه به جای پژوهشگاه و دانشگاه، پدیده دانشمند سیاسی و رسانهای و محفلی و همچنین رایج شدن انتحال و نبود هنجارهای اخلاقی علم از جمله مهمترین موضوعات بررسی شده در این کتاب است.
استاد دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر این که حل این سندرم نیاز به زمان دارد افزود: متأسفانه در ایران در مفهوم علم دچار توهم کامل هستیم.
وی در ادامه با ارائه چالشهای گوناگون در سطوح مختلف علم تصریح کرد: علاوه بر چالشها در سطوح سیاستهای ملی، وزارتی، دانشگاهی و پژوهشگاهی، با چالشهایی تاریخی نیز مواجه هستیم که توهم در شناخت مفهوم علم، توهم در شناخت مفهوم دانشگاه و ابهام در شناخت از خود- قیاس به غیر، از جمله مهمترین آنها است.
استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه برنامهریزی راهبردی درصورت قیاس به غیر ناموفق خواهد بود، به طرح سؤالاتی در زمینه برنامهریزی راهبردی پرداخت.
در ادامه این نشست اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان به طرح پرسشهای خود در رابطه با طرح تدوین برنامه تحول این دانشگاه پرداختند.
گفتنی است: این نشست به همت دفتر برنامه ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان و در راستای تدوین طرح تحول این دانشگاه برگزار شد.