کدخبر:0932/910531

31 مرداد 1391

پس از 30 سال ارائه خدمات مستمر:
برای نخستین بار شبکه برق دانشگاه صنعتی اصفهان بهینه سازی واصلاح می شود
مشاور پروژه مطالعات بهینه سازی شبکه فشارمتوسط و پست های توزیع دانشگاه صنعتی اصفهان از بهینه سازی، اصلاح وارتقاء شبکه برق این دانشگاه بعنوان یک طرح مهم درحوزه زیرساختی دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد.

مهندس شاهرخ شجاعیان گفت: طول عمر بخش های قابل توجهی از شبکه برق این دانشگاه بیش از 30 سال است که با توجه به استانداردهای مربوطه، تجهیزات موجود در این بخش به حداکثر عمر بهره برداری خود رسیده اند ونیاز به اصلاح، بهینه سازی وارتقاء دارند.

وی با اشاره به فرسودگی شبکه برق دانشگاه صنعتی اصفهان ونیز افزایش روزافزون نیاز این دانشگاه به این انرژی پرکاربرد اضافه کرد: مطابق با آخرين ارزیابی های صورت گرفته از شبکه برق فشار متوسط این دانشگاه، طول شبکه هوايي دانشگاه صنعتی اصفهان در حدود 7 کيلومتر و طول شبکه کابلي بيش از 5/6 کيلومتر است.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان ارزیابی و ثبت اطلاعات تجهیزات شبکه برق این دانشگاه را نخستین و مهمترین فعالیت صورت گرفته در ابتدای این طرح وطی مدت اخیر عنوان کرد وگفت: تمامی تحلیل ها و برنامه ریزی های بعدی بر اساس این ارزیابی هاآغاز شده است.

وی افزود: تغییر آرایش شبکه دانشگاه از حالت شعاعی به حلقوی باز از نتایج تحقیقات وارزیابی های انجام شده طی مدت اخیر است که این تغییرآرایش کاهش خاموشی ها، عیب یابی و مشخص نمودن برخی اشکالات موجود در سیستم های حفاظتی شبکه به منظور اصلاح آنها را به همراه داشته است.

وی با اشاره به بندهای 27 گانه این طرح به منظور انجام مطالعات دقیق وارائه راهکارهای بهینه سازی شبکه برق دانشگاه صنعتی اصفهان، برداشت اطلاعات شبکه و پست های توزیع، ورود اطلاعات در بانک اطلاعاتی و نرم افزارهای تحلیلی، تهیه گزارش های پخش بار حالت دائم در شرایط پیک بار و تعیین نقاط ضعیف (WPA)، برآورد سطح اتصال کوتاه در نقاط مختلف و تعیین ظرفیت لازم برای تجهیزات و بررسی وضعیت توان های اکتیو و راکتیو در شبکه و ارائه ی پیشنهادهای اصلاحی را از جمله تعهدات مجریان این طرح عنوان کرد.

شجاعیان ادامه داد: کنترل هماهنگی حفاظتی بین پست فوق توزیع با داخل شبکه، برآورد شاخص های قابلیت اطمینان سیستمی، تهیه لیست تخمین عمر باقیمانده تجهیزات، ارائه طرح تعمیراتی فوری شبکه (کوتاه مدت) و طرح تعمیراتی دائمی (بلند مدت)، ثبت تعمیرات تجهیزات، تهیه طرح بهینه سازی شبکه (الکتریکی و مکانیکی)، پیشنهاد محل و کیفیت نصب لوازم اندازه گیری داخلی (کنتور گذاری)، پیشنهاد جبران سازهای محلی راکتیوو نمونه گیری شاخص های کیفیت توان در پیک بار در فشار ضعیف از دیگر اقدامات مهم این طرح به منظور بهینه سازی و ارتقاء وضعیّت شبکه برق دانشگاه صنعتی اصفهان می باشد.

وی تهیه طرح اصلاحی کلیدهای فشار قوی، سرکابل ها، اتصالات، جمپر بندی و رگلاژ شبکه، تهیه طرح اصلاحی حفاظت های شبکه، کنترل سیستم های اتصال زمین، ارائه طرح شاخه بری،کنترل کفایت سیستم روشنایی،کنترل و تست نمونه های روغن ترانسفورماتورها ونیز کنترل حریم های شبکه را از دیگر موارد مورد پیگیری در این طرح عنوان کرد.

مشاور پروژه مطالعات بهینه سازی شبکه فشارمتوسط و پست های توزیع دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ارائه طرحی 10 ساله به منظور توسعه ظرفیت این شبکه بر مبنای طرح توسعه تفصیلی دانشگاه افزود: تهیه شناسنامه برای پست ها و برنامه ریزی بارگیری سالیانه آن ها، کنترل و اصلاح سیستم تهویه پست ها، برنامه ریزی تعمیرات بوشینگ ها، اتصالات،کنسرواتور و رطوبت گیر ترانسفورماتورها و ارائه طرح مانور اضطراری و تجهیزات لازم برای آن، از دیگر اقدامات پیش بینی شده به منظور اصلاح، بهینه سازی وارتقاء شبکه برق دانشگاه است.

وی با بیان این که طرح مطالعات بهینه سازی شبکه فشار متوسط و پست های توزیع دانشگاه صنعتی اصفهان نمونه مشابهی در سایر دانشگاه های کشور ندارد گفت: اجرای پروژه های اساسی این طرح نیازمند حدود یکسال ونیم زمان و اعتباری در حدود 400 میلیون تومان است.

شجاعیان در پایان با اشاره به برگزاری سمیناری برای دانشجویان مهندسی برق به منظور ارائه اطلاعات این پروژه و سیر اجرای مراحل مختلف آن تصریح کرد: گزارش خلاصه ای از اطلاعات و اقدامات پروژه نیز در حدود 200 صفحه آماده چاپ است که دسترسی دانشجویان مهندسی برق از طریق کتابخانه به این گزارش، اطلاعات مفیدی در اختیار آنان قرار خواهد داد.

مصاحبه تفصیلی...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.