دکتر وحید غفاری نیا با اشاره به اهمیت ویژه دستیابی به فناوریهای کلیدی در طراحی وساخت هواپیمای جت مسافری150 نفره، این پروژه را از مهمترین طرحهای کلان مصوب شورای عالی عتف و منطبق بر نیازهای ضروری کشور دانست وگفت: بال، بدنه، موتور و اویونیک بخشهای اصلی طرح هستند که اویونیک به دلیل برآورده کردن تعداد زیادی از کارکردهای اصلی هواپیما و ایمنی آن از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی افزود: با ایجاد پژوهشکده اویونیک در ابتدای سال جاری و نیز راه اندازی دوره کارشناسی ارشد معماری اویونیک از دو سال گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان، زمینه برای انجام فعالیتهای منسجم، ساختاریافته و مبتنی بر دانش نوین جهانی در این عرصه بسیار مهم درکشور فراهم گردیده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به ارتباط مستقیم اویونیک با بخشهای مختلف مرتبط با علوم برق و کامپیوتر اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به پیشرفت سریع فناوریهای مرتبط با کامپیوتر و الکترونیک و ارائه مستمر نسلهای جدید و پیشرفتهای از تجهیزات الکترونیکی، فعالیت در این زمینه بر مبنای مرزهای دانش و منطبق با پیشرفتهای نوین جهانی می باشد.
غفاری نیا تعدد سامانه هایی با فناوری های گوناگون را از ویژگی های خاص سیستم اویونیک هواپیما بیان کرد وگفت: در یک هواپیمای مسافری مشابه موضوع این پروژه بیش از 200 نوع حسگر، حدود 300 عملگر، بیش از 200 پردازنده، بیش از 5 میلیون کد نرم افزاری و نیز حدود 50 سیستم کامپیوتری که در قالب یک شبکه بایکدیگر ارتباط دارند، اجزای اصلی اویونیک هواپیما هستند.
سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: با راه اندازی این پژوهشکده در فروردین ماه سال جاری برای نخستین بار درکشور ضمن ایجاد یک عزم جدی جهت ورود به این عرصه، زیرساخت مناسبی برای انجام پژوهشهای کاربردی در زمینه اویونیک فراهم شده است.
وی ادامه داد: گروه های مختلف این پژوهشکده برمبنای تخصص های لازم و نیز براساس سامانه ها تشکیل شده اند که سامانه های مخابراتی، سامانه های ناوبری، سامانه های کنترلی و اتوپایلت، گروه الکتریک، گروه سامانه های حیاتی، گروه سنسورها وعملگرها وگروه تلفیق سامانه ها از جمله آن ها هستند.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: به دلیل اجرای فاز طراحی مفهومی اویونیک طرح کلان هواپیمای ملی 150 نفره، هم اینک تمامی این گروه ها در پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان فعال می باشند.
وی با اشاره به جذب اعضای هیأت علمی تمام وقت در این پژوهشکده و همکاری اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی برق وکامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان در انجام این طرح گفت: این پژوهشکده ضمن بهرهگیری از مزیت همجواری با هسا به عنوان یکی از مهمترین زیرمجموعههای صنعت هوایی کشور و دیگر صنایع مرتبط با الکترونیک هوانوردی، جذب نیروهای متخصص و توانمندسازی آنان را آغاز نموده است.
غفاری نیا ادامه داد: توانمند سازی وشناخت محصول، طراحی مفهومی، طراحی مقدماتی و طراحی تفصیلی چهار فاز اصلی برنامهریزی شده در جهت دستیابی به فناوریهای کلیدی در طراحی هواپیمای جت مسافری150 نفره است.
وی با اشاره به پیشرفت های صورت گرفت در روند طراحی اویونیک این هواپیما بعنوان یکی از کلیدی ترین نیازهای کنونی کشور تصریح کرد: هواپیمای 150 نفره پیش بینی شده به منظور طراحی وساخت در این پروژه، همردیف و منطبق با کلاس هواپیماهای ایرباس 320 و بوئینگ 737 است که در فاز شناخت محصول ضمن کسب موفقیت کامل، بخشهای مختلف این دو هواپیما به دقت مورد بررسی، شناخت وارزیابی قرارگرفته است.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با مطلوب خواندن روند اجرایی انجام این پروژه در این دانشگاه افزود: تأسیس گروه های مختلف پژوهشی، برگزاری دوره هایی به منظور توانمند سازی نیروهای فعال در این پروژه، تهیه منابع و استانداردهای لازم، و برنامهریزی طراحی مفهومی از دیگر اقدامات صورت گرفته طی ماه های اخیر است.
وی با بیان خلاصهای از برنامهریزی طراحی مفهومی اویونیک، تعداد فعالیتهای مشخص شده را بیش از دو هزار فعالیت و نیروی انسانی مورد نیاز را 273 هزار نفرساعت عنوان کرد.
غفاری نیا با اشاره به فعالیت این پژوهشکده در پروژه های مشابه ومرتبط با اویونیک گفت: همکاری با تعدادی از صنایع بخش خصوصی فعال در زمینه پرندههای بدون سرنشین، همکاری با پروژه کلان طراحی بالگرد ملی پنها یک و نیز تعدادی از طرحهای مهم پژوهشکده علوم وفناوری زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان از دیگر اقدامات در حال پیگیری توسط پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان است.
وی به جذب دانشجو درمقطع کارشناسی ارشد معماری اویونیک در دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره کرد وگفت: تربیت نیروهای متخصص و آموزش دقیق دانشجویان مشغول به تحصیل در این رشته به اویونیک، سامانه ها، تلفیق سامانه ها و... به منظور به کارگیری در صنایع مرتبط وبخش اویونیک کشور از اهداف و دستاوردهای راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد معماری اویونیک برای نخستین بار درکشور است.
سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک و با کسب مجوزهای لازم، ضمن ایجاد دوره دکتری پژوهش محور این رشته، بسترهای لازم برای تربیت نیروهای متخصص و ارتقاء این دانش پیشرفته درکشور بیش از گذشته فراهم شود.
غفاری نیا با بیان این که طراحی تعدادی از آزمایشگاه تخصصی در این پژوهشکده به پایان رسیده است، به اختصاص فضای فیزیکی مناسب برای این آزمایشگاهها اشاره کرد وگفت: با راه اندازی و تجهیز مجموعه آزمایشگاههای پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان، علاوه بر افزایش ظرفیت پژوهشی دانشگاه، امکان سرویسدهی به صنایع هوایی کشور نیز فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به دیگر دستاوردهای ایجاد این پژوهشکده در دانشگاه صنعتی اصفهان، راه اندازی سایتهای پژوهشی، ارتقاء بخشهای پژوهشی مرتبط با اویونیک در دانشگاه، جذب و سازماندهی نخبگان دانشگاهی در زمینه اویونیک، انجام فعالیتهای پژوهشی هدفمند در این زمینه و تجهیزآزمایشگاههای مرتبط در دانشکده برق وکامپیوتررا از دیگر دستاورهای احداث این پژوهشکده در کنار تأمین نیازهای کشور عنوان کرد.
گفتنی است: پروژه کلان ملی دستیابی به فناوریهای کلیدی در طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری 150 نفره با همکاری دانشگاههای صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت و پارک علم و فناوری فارس هم اینک در حال انجام است.