کدخبر:1427/911024

24 دی 1391

ایجاد خاصیت مسلح سازي بهینه خاك با استفاده از الياف پليمري چهار وجهي
توسط پژوهشگر دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان صورت گرفت:
ایجاد خاصیت مسلح سازي بهینه خاك با استفاده از الياف پليمري چهار وجهي
با ارائه طرحی توسط پژوهشگر دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان، امکان مسلح سازي بهینه خاك با استفاده از الياف پليمري چهار وجهي فراهم شد.

دکتر سید مهدی حجازی با اشاره به این که امروزه به دلیل کمبود اراضی مطلوب، ساخت ابنیه و ساختارهای عمرانی ممکن است بر بسترهای خاکی ضعیف صورت پذیرد گفت: در این حالت، مساله تثبیت و تسلیح خاک از اهمیت ویژه­ای برخوردار خواهد شد.

وی افزود: برای غلبه بر این مشکل استفاده از الیاف یکی از متداوال ترین روش هایی است که مجدداً مورد توجه مهندسین ژئوتکنیک قرار گرفته است، اما وقوع پدیده­هایی نظیر تجمع موضعی و یا تاخوردگی، محدودیت های اجرایی جدی را برای این تکنیک مسلح سازی بوجود می آورد.

دکتر حجازی هدف از این پژوهش را استفاده از "گریدهای گسسته" تهیه شده از ژئوگریدهای متداول، جهت مسلح سازی خاک عنوان کرد و گفت: در اين پروژه تحقيقاتي سعي گرديد از الياف پليمري، ساختاري به صورت يك چهار وجهي تهيه شود که در نهایت اين ساختارهاي چهار وجهي جايگزين الياف معمولي در فرآيند مسلح سازي خاك خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به این که بخش نظري این پژوهش در دو قسمت مدل­سازي ماكرومكانيكي و ميكرومكانيكي انجام شده است افزود: مقایسه نتایج نظری و عملی مشخص ساخت مدل ماکرومکانیکی مبتنی بر تئوری سرش نسبی و روش میکرومکانیکی دارای بهترین قدرت پیش­بینی در خصوص استحکام برشی خاک کامپوزیتی هستند.

پژوهشگر دانشگاه صنعتی اصفهان تسليح شيب­هاي تند و بستر جاده در مهندسي روسازي را از زمينه­هاي كاربرد اين روش ابداعي نوين براي مسلح سازي خاك دانست و تاکید کرد: نتايج اين پژوهش نشان مي­دهد كه اثر مسلح كنندگي الياف با ساختار چهار وجهي به مراتب بيشتر از الياف معمولي است.

گفتنی است از اين پايان نامه دكتري تاکنون چهار مقاله ISI در مجلات علمی بین المللی به چاپ رسيده است. 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.