کدخبر:2152/910226

26 فروردین 1391

از مقام والای آیت الله العظمی بهجت دردانشگاه صنعتی اصفهان تجلیل شد+ گزارش تصویری
به همّت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان:
از مقام والای آیت الله العظمی بهجت دردانشگاه صنعتی اصفهان تجلیل شد+ گزارش تصویری
مقارن با سومین سالگرد رحلت ملکوتی بزرگ اسطوره جهان تشیّع حضرت آیت العظمی بهجت (ره) وبا حضور خیل کثیری از مشتاقان دانشگاهی و حوزوی در دانشگاه صنعتی اصفهان، از مقام والای این عالم فرزانه تجلیل شد.

تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان عصر امروز مملو از حضور مشتاقانی بود که این بار به نیتی دیگر به این سالن آمده بودند.

این بار مخاطبان محفل نورانی " زندگی وبندگی" آمدنشان از جنسی دیگر بود، حضور با پای دل، حضور با  ندای درون و حضور با چشم قلب واین نکوداشتی بود به بهانه سومین سالروزعروج ملکوتی ستاره ای بی بدیل از آسمان علم وعمل.

برای او که عبد صالح خدا بود ودر تمامی دوران حیات جز بندگی خداوند متعال افتخاری برای خود تصور نمی نمود. واین حضور بهانه ای شد تا جان های تشنه دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان درکنار دیگر مشتاقان اخلاق، عرفان وفضیلت در آئینی به قدر زندگی و بندگی خویش بیاندیشند.

در این مراسم نورانی فرزندآیت الله العظمی بهجت (ره) به اصل وجود انسان به عنوان مهم ترین دلیل خلقت وجود از سوی پروردگار متعال اشاره کرد وافزود: با تجلّی روح الهی در وجود انسان، فکر، تدّبر و تأمل به عنوان شاخصه تمایز او با سایر موجودات معیّن شده است.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی بهجت افزود: تعیین اهداف والا برای تمامی بخش های زندگی مهم ترین نیاز امروز بشراست که با در نظر گرفتن مسیر صحیح زندگی، امکان دست یابی به جایگاه واقعی انسان میسر خواهد شد.

وی با اشاره به بینهایت بودن علم وامتیاز آن برای انسان نسبت به حیوانات، به طرح این سوال پرداخت که هدف علم آموزی هریک از ما در برهه کنونی چیست وآیا در نظام هدفمند خلقت جهانی ما نیز جهت و هدف نهایی علم آموزی خود تعیین کرده ایم؟

وی عقل وتدبر را بال پرواز انسان ها و ابزاری به منظور بازگشت به خداوند در کنار راهنمائی پیامبران الهی بیان کرد وادامه داد: آیت الله العظمی بهجت (ره) با اعتقادی راسخ وبدون غلبه هیچ گونه وسوسه بر ایشان، این باور را دنبال نمود وهرگز از این مسیر جدا نگردید.

وی افزود: آیت الله العظمی بهجت (ره) سال ها در منزل فرسوده ای سکونت داشتند که در پاسخ به تأکیدات دوستان جهت بازسازی این منزل و علی رغم بروز مشکلات فراوان به دلیل کهولت سن، ایشان عنوان داشتندکه خداوند متعال دنیا را محل راحت طلبی انسان قرار نداده واینجا مکانی برای جمع آوری ابزار برای دنیای باقی خواهد بود.

وی ارزش ومنزلت مدارج علمی کنونی را وابسته به نیت ها، خدمات و اهداف کسب این علوم بیان کرد وگفت: عالی ترین امتیاز آیت الله العظمی بهجت (ره) پرواز با دو بال علم وعمل بود که با این دوبال به بالاترین مدارج علمی ومعنوی نیز دست یافت.

وی با اشاره به قولی از علامه جعفری(ره) افزود: آن علامه بزرگوار زمانی به من فرمودند که با از دست دادن پدر خواهی فهمید که تا سالیان متمادی، چنین شخصیت ارزشمندی چه به لحاظ علمی وچه از منظر عرفانی در جهان خلقت یافت نخواهد شد.

وی آیت الله العظمی بهجت (ره) را الگویی تمام عیار برای تمامی اقشار جامعه قلمدادکرد وادامه داد: دوری از تکلّف ومنیّت، عبودیت محض، پرهیز از مقامات دنیوی وبرخورداری از دیگر مراتب والای عرفان واخلاق شاخصه ارزشمند این الگوی بی نظیر است.

حجت الاسلام والمسلمین رخشاد، از شاگردان آیت الله العظمی بهجت (ره) نیز در این مراسم به ذکر گوشه های از زندگی سراسر نور آن فقیه وارسته پرداخت.

وی حیات طیبه را عالی ترین نوع زندگی بشر در دنیای کنونی عنوان کرد وافزود: این حیات طیبه بر پایه روایات با بندگی خداوند متعال، اخلاص در این بندگی وبا بهره گیری از دو بال علم وعمل صالح میسّر خواهد شد.

مؤلف کتاب ارزشمند "درمحضر بهجت" با نقل قولی از آن عالم وارسته، دیدار حضرت حق در دنیای کنونی را همانند آخرت امکان پذیر خواند وتصریح کرد: تلاش وکوشش فراوان در کسب علم نافع وبهره گیری از آن در مسیر عمل صالح مهم ترین بخش این حرکت خواهد بود.

وی مشکل اساسی انسان را شناخت تکلیف و مشکل فراتر از آن را عمل به تکالیف دانست وافزود: آیت الله العظمی بهجت (ره) احساس حضور در محضر الهی در تمامی اوقات را بالاترین ذکر خداوند و راه حلی برای مواجهه با مصائب ومشکلات بیان می نمودند.

وی ذکر عملی را بالاترین ذکر حضرت حق عنوان داشت وگفت: مراقبه دائمی واحاله نکردن امور امروز به فردا ازمهمترین را ه های تقرب الهی است که کسب نتیجه بدون انجام عمل امکان پذیر نخواهد بود.

وی عمل به دانسته ها وکسب علم در مورد نادانسته ها را مهم ترین توصیه های آیت الله العظمی بهجت (ره) به توصیه خواهان بیان کرد و افزود: ایشان دائم ودر همه حال ودر نزد همه افراد به یاد خداوند متعال بود و توأماً اززندگی وبندگی بهره می برد.

وی دوری از غفلت وتحفّظ نسبت به تمامی اوقات خود را از دیگر شاخصه های ارزشمندآیت الله العظمی بهجت (ره) عنوان کرد وگفت: با ذکر خداوند متعال و برطرف کردن حجاب هاست که می توان زندگی وبندگی واقعی را تجربه نمود.

در بخش دیگری از این مراسم حجت السلام والمسلمین عمومی از شاگرادن آیت الله العظمی بهجت (ره)، شخصیت های بزرگی چون ایشان را گنج هایی ارزشمند توصیف کرد که ورود به عالم درون این گنج ها نیازمند رمزگشایی شخصیت ایشان است.

وی با بیان این سؤال که رمز این همه عنایت از جانب خداوند متعال نسبت به آیت الله العظمی بهجت (ره) چه بوده است افزود: در باطن این سؤال مباحث فلسفی و اعتقادی زیادی نهفته است که کلیدی برای گشایش رمز این گنجینه الهی خواهد بود.

حجت السلام والمسلمین عمومی با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق(علیه السلام)، یاری بندگان از سوی خداوند متعال را متناسب با نیّات آنان بیان داشت وتصریح کرد: میزان عنایات الهی متناسب با قدر و انگیزه انسان است.

وی با ذکر خصوصیاتی از آیت الله العظمی بهجت (ره)، دلمشغولی ودغدغه های هر فرد را معیاری برای سنجش ارزش او قلمداد کرد و گفت: کسی که کرامت نفس پیدا نماید دنیا در نگاهش کوچک و زندگی او الهی خواهد شد.

حجت السلام والمسلمین عمومی در پایان با طرح سؤالاتی پیرامون امکان تغییرو وسعت نیت ها ونیز نقل قولی از آیت الله العظمی بهجت (ره) مبنی بر این که " هرکس به واضحات خود عمل کند، خداوند متعال علم جدیدی به او خواهد داد"، قدر نیت انسان ها را به وسعت قلوب آنان وصدق نیت در اعمال را مهمترین سفارش آن معظم له عنوان کرد.

همچنین در این مراسم رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان، سبک زندگی تشیّع را مبتنی بر سیره وسنت ائمه معصومین(علیهم السلام) بیان کرد وگفت: نمود عینی این سبک در زندگی بزرگان، عالمان وبرجستگان دینی چون آیت الله العظمی بهجت (ره) نمایان است.

وی هدف از برگزاری این آئین را ارائه الگوهای برجسته ای در راستای پیام روشن زندگی همراه با بندگی عنوان کرد و گفت: این سبک زندگی تنها راه فراروی ما به منظور برخورداری از یک زندگی ارزشمند می باشد.

وی با ابرازقدردانی ازحمایت های ویژه هیأت رئیسه دانشگاه صنعتی اصفهان در برگزاری این آئین، از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان، موسسه فرهنگی دارالمعارف، اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان وجهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان به دلیل همکاری در برگزاری این مراسم تشکر کرد.

 در ابتدای این مراسم نیز رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم شکوهمند در دانشگاه صنعتی اصفهان، برگزاری چنین آئین هایی را نمادی از ارتباط بسیار خوب حوزه ودانشگاه در راستای تلاش های حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری ودیگر دلسوزان نظام جمهوری اسلامی بیان کرد.

دکتر همدانی گلشن افزود: دستیابی به نقطه مطلوب بر مبنای الگوهای اسلامی نیازمند تلاش های بیشتری است که انشاالله با حرکت در این مسیراز دانشگاه هایی با ظاهر وباطن اسلامی و بر اساس آزاد اندیشی، نظریه پردازی و... میسر خواهد شد.

وی معرفی الگوی مناسب عملی برای زندگی را از نیازهای ضروری جامعه کنونی کشور خواند واظهار امیدواری کرد: با برگزاری چنین آئین هایی ضمن تجلیل از شخصیت هایی چون آیت الله العظمی بهجت (ره)، این چهره ها به عنوان الگوی زندگی همگان در تمامی ابعاد قرار معرفی شوند.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، این الگوهای فردی را شاخص هایی مناسب وتأثیر گذار به منظور حرکت در این مسیر قلمداد کرد.

گزارش تصویری...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.