کدخبر:0843/20240115

24 دی 1402

پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک در ایران؛
دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک می‌شود
پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک از ۳۱ تیرماه تا ۸ مردادماه سال ۱۴۰۳ (2024) به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان و با هدف برگزاری یک رقابت پرشور بین المللی و همچنین تقویت وحدت، صلح و تفاهم بین ملت‌ها برگزار می‌شود.

 به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، تفاهم‌نامه همکاری در برگزاری المپیاد جهانی فیزیک، با حضور دکتر جمال‌الدین مهدی‌نژاد رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به‌عنوان مأمور اجرای المپیاد از سوی وزارت آموزش‌وپرورش، دکتر سید علی‌محمد میرمحمدی میبدی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان به‌عنوان میزبان این رویداد معتبر جهانی و دکتر محمود بهمن‌آبادی به‌عنوان مشاور وزیر و رئیس کمیته برگزاری المپیاد در تاریخ شنبه ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ به امضا رسید.
 دکتر مجتبی بابایی، معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این خبر گفت: در این دوره از رقابت‌ها انتظار می‌رود بیش از ۴۰۰ نفر دانش‌آموز نخبه، و ۲۵۰ نفر سرپرست از استادان فیزیک از حدود ۷۰ تا ۸۰ کشور جهان برای شرکت در این رقابت علمی به ایران و شهر اصفهان سفر کنند.
 عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: باتوجه‌به اهمیت روزافزون فیزیک در اکثر زمینه‌های فناوری و همچنین در آموزش عمومی جوانان و همچنین باهدف افزایش ارتباطات بین‌المللی، این رقابت جهانی هر ساله در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود. در حال حاضر المپیاد بین‌المللی فیزیک ششمین دهه تأسیس خود را جشن می‌گیرد و در طول ۵۷ سال گذشته شاهد برگزاری ۵۳ مسابقه جهانی فیزیک بوده‌ایم.
 لازم به ذکر است که دانشگاه صنعتی اصفهان پیش‌ازاین نیز در سال ۱۳۸۶ میزبان سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک بوده است. به جهت هماهنگی‌های لازم و کسب آمادگی برای میزبانی شایسته این رویداد معتبر جهانی در کشورمان، اولین نشست مشترک کارگروه اجرایی و علمی المپیاد با حضور همه دست‌اندرکاران در دانشگاه صنعتی اصفهان در دی‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد و تمام ابعاد برگزاری این رویداد علمی - فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.
 دکتر بابایی با بیان اینکه تلاش می‌شود، میزبانی در شهر تاریخی اصفهان نمایانگر فرهنگ غنی مهمان‌دوستی، تمدن این سرزمین کهن و از طرفی پیشرفت‌های علمی و فناورانه بومی باشد، اضافه کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان با نگاه ملی تلاش می‌کند با استفاده از مجموعه اساتید، دانشجویان و کارکنان پرتلاش، تجربه ارزشمند دوره‌های قبلی و همچنین به‌کارگیری همه زیرساخت‌های رفاهی و آموزشی خود، رقابت علمی پویا و معتبری را برای شرکت‌کنندگان اجرا کند.
 گفتنی است دانش‌آموزان نخبه ایرانی هر ساله در المپیادهای علمی افتخارآفرین هستند. نمایندگان کشورمان در آخرین دوره المپیاد فیزیک (۲۰۲۳) در کشور ژاپن موفق به کسب سه مدال نقره و یک مدال برنز شدند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.