کدخبر:1710/13960630

30 شهريور 1396

با حضور استاندار و رؤسای مراکزآموزش عالی استان:
آئین آغاز سال تحصیلی 96 دانشگاه های استان همزمان با افتتاحیه نودانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان برگزارشد+ گزارش تصویری
صبح امروز و با حضور استاندار و رؤسای دانشگاه های اصفهان، مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها ومؤسسات آموزش عالی استان، همزمان با افتتاحیه نودانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان، در این دانشگاه برگزارشد.


دانشگاه صنعتی اصفهان در صدر دانشگاه های دومین استان دانشگاهی کشور

این آئین با حضور استاندار اصفهان، هیأت رئیسه دانشگاه صنعتی اصفهان و رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی، اصفهان و پیام نور استان، در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

استاندار اصفهان در این آئین با بیان این که اصفهان از ظرفیت نخبگان دانشگاهی برای حل معضلات استفاده کرده است، اظهارداشت: دانشگاه ها و دانشجویان باید در راه اعتلا و کمال کشور مشارکت جدی داشته باشند.

دکتر رسول زرگرپور با گرامیداشت ورود دانشجویان جدید غیربومی به شهر زیبای اصفهان، شهر مناره های بلند، شهر ذوق و هنر و شهر شهدا و شهری با مردمانی اندیشمند و دین باور، افزود: دوران دانشجویی بسیار خاطره انگیز، ماندگار و تعیین کننده خواهد بود.

وی افزود: آینده ی زندگی دانشجویان و شخصیت آنان در این دوران شکل می گیرد و باید از این فرصت ایجاد شده به بهترین شکل استفاده شود به شرطی که دانشجویان، این دوران را با دو بال علم و ایمان به پرواز در آورند و به قله های رفیع افتخار نائل شوند.

زرگرپور با اشاره به تحصیل ۶۰ درصدی دانشجویان غیر بومی در دانشگاه های اصفهان، به بیان ویژگی های استان پرداخت و افزود: اصفهان سابقه ی ۱۰ هزار ساله دارد و ۴ دوره پایتخت ایران بزرگ بوده و امروز پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: علیرغم این که اصفهان ۶ درصد جمعیت کشور را داراست ولی ۱۰ درصد شهدا و ۱۱ درصد ایثارگران و جانبازان را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده و این استان، استانی مقدس و ارزشی است و دین و تدین جایگاه ویژه ای در اصفهان دارد.

وی  با بیان این که اصفهان در صنعت رتبه ی اول کشور را دارد، افزود: ۱۰ درصد صنایع بزرگ کشور از جمله صنایع نظامی، هسته ای، فولاد و هواپیما سازی در اصفهان مستقر هستند و بیش از ۹ هزار واحد صنعتی در این استان فعالیت می کنند.

زرگرپوریادآور شد: تولید ۷۰ درصدفولاد، ۵۰ درصد مصالح ساختمانی، ۶۰ درصد مصنوعات طلا، ۲۵ درصد فراورده های نفتی و ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی در اصفهان صورت می گیرد.

وی  با بیان این که اصفهان در بخش کشاورزی نیز جایگاه ویژه ای دارد، تصریح کرد: به رغم این که ۲۵ درصد از زمین های حاصلخیر اصفهان به علت خشکسالی از تولید خارج شده است ولی استان در تولید محصولات کشاورزی جایگاه ویژه ای دارد و در تولید شیر رتبه نخست را داراست.

زرگرپور با اشاره به این که اصفهان دومین استان دانشگاهی کشور است، گفت: ۱۱ دانشگاه بزرگ که ۶ دانشگاه آن در رنکینگ بین المللی قرار گرفته اند و ۱۵۰ واحد آموزش عالی با تحصیل ۳۳۰ هزار دانشجو اصفهان را به گنجینه ای از علم تبدیل کرده که دانشگاه صنعتی اصفهان در صدر آن ها قرار دارد.

وی با بیان این که یکی از محورهای توسعه ی اصفهان علم و فناوری است، بیان کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان علم را به ثروت تبدیل می کند و در یک جمله ۵۵۰ شرکت دانش بنیان و ۷ هزار فارغ التحصیل در این شهرک فعالیت می کنند و دانشجویانی که دارای ایده و فکر جدید باشند می توانند از ظرفیت این شهرک بهره مند شوند.

استاندار اصفهان افزود: اصفهان از لحاظ میراث فرهنگی و صنایع دستی جایگاه ویژه ای را در دنیا دارد و این شهر جزو ۱۰ شهر دیدنی جهان است و از ۸۶ کشور دنیا به این شهر سفر می کنند.

زرگرپور اضافه کرد: اصفهان تنها شهری در کشور است که بعنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی شده است.

وی اظهارداشت: در کنار این ظرفیت ها اصفهان با معضلاتی از جمله مسائل زیست محیطی، آب و اشتغال نیز روبروست و در سال ۹۲ این شهر آلوده ترین شهر کشور بود که با کمک دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان و دیگر دستگاه ها طرح جامع کاهش آلودگی هوا اجرا شد بطوری که در ۵ ماه امسال ۱۳۴ روز هوای سالم به ثبت رسیدو این یعنی استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی.

زرگرپور یادآور شد: در خصوص تثبیت خاک و جلوگیری از ایجاد گردوغبار نیز ۵ دانشگاه اصلی اصفهان ورود پیدا کردند و در رابطه با آب های ژرف نیز دانشگاه صنعتی اصفهان تحقیقاتی را آغاز نموده است.

استاندار اصفهان با بیان این که میزان عملکرد دانشگاه های استان در بخش پژوهش بسیار بالاست، افزود: دانشگاه ها و دانشجویان باید در راه اعتلا و کمال کشور مشارکت جدی داشته باشند.

دانشگاه صنعتی اصفهان در زمره برترین دانشگاه ها و قطب اصلی بسیاری از علوم در کشور است

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در این مراسم ضمن تبریک حضور نودانشجویان در این دانشگاه، این روز را نقطه عطف زندگی و بعنوان یکی از مؤثرترین رویدادها در زندگی آنان عنوان کرد وگفت: امروز افتخار ما این است که در کشوری زندگی می کنیم که گفتمان غالب جامعه آن، گفتمان علم و فناوری است.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی افزود: امروز به همگان ثابت شده است که مسیر توسعه، پیشرفت، رشد، عزت، اقتدار، رفاه و حتی سعادت جامعه درگرو علم، دانش و پژوهش است و این مهم در همه اسناد بالادستی و همه سخنان مسؤلین ارشد نظام نیز به چشم می خورد.

وی ادامه داد: اگرچه هنوز حمایت های کافی از حوزه علم و فناوری صورت نمی گیرد، اما این عرصه در سال های اخیر دستاوردهای کم نظیر و حتی بی نظیری را به جامعه عرضه کرده که افزایش جایگاه علمی کشور در آسیا از رتبه 21 در سال 92 به رتبه 17 در سال 95، بخشی از این دستاوردها است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: سهم مقالات نمایه شده جمهوری اسلامی ایران در پایگاه بین المللی ISI از رتبه 1 و34 صدم درصد در سال 92 به یک و 71 صدم درصد در سال 95 افزایش یافته که این ارتقاء رتبه حاصل انتشار 45 هزار و 800 مقاله علمی توسط محققان کشور در سال 1395 بوده است.

وی با اشاره به شاخص یک درصد مقالات ISI بعنوان معیارکیفیت و میزان ارجاع به مقالات و افزایش این شاخص از یک درصد در سال 92 به 2 و چهار دهم درصد در سال 95، افزود: در حال حاضر 208 تن از دانشمندان کشور در زمره دانشمندان بین المللی یک درصد برتر قرار دارند.

مدرس هاشمی، با بیان این که رشد شتاب علمی کشور از رتبه 25 دنیا در سال 92 به رتبه اول دنیادر سال 95 ارتقاء یافته است، تصریح کرد: به رغم نیاز به فعالیت بیشتر در تطابق یافته های علمی با نیازهای جامعه، یک هزار و 131 ایده تبدیل به محصول شده در سال 92 به دوهزار و 460 مورد در سال 95 افزایش یافته است.

وی افزود: در سال 92 تعداد 773 ایده، تجاری سازی و تبدیل به ثروت شده که این تعداد در سال 95 به یک هزار و 228 مورد افزایش و نیز گردش مالی شرکت های دانش بنیان از 457 میلییارد تومان به هفت هزار و 100 میلیارد تومان افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، بیان کرد: مفتخریم که مسؤلین نظام هرجا بخواهند صحبت از پیشرفت ها و دستاوردهای نظام کنند، درصدر دستاوردهای کشور، ازپیشرفت علم و فناوری سخن به میان می آوردند و در این بین سایر حوزه ها همچون، هسته ای، پزشکی، نظامی و... مستقیم و غیرمستقیم از طریق رشد علم و فناوری رشد یافته است.

مدرس هاشمی با اشاره به چهلمین سالگرد تأسیس این دانشگاه، افزود: اکنون دانشگاه صنعتی اصفهان به رشد و بالندگی و بلوغ لازم رسیده است.

وی با بیان بخشی از ویژگی ها، دستاوردها و افتخارات دانشگاه صنعتی اصفهان، اضافه کرد: این دانشگاه از 14دانشکده و 8 پژوهشکده شامل 9 دانشکده فنی و مهندسی، 3دانشکده علوم پایه و2 دانشکده در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی برخوردار است.

 رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به فعالیت حدود 500 عضو هیأت علمی و قریب به 10 هزار دانشجودر این دانشگاه، گفت: نیمی از دانشجویان این دانشگاه شامل حدود 3 هزار و 800  دانشجوکارشناسی ارشد و هزار و300 دانشجوی دکتری در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند و در هرسال حدود هزار و 500 دانشجوی کارشناسی، هزار و 400 دانشجوی کارشناسی ارشد و نیز حدود 200 دانشجوی دکتری به دانشگاه صنعتی اصفهان وارد می شوند.

وی برخورداری از امکانات متعدد علمی، آموزشی و رفاهی منسجم به رغم بسیاری از دانشگاه های بزرگ کشور را از ویژگی های ممتاز دانشگاه صنعتی اصفهان دانست وتصریح کرد: کادر علمی بسیار مجرب، برجسته و دلسوز، سیستم آموزشی بسیار منظم و دقیق، آزمایشگاه های پیشرفته و ارتباط خوب با صنعت، محیط علمی کم نظیری را در اینجا بوجود آورده است.

مدرس هاشمی، با بیان بخشی از افتخارات و دستاوردهای دانشگاه صنعتی اصفهان، حدود 50 هزار دانش آموخته توانمند که هم اینک در داخل و خارج از کشور مشغول فعالیت هستند را در صدر این افتخارات دانست و ادامه داد:چندین هزار مقاله ISI که فقط در سال گذشته هزار و 400 مقاله مختص این دانشگاه بوده، اجرای دو هزار 300 طرح صنعتی و چندین طرح کلان ملی را از دیگر دستاوردها و افتخارات این دانشگاه عنوان کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: در بسیاری از حوزه ها این دانشگاه قطب علم و فناوری کشور است و نیز در رتبه بندی های متعدد بین المللی همواره در زمره برترین دانشگاه های ایران قرار داشته است.

وی با بیان بخشی از افتخارت از مجموعه عناوین متعدد اساتید ودانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در داخل و خارج از کشور، بیان کرد: این دانشگاه موجودیت های جدیدی را به جامعه ارائه کرده که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بعنوان اولین و بزرگترین پارک علم و فناوری کشور با برخورداری از 550 شرکت دانش بنیان و حدود 7 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در زمره آن ها است.

مدرس هاشمی با توصیه به نودانشجویان به منظور تلقین جمله ما می توانیم در وجود خود وبهره گیری از فرصت چهار ساله پیش رو، افزود: از این فرصت که به نوعی سرمایه گذاری آینده شماست به بهترین وجه استفاده کنید.

وی ادامه داد: دانشگاه فقط برای آموختن یک تخصص یا فن نیست، بلکه دانشگاه محل کشف و شکوفایی استعدادهای شما در حوزه های مختلف است وتوصیه می کنم که بجز استعدادهای علمی در پی دیگر استعدادهای خود درحوزه های اجتماعی ، فرهنگی و ورزشی به ویژه با حضور در مجموعه های دانشجویی فرهنگی دانشگاه باشید.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اذعان به وجود معضل بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی درکشور،گفت: انتظار می رود دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان به دنبال شغل، میز و سمت نباشد و خود بعنوان کارآفرین ضمن ایجاد اشتغال برای دیگران، گردش مالی بر مبنای فعالیت های دانش بنیان درکشور ایجاد نماید.

مدرس هاشمی، اضافه کرد: نمونه های متعددی از دانشجویان سابق دانشگاه صنعتی اصفهان با حرکت در این مسیر، هم اینک در شهرک علمی وتحقیقاتی با کارآفرینی و اشتغال زایی، گردش مالی فراوانی را ایجاد نموده اند.

وی در پایان افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان با اجرای طرح "تم دانش" به منظور توانمند سازی و مهارت افزایی دانشجویان، ضمن ایجاد بسترهای لازم به منظور آموزش مهارت های کارآفرینی و ایجاد شرکت های دانش بنیان برای دانشجویان، زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کرده است.

گفتنی است:آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها ومؤسسات آموزش عالی استان و نیزافتتاحیه نودانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان صبح امروز و با برگزاری برنامه های متعدد فرهنگی، هنری و جذاب در تالار شیخ بهایی این دانشگاه برگزار شد.

گزارش تصویری...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.