کدخبر:1427/13951208

8 اسفند 1395

خرداد ماه سال 96:
دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان نخستین کنفرانس بین‌المللی سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم
نخستین کنفرانس بین‌المللی سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم با مشارکت آکادمی علوم چین 3 الی 5 خردادماه سال آینده دردانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد.

دبیر علمی این کنفرانس بین المللی با اعلام خبر فوق گفت: جاده تاریخی ابریشم بعنوان جاده‌ای استراتژیک، منشاء تبادلات فرهنگی و اقتصادی زیادی میان کشورهای مختلفی به گستردگی پهنه وسیعی از قاره های آسیا و اروپا، از کشور چین تا کشورهای ساحل مدیترانه بوده است.

دکتر رضا جعفری افزود: این جاده نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی و ایجاد تمدن‌های چین‏‏‏، ایران‏، شبه قاره هند، کشورهای عربی و شمالی آفریقا و حتی اروپا داشته و در گذشته عمده ارتباطات اقتصادی و سیاسی بین این کشورها از این مسیر انجام می‌گرفته است که به دلیل تغییر شرایط جغرافیایی، سیاسی،‏ اقتصادی و اجتماعی، در حال حاضر این مسیر از بین رفته است.

وی اضافه کرد: بازگشایی مجدد این جاده می‌تواند علاوه بر افزایش مبادلات اقتصادی، ارتباط بین دانشمندان و سیاست‌گذاران بخش‌های مختلف از جمله منابع طبیعی را تسهیل نموده و باعث رونق مجدد و ارتباط نزدیک تر علمی کشورهای این حوزه گردد. 

عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که مشکلات زیست محیطی نظیر تغییرات اقلیمی، طوفان‌های گرد و غبار و مدیریت منابع آبی در این منطقه اثرات فراسرزمینی گسترده ای به همراه داشته و زندگی افراد مختلف را در جای جای دنیا متأثر نموده است، تصریح کرد: همه کشورهای حوزه جاده ابریشم می توانند از همکاری های مشترک در رفع این مشکلات و مدیریت جامع نگر بهره مند گردند.

جعفری همکاری های بین المللی در مسیر این جاده را دارای پیچیدگی‌های خاص دانست و ادامه داد: علوم اطلاعات جغرافیایی و ژئوماتیک و داده‌های مکانی موجود در کشورهای این منطقه می‌تواند به مثابه شبکه‌ای، دانشمندان و نهادهای علمی این حوزه را به یکدیگر مرتبط سازد.

وی اضافه کرد: در این راستا دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان به همراه مؤسسه اکولوژی و جغرافیای ژینجیانگ چین  وابسته به آکادمی علوم چین درصدد برآمدند که مجموعه ای از کنفرانس‌های مربوط به سیستم اطلاعات جغرافیایی را با هدف تسهیل ارتباط بیشتر دانشمندان این حوزه از سال 2017 شروع نمایند.

جعفری با بیان این که نخستین همایش از این مجموعه با عنوان «همایش بین‌المللی سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم در سال 2017»، دریافت مقاله و ثبت نام از متقاضیان را شروع نموده است، افزود: این کنفرانس از 3 الی 5 خرداد 1396 در محل دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد.

دبیر علمی نخستین کنفرانس بین‌المللی سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم با اشاره به اهداف اصلی برگزاری این رویداد علمی، بیان کرد: فراهم کردن فرصتی مناسب جهت تبادل نظر میان پژوهشگران، متخصصین، دانشجویان و فعالان عرصه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی و کشاورزی با رویکرد کاربرد علوم ژئوماتیک در مدیریت همه جانبه عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی و تقویت همکاری‌های علمی و بین المللی کشورهای جاده ابریشم در معرفی و توسعه‌ی روش‌ها و دستاوردهای جدید در زمینه های GIS ، GPS و سنجش از دور از جمله این اهداف می باشد.

جعفری شعار نخستین کنفرانس بین‌المللی سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم را" اتصال شرق به غرب با جاده ابریشم، گذشته، حال و آینده" عنوان کرد و ادامه داد: علوم اطلاعات جغرافیایی به عنوان پایه اصلی و ژئوانفوماتیک به عنوان روش کار و نرم افزارهای مربوط به GIS به عنوان ابزارهایی مناسب برای برقرار کردن ارتباط مکانی در این پهنه وسیع می‌باشند.

وی تصریح کرد: ارتباطات اطلاعاتی از داده‌های مکانی برای مدیریت منابع طبیعی و ارزیابی ریسک در زمینه‌های مختلف طبیعی، ژئوپلیتکی و اجتماعی می‌تواند گامی مهم در رسیدن به توسعه پایدار در این منطقه باشد.

دبیر علمی نخستین کنفرانس بین‌المللی سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم با بیان محورهای این کنفرانس، اظهار داشت: تولیدات ماهواره ای و کاربردها، فناوری‌های جمع آوری داده‌های مکانی، داده‌کاوی و سامانه اطلاعات جغرافیایی تحت وب، ایجاد و توسعه زیرساخت داده‌های مکانی، ژئوپولتیک،تغییر اقلیم و سازگاری بلایای طبیعی و مدیریت بحران، هیدرولوژی و منابع آب، پهنه بندی و مدیریت عرصه های طبیعی و محیط زیست، مدیریت و مدل‌سازی اکوسیستم‌، مدیریت و برنامه ریزی شهری، کشاورزی، توسعه پایدار، امنیت غذایی، و اکوتوریسم، محورهای اصلی این کنفرانس خواهد بود.

شایان ذکر است: پژوهشگران و محققان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر و ارائه مقالات خود حداکثر تا 25 اسفندماه جاری می توانند به وب سایت http://www.silkgis-iut.ir/fa مراجعه نمایند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.