کدخبر:1538/13950204

4 ارديبهشت 1395

با بهره گیری از فناوری نانو:
افزایش مقاومت به خوردگی ضدزنگ توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان
محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در یک طرح تحقیقاتی، موفق به تولید آزمایشگاهی ضدزنگ نانویی مقاوم به خوردگی بعنوان پوشش محافظ در برابر خوردگی در صنایع ساختمانی شدند.

این طرح در قالب پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد طاهره سادات علاءالدینی با راهنمایی دکتر حسن حدادزاده و دکتر فاطمه داور از اعضای هیأت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان انجام‌شده است.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان در این باره گفت: با توجه به این که خوردگی فرآیندی خود به خودی است، سالیانه علاوه بر خسارت‌های مالی، خسارت‌های جانی زیادی را موجب می گردد.

علاءالدینی افزود: به ‌طورکلی بهترین و ساده‌ترین روش به منظور بهبود مقاومت فلزات در برابر خوردگی، جلوگیری از تماس سطح فلز و محیط خورنده است که این عمل به کمک اعمال یک پوشش بر روی سطح فلز امکان پذیر است.

وی با بیان این که خلل و فرج‌های موجود در پوشش‌های پلیمری اعمال‌ شده بر روی سطوح فلزی موجب نفوذ آب به زیر سطح رنگ شده و خوردگی زیرلایه‌ی فلزی را سبب می‌گردد تصریح کرد: تحقیقات گسترده‌ای بر روی بهبود عملکرد این پوشش‌ها از طریق پر کردن خلل و فرج‌های موجود در آن‌ها صورت گرفته است.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به نحوه‌ی عملکرد ضد خوردگی پوشش‌های آلی، ادامه داد: رنگ‌های آلی با ایجاد یک ‌لایه‌ی سطحی بر روی فلز، بین سطح فلز و محیط خورنده فاصله ایجاد کرده و بدین صورت فلز را از خوردگی محافظت می‌کنند.

علاءالدینی افزود: با این‌ وجود، این نوع رنگ‌ها در برابر گونه‌های خورنده‌ای مانند اکسیژن، رطوبت و تا حدی یون‌ها نفوذپذیر هستند و حضور ذرات میکرونی تا حدودی توانسته است این مشکل را مرتفع سازد.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: در این راستا، هدف از انجام این طرح جایگزینی میکروذرات آهن در پوشش آلی پایه آلکیدی با نانوذرات آهن سنتز شده و بررسی میزان تغییرات عملکرد ضدخوردگی این پوشش بوده است.

وی خصوص نحوه‌ی اثرگذاری نانوذرات آهن بر عملکرد ضدخوردگی این پوشش پایه آلکیدی افزود: ذرات در اندازه‌ی نانومتری در مقایسه با ذرات میکرونی توانایی بیشتری در پر کردن خلل و فرج ریز موجود در پوشش دارند از این‌رو، حضور این نانوذرات یک سد نفوذناپذیر در برابر عوامل خورنده ایجاد می‌کنند.

علاءالدینی با بیان این که این نانوذرات قادر به تقویت ساختار مکانیکی پلیمر نیز هستند، گفت: نسبت سطح به حجم بالای نانوذرات موجب می‌شود مقادیر به‌مراتب کمتری از نانوذرات در مقایسه با میکروذرات مورد نیاز باشد.

وی در پایان اضافه کرد: در صورت تجاری سازی و تولید انبوه ضدزنگ سنتز شده، هزینه تمام شده محصول در مقایسه با ضدزنگ های آلکیدی پایین تر خواهد بود.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.