کدخبر:1727/941029

29 دی 1394

تأکید استاندار و شهردار اصفهان بر ادامه طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان+گزارش تلویزیونی
در همایش روز ملی هوای پاک دردانشگاه صنعتی اصفهان:
تأکید استاندار و شهردار اصفهان بر ادامه طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان+گزارش تلویزیونی
همایش تخصصی روز ملی هوای پاک با شعار"نقش من درحفظ هوای پاک" با حضور مدیران ارشد استان و شهر اصفهان و با تأکید بر ادامه طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان، صبح امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

استاندار اصفهان در این همایش با اشاره به جایگاه برجسته دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه بندی های جهانی و نیز رشد و ارتقای علم درکشور و بخصوص استان اصفهان، اظهار امیدواری کرد: این مجموعه در سایر مقوله‌ها نیز الگو باشد.

دکتر رسول زرگرپور افزود: اصفهان یک سکه دو روست که در یک طرف آن دریایی از ظرفیت‌ها و مزیت‌ها است که در کمتر استانی از کشور می‌تواند این ظرفیت‌ها را پیدا نمود.

وی تصریح کرد: رتبه اول صنعت در کشور با 15درصد از تولید ناخالص ملی، قرارگیری در رتبه اول تا سوم بخش کشاورزی، اولین استان دانشگاهی بعد از تهران متشکل از هفت دانشگاه با رنکینگ بین‌المللی،160مرکز آموزش عالی، 330 هزار دانشجو وحدود هفت هزار دانشجوی مقطع دکترا و نیز رتبه اول گردشگری، از مزیت های استان اصفهان به شمار می رود.

استاندار اصفهان با اشاره به چالش ها، مشکلات و معضلات پیش روی اصفهان به عنوان دیگر وجه این استان، گفت: این استان عملکردی ملی دارد. 40 درصد بار کشور از شریان های حیاتی این استان رد می شوند، 20 درصد مسافران کشور از شریان‌های حیاتی این استان تردد می‌کنند و10 درصد از صنایع بزرگ کشور در استان اصفهان قرار دارند.

زرگرپور با بیان این که این صنایع در زمان هایی برای اصفهان نعمت بوده‌ است گفت: متأسفانه مدتی است که این نعمت به نقمت تبدیل شده‌ است اما به‌هرحال این بخش ها عملکردی ملی دارند و به همین دلیل نیز معضلات و چالش‌های استان که کم هم نیستند، دارای سطحی ملی هستند که برای حل آنها باید نگاه ملی داشت.

مسائل زیست محیطی مهم‌ترین اولویت و معضل استان است

وی اولویت‌بندی چالش‌های استان، به دست آوردن یک راه حل مناسب با خرد جمعی وکارشناسانه و اجرایی‌کردن آن و پیشگیری با قوت و قدرت را موضع اصلی خود در مواجهه با مشکلات استان بیان کرد.

استاندار اصفهان مسائل زیست محیطی را مهم‌ترین اولویت و معضل استان دانست و افزود: تورم در استان اصفهان علیرغم این که یک استان طراز اول هستیم، یک در صد از میانگین کشوری بالاتر است و نرخ بیکاری در این استان نسبت به متوسط کشوری یک ونیم تا دو درصد بالاتر است.

زرگرپور افزود: در هفت ماه گذشته 12 هزارکارگر استان اصفهان شغل خود را از دست داده اند که این دست موارد مسائل بسیار مهمی است که باید برای تمامی آن ها راه‌حل‌های مناسبی پیدا نماییم، اما وقتی به اولویت مسائل استان اصفهان نگاه می‌کنیم مسئله آب، هوا، خاک و صدا، اولویت اول را دارند.

وی با اشاره به آماده سازی سه طرح توسط سازمان محیط زیست، سازمان مدیریت بحران و مرکز آمایش سرزمینی برای حل مشکلات زیست محیطی استان، افزود: تشکیل یک گروه 17 نفره از اساتید دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان به منظور ترکیب‌ و تلفیق این طرح ها از اقدامات نخست استانداری در این زمینه بود.

طرح کاهش آلودگی هوای استان 60 درصد پیشرفت داشته است/ سال آینده نیزاین طرح ادامه می یابد

استاندار اصفهان ادامه داد: در هیچ‌کدام از معضلات مربوط به آلودگی هوای استان اصفهان به دنبال مقصر نیستیم و تنها به دنبال حل این معضل هستیم. این مسئله تنها معضل ما نیست بلکه بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا در زمان‌های گذشته با این معضل روبه‌رو بوده‌اند و با برنامه‌ریزی مناسب و پیاده‌سازی طرح‌های گوناگون بر این مشکل فائق آمده اند.

وی با بیان این که چهار شهر به صورت مستقیم و چهار شهر دیگر به صورت غیرمستقیم در طرحی تهیه شده درگیر بودند، افزود: به گفته رییس سازمان محیط زیست، موفق‌ترین طرح کاهش آلودگی هوا در کشور مربوط به استان اصفهان است.

زرگرپور افزود: تا امروز به 60 درصد از اهداف مورد نظر در این طرح دست یافته‌ایم و هنوز به 40 درصد از اهدافمان نرسیده ایم که در اینجا اعلام مینمایم که ناچاریم یک سال دیگر برای اجرایی شدن طرح کوتاه مدت کاهش آلودگی هوا اضافه کنیم.

وی با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در بخش های مختلف مرتبط با طرح کوتاه مدت کاهش آلودگی هوای اصفهان افزود: 56 درصددر بخش حمل و نقل و ترافیک،60 درصد در بخش سوخت و بهینه‌سازی مصرف انرژی، 64 درصد در بخش کنترل منابع ثابت آلاینده و47 ونیم درصد در قسمت فضای سبز از جمله پیشرفت های صورت گرفته در راستای این طرح است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: پیشرفت 26 درصدی در بخش مدیریت سبز و توسعه انرژی‌های نو، پیشرفت 60 درصدی در بخش نظارت و پایش و پیشرفت 100درصدی در بخش تدوین برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار، پیشرفت 65 درصدی درحوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی ودر مجموع پیشرفت 60 درصدی کل طرح نشان می دهدکه لازم است این عقب ماندگی در سال آینده جبران گردد.

افزایش تعداد روزهای سالم از 75 روز به 123 روز

زرگرپور بابیان این که در سال 1392 ، تنها 75 روز سالم در اصفهان داشتیم بیان کرد: درسال 1394 تعداد روزهای باهوای سالم به 198 روز رسید که در اثر اجرای این طرح 123 روز هوای ناسالم به هوای سالم تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: در ارتباط با هوای بسیار ناسالم در سال 92، تنها هفت روز داشته ایم در حالی که امسال هنوز هوای ناسالم نداشته ایم و هوای ناسالم برای عموم در سال 92 نیز 70 روز بوده است درحالی‌که در سال جاری این به 13 روز کاهش یافته است.

استاندار اصفهان بیان کرد: امسال تنها یک روز هوای پاک داشته ایم و هدف اصلی ما این است که تمام روزهای سال پاک باشد.

زرگر پور اضافه کرد: در این راستا مطالعات برنامه میان مدت از ابتدای سال 95 آغاز خواهد شد که این یک برنامه پنج تا هفت سال خواهد بود و به یاری خداوند در طول این مدت هوای سالم را باید به هوای پاک تبدیل کنیم و پس از آن برنامه بلند مدت 10 ساله را نیز تهیه خواهیم کرد، چون حفظ آن مهم‌تر از ایجاد آن است.

شهردار اصفهان نیز در همایش تخصصی روز ملی هوای پاک در دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: امروز کلان‌شهرهای ما با بیماری‌ وخیمی رو در رو است و مسایلی مانند آلودگی هوا، آب، خاک این کشورها را به شدت درگیر کرده است.

دکتر مهدی جمالی نژاد با بیان اینکه برای درمان این دردها نمی‌توان از مسکن و راه‌ حل‌های مقطعی استفاده کرد، افزود: خطرات ناشی از این درد کلان تنها توسط یک ارگان یا چند مسئول درمان نمی‌شود بلکه درمان این درد مزمن نیازمند همیاری تمامی ارگان‌های مربوطه است.

مسائل زیست محیطی مطالبه اصلی مردم کشور ما شده است

شهردار اصفهان با بیان اینکه محیط زیست مطالبه اصلی مردم کشور ما شده است، ابراز داشت: مطالبه‌گری مردم در این زمینه نشانه فرهنگ بالای مردمی و توجه و هوشمندی آنها در زمینه اساسی‌ترین مسایل روز است.

وی با اشاره به آلودگی شدید هوای اصفهان با توجه به گسترش صنایع در این شهر تأکید کرد: مشکل آلودگی هوای اصفهان به یک بیماری مزمن مبدل شده است و با درمان‌های معمولی قابل علاج نیست و باید راه حل اساسی در این ارتباط اندیشیده شود.

جمالی‌نژاد با اشاره به برنامه‌های شهرداری اصفهان برای کاهش آلودگی اصفهان به برنامه‌ جامع طرح کاهش آلودگی اشاره کرد و ابراز داشت: این ارگان برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلفی برای پیشبرد طرح جامع کاهش آلایندگی در نظر گرفته است.

ضرورت ارتقای زیرساخت‌های حمل و نقل

وی با اشاره به ضرورت ارتقای زیرساخت‌های حمل و نقل گفت: با توجه به میزان آلایندگی بالای خودروهای تک سرنشین، ایجاد ۱۵ خط بی آرتی، چهار خط تراموا و سه خط مترو مدنظر است که به یقین در کاهش آلودگی هوا نقش وافری دارد.

شهردار اصفهان اضافه کرد: برنامه اصفهان ۱۴۰۰ به نوعی کیفی کردن هوای شهر را مدنظر دارد اما برای رسیدن به هدف هوای پاک نیازمند همراهی و همیاری تمام مسئولان هستیم.

سخنرانی دکتر مدرس هاشمی رییس دانشگاه صنعتی اصفهان، سخنران مدیرکل محیط زیست استان، برگزاری میزگرد تخصصی درخصوص معضلات زیست محیطی استان اصفهان به ویژه در بخش آلودگی هوا با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مدیران استان ارائه پرسش های شفاهی توسط تعدادی از حاضرین در همایش از دیگر بخش های این آئین بود.

در پایان این همایش تخصصی و به منظور ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه، ضمن دوچرخه سواری تعدادی از شرکت کنندگان به صورت نمادین، تعداد 17 دستگاه دوچرخه از سوی سازمان های متولی محیط زیست در استان، به قید قرعه به دانشجویان حاضر در همایش اعطاء شد.

صبح امروزو به مناسبت 29 دی ماه روز ملی هوای پاک نیزدانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان با برگزاری همایش پیاده روی از ابتدای ورودی تا مزار شهدای گمنام این دانشگاه، این روز را گرامی داشتند. درپایان این مراسم نیز تعدادی کارت هدیه به قید قرعه به دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان اعطاء شد.

گزارش تلویزیونی...

خبر مرتبط ...

گزارش تصویری...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.