کدخبر:1011/910216

16 اردیبهشت 1391

توسط محققان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان صورت گرفت:
طراحی، ساخت و توسعه نرم افزار حل مسائل دینامیک ذرات بر روی کارت گرافیک در دانشگاه صنعتی اصفهان
محققان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به طراحی، ساخت وتوسعه نرم افزار حل مسائل دینامیک ذرات بر روی کارت گرافیک شدند.

این نرم افزار با نام “Graphic Processors at Isfahan University of Technology forMany-particle Dynamics” و با مخفف (GPIUTMD) توسط نیما نوری دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان وبا راهنمایی و همکاری دکتر سعید ضیائی راد عضو هیأت علمی این دانشکده طراحی وساخته شده است.

نوری با اشاره به اهمیت دینامیک مولکولی به عنوان یکی از مهم ترین بخش های علوم پایه، نتایج حاصل از محاسبات دینامیک ذرات مولکولی را قابل استفاده درگستره ی وسیعی از علوم از جمله مهندسی مواد، مهندسی مکانیک، علوم پزشکی، و رشته های نیازمند به محاسبات خواص مکانیکی و شیمیایی مواد در ابعاد نانو عنوان کرد.

وی قابلیت این نرم افزار جهت استفاده در حل مسائل دینامیک ذرات و دینامیک اجسام صلب را حائز اهمیت خواند وافزود: نرم افزار مذکور قادر به حل مسائل عمومی دینامیک ذرات بر روی یک کامپیوتر خانگی با استفاده از کارت های گرافیکی NVIDIA می باشد.

دانشجوی مبتکر دانشگاه صنعتی اصفهان سرعت شبیه سازی نرم افزار GPIUTMDرا معادل یک کامپیوتر چند صد هسته ای بر روی یک خوشه ی محاسباتی بزرگ عنوان کرد وادامه داد: با استفاده از این نرم افزار، محاسبات دینامیک مولکولی به منظورشبیه سازی و استخراج خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی مجموعه های مختلفی از مواد همچون باکی پیپر(کاغذ تولید شده از نانولوله های کربنی)، پلیمرهای اپوکسی و مواد کریستالی انجام شده است.

وی بررسی پدیده های خودمونتاژی همانندBilayer Self Assembly، Vesicle Self Assembly ، Liquid  Crystal Self Assemblyرا از دیگر قابلیت های نرم افزار خود بیان کرد وگفت: این نرم افزار علاوه بر شبیه سازی هایی در ابعاد اتمی، ازامکان شبیه سازی در ابعاد بزرگتر مانند میکرو و مزو نیز برخوردار است.

نوری پشتیبانی از طیف وسیعی از نیروهای بین ذرات از جمله میدان های نیرویی معروفی چون Lennard-Jones ،Morse ،EAM وشبیه سازی های انرژی ثابت، دما ثابت، فشار ثابت ، تنش ثابت و بهینه سازی انرژی را از دیگر ویژگی های ممتاز این نرم افزار بیان کرد.

گفتنی است از فرآیند طراحی وساخت این نرم افزار تاکنون 4 مقاله ISI استخراج شده و نمونه های عملیاتی از شبیه سازی های صورت گرفته به وسیله اين نرم افزاردر وبگاه به آدرس  http://gpiutmd.iut.ac.ir  قابل مشاهده است.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.