کدخبر:1527/930807

7 آبان 1393

حمایت ازطرح های پژوهشی بنیادی به منظورپيشبرد مرزهاي دانش وحل مسائل اساسی کشور
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان:
حمایت ازطرح های پژوهشی بنیادی به منظورپيشبرد مرزهاي دانش وحل مسائل اساسی کشور
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران وفناوران کشور در نشست مشترک با اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان از حمایت های ویژه این صندوق از طرح های پژوهشی بنیادی خبر داد.

در این نشست که عصر روز گذشته در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، هدف از این گردهمایی را اطلاع رسانی از امکانات این صندوق برای توسعه علم و فناوری درکشور عنوان کرد.

دکتر نصرت‌اله ضرغام با اشاره به اهداف تأسیس این صندوق اضافه کرد: فراهم نمودن زمينه تبادل اطلاعات پژوهشي، ايجاد ساختار و زمينه هاي مناسب جهت همکاري هاي پژوهشي، بستر سازي به منظور توليد و انتقال فناوری، حمايت از ثبت اختراع و اکتشاف و نتايج پژوهش، کمک به گسترش مرزهاي دانش و توليد علم و کمک به تجاري سازي و تسهيل در بهره گيري جامعه از نتايج پژوهش از جمله اهداف تأسیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است.

وی با تأکید بر لزوم پشتیبانی از طرح های پژوهشی بنیادی وکاربردی پژوهشگران کشور تصریح کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، حمایت از این طرح ها را با هدف کمک به پيشبرد مرزهاي دانش و حل مسائل اساسی کشور در دستور کار دارد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور افزود: کمک به اجراي طرح هاي تحقيقاتي، حمايت از دوره هاي پسا دكترا، حمايت از طرح هاي تحقيق و توسعه، اعطاي کرسي پژوهشي، کمک به ثبت بين المللي اختراعات، حمايت از ايجاد و توسعه زيرساخت هاي پژوهشي، ثبت ايده ها و طرح ها، گرنت و کمک براي به ثمر رساندن نوآوري ها و خلاقيت هاي منجر به توليد از دیگر خدماتی است که این صندوق به تمامی ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می نماید.

ضرغام با بیان این که کشورهای پیشرفته اقتصادی، سرمایه گذاری به منظور استفاده از استعدادهای علمی کشور خود و دیگر کشورها را از دهه های گذشته دنبال می نمایندگفت: کشور امریکا با جذب 40 درصد از کسانی که در کشور خودشان ادامه تحصیل نمی دهند موجب توسعه علوم بنیادی و پایه در این کشور شده است.

وی تصریح کرد: در حالی که سهم ایران از تولید علم دنیا 1.6 درصد و 40 تا 50 درصد از 33 تریلیارد دلار درآمد تولیدات علمی دنیا شامل محصولات علمی است، متأسفانه تجاری سازی و دارایی های فکری کشورمان در آمار جهانی رقمی ندارد.

رئیس بنیاد ملی علم ایران وظیفه اصلی این مجموعه را حمایت و به ثمر رساندن فعالیت های علمی پژوهشگران و اساتید ایرانی عنوان کرد و گفت: در این بنیاد اشخاص حقیقی شامل اساتید و دانشگاهیان و اشخاص حقوقی شامل مسئولین آموزش عالی، صنعت، جهاد کشاورزی و دیگر نهادها و سازمان ها حضور دارند.

ضرغام با بیان این که تاکنون 13 کارگروه مختلف با حضور اعضای هیأت علمی مطرح، اولویت های پژوهشی کشور را مشخص کرده اند افزود: یک درصد از تولید علم کشور در این صندوق انجام شده و تقریباً تمام فعالیت های این صندوق با سیاست های بالادستی کشور مطابقت دارد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ثبت یک هزار و 600 مقاله ISI در زمینه های علوم پزشکی، مهندسی، کشاورزی، علوم پایه، علوم زیستی و علوم انسانی و ارائه 260 دستاورد فناورانه را از نتایج حمایت های این صندوق دانست و افزود: تاکنون 18 کرسی پژوهشی 10 ساله در زمینه های علوم انسانی، سلول های بنیادی، داروهای نوترکیب و ... را در کشور ایجاد نموده ایم که کرسی های احیای دریاچه ارومیه، خلیج فارس و چشم پزشکی از جمله آن ها می باشد.

وی ادامه داد: 24 هزار پژوهشگر از سراسرکشور با ما همکاری می نمایند که از این میان بیش از 13 هزار نفر به عنوان داور، ناظر و عضوکارگروه این صندوق فعالیت می کنند و عضو نمودن همه 60 هزار اعضای هیأت علمی سراسر کشور و استفاده حداکثری از تمام ظرفیت های داخلی و خارجی بر مبنای اولویت بندی های نیازهای علمی از اهداف این صندوق می باشد.

ضرغام با اعلام این که دانشجویان مقطعی دکتری به عنوان همکار می توانند از حمایت های مالی این صندوق استفاده نمایند، بیان کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در شش ماهه نخست سال جاری 627 پروژه تحقیقاتی دریافت نموده و تاکنون 37 درصد از این پروژه ها مصوب شده است که به طور میانگین مبلغ 250 میلیون ریال کمک هزینه تحقیقاتی به هر کدام از آنها اختصاص داده خواهد شد.

وی ثبت اختراع پژوهشگران دانشگاهی و غیر دانشگاهی در داخل و خارج از کشور و اختصاص تمامی دستاوردهای آن به مخترعین را از دیگر فعالیت های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور عنوان کرد و افزود: تاکنون 38 اختراع توسط این صندوق به ثبت بین المللی رسیده و از این تعداد 8 اختراع تجاری سازی شده اند که با توجه به ظرفیت و توانایی کشور این رقم بسیار کمی است و باید افزایش پیدا نماید.

وی کمک مالی و تسهیلات قرض الحسنه به میزان 50 درصد به مخترعین جهت ثبت اختراع، تجاری سازی یافته های علمی برای رسیدن به مرحله تولید محصول، حمایت از ایجاد مراکز نوآوری در مراکز علمی کشور، ایجاد کارگروه های متناسب با نیازهای کشور، افزایش منابع مالی صندوق و پیگیری برند در کنار کرسی ها و طرح های پژوهشی را از دیگر خدمات این صندوق عنوان کرد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در پایان مشارکت بنیادهای خیریه برای انجام پروژه های تحقیقاتی را از نشانه های رشد فرهنگی یک جامعه دانست و بر وجود تعالی و کمال در پژوهش های علمی که از ضرورت های جدایی ناپذیر تحقیقات علمی است تأکید کرد.

در این نشست اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان به بیان سؤالات و دیدگاه های خود پیرامون رویکرد فعالیت های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور پرداختند.

تمرکز کرسی های تحقیقاتی در تهران و عدم استفاده مناسب از ظرفیت های علمی اساتید شهرهای مختلف کشور، کمبود بودجه در حمایت های مالی برای طرح های فناوری و اشتغال زایی، وجود موازی کاری و عدم پویایی ساختار مراکز علمی کشور و هزینه کردن بخش زیادی از بودجه در امور جاری دانشگاه ها، از جمله انتقادات طرح شده و ایجاد کرسی های پژوهشی زاینده رود و انرژی خورشیدی از جمله پیشنهادات مطرح شده در این نشست بود.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.