کدخبر:1052/940131

31 فروردین 1394

تولید غده‏ هاي بذری عاري از ويروس سیب زمینی به شیوه کشت بافت در دانشگاه صنعتی اصفهان
توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان:
تولید غده‏ هاي بذری عاري از ويروس سیب زمینی به شیوه کشت بافت در دانشگاه صنعتی اصفهان
محققان پژوهشكده شهيد اعتباري دانشگاه صنعتی اصفهان با همكاري دانشكده كشاورزي این دانشگاه و شركت انبوه كشت موفق به تولید انبوه غده ‏هاي بذری عاري از ويروس سیب زمینی به شیوه کشت بافت شدند.

عضو تیم اجرایی این طرح با اعلام خبر فوق گفت: سيب زميني در بيش از 130 كشور و در مساحتي بالغ بر 18 ميليون هكتار كشت می‏ شود و از آنجا که این محصول عمدتاً از طريق غيرجنسي تكثير مي‏ شود، در اغلب مناطق جهان مورد تهدید امراض و آفات متعددي قرار می گیرد.

صابر محمدنیا با اشاره به انتقال و گسترش بيماري‏ های بین نسلی از طریق غده‏ هاي بذري آلوده تصریح کرد: محققان كشورمان نيز همگام با ساير كشورهاي دنيا، تحقيقات دامنه ‏داري را در زمينه توليد گياهچه‏ هاي عاري از ويروس از طريق كشت بافت و توليد ريزغده‏ هاي گلخانه‏ اي عاري از عوامل بيماري‏ زاي ويروسي با هدف دستيابي به يك فناوری قابل دسترس و سازگار با نيازها و امكانات داخلي پي‏ ريزي و اجرا نموده‏ اند.

وی افزود: بدین منظور سيستم كارآمد توليد رسمي غده بذري سيب زميني که در زمينه توليد غده‏ هاي بذري پيش ‏پايه و پايه پيشرفت‏ هاي قابل توجهي را حاصل نمود، ایجاد شد.

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان تهیه غده ­های بذری عاری از ویروس سیب ­زمینی با استفاده از تکنیک­ های کشت­ بافت را مهمترین مشخصه این طرح بیان کرد و افزود: در این فرآیند ابتدا گیاهانی که مشخصه اصلی رقم مورد نظر را دارند انتخاب شده و سپس  وارد فرآیند ویروس زدایی می­ گردند.

محمدنیا اضافه کرد: در ادامه مریستم­ ها یا اندام های هوایی دارای بیشترین رشد گیاه جدا سازی شده و بر روی محیط‌ های کشت مناسب کشت گردیده و در ادامه گیاهچه های حاصل پس از تکثیر مقدماتی توسط آزمایشگاه‌ های مستقل مورد آزمون عاری از ویروس بودن قرار می گیرند.

وی انجام آزمون ELISA و تکثیر گیاهچه‌های موجود در صورت عاری بودن آن‌ها از هرنوع ویروس بر مبنای این آزمایش را دیگر مرحله این فرآیند بیان کرد وادامه داد: با کشت گیاهچه‌ های تکثیر شده پس از این آزمایش در گلخانه­ های استاندارد، ریز­غده یا مینی­ تیوبر تولید می­ گردد.

محمدنیا بیان کرد: در پایان این فرآیند، ریزغده های حاصل مجدداً مورد آزمون عاری از ویروس قرار گرفته و در صورت مساعد بودن جواب بعد از شکسته شدن خواب در اختیار تولیدکنندگان غده‌های بذری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اهداف راه اندازی این طرح در دانشگاه صنعتی اصفهان، ایجاد اشتغال برای فارغ­ ا­لتحصیلان رشته کشاورزی، دستیابی به جدیدترین فناوری تولید غده های بذری عاری از ویروس سیب ­زمینی و کمک به خود­کفایی کشور، تولید و تأمین غده‌های بذری عاری از ویروس مورد نیاز کشاورزان سیب زمینی کار استان و منطقه و شناسایی­، تولید و معرفی ارقام جدید سیب­ زمینی متناسب با نیازهای منطقه را مهمترین اهداف حاصل شده در انجام این طرح بیان کرد.

گفتنی است: طرح تولید غده‏ هاي بذری عاري از ويروس سیب زمینی به شیوه کشت بافت توسط هسته كشاورزي پژوهشكده شهيد اعتباري دانشگاه صنعتی اصفهان با همكاري دانشكده كشاورزي این دانشگاه و شركت انبوه كشت اصفهان در راستاي ترويج و تقويت روحيه كارآفريني در مساحتی قریب به 1500 مترمربع دردانشگاه صنعتی اصفهان اجراء گردید.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.