دانشگاه صنعتی اصفهان در میان پیشگامان آموزش علوم کوانتومی کشور قرار گرفت
کد خبر:
سال:
ماه:
روز:
بهمنظور بهرهمندی تمامی دانشجویان و پژوهشگران کشور، با حمایت بنیاد ملی علم ایران، عنوان درسی جدید در حوزه علوم و فناوریهای کوانتومی توسط استادان دانشگاه صنعتی اصفهان ارائه میشود.
درس «مهندسی کوانتوم» که توسط دکتر مسلم زارعی (عضو هیئتعلمی دانشکده فیزیک) و دکتر ذاکر حسین فیروزه (عضو هیئتعلمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر) تدوین شده است، در فهرست ۱۶ درس تخصصی و پیشرفته بنیاد ملی علم ایران برای تدریس در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ قرار گرفت.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه صنعتی اصفهان به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، این اقدام در چارچوب سیاستهای کلان علمی کشور و در راستای اولویتهای علموفناوری برنامه هفتم توسعه صورتگرفته است. بر همین اساس، در پایان سال ۱۴۰۳، معاونت علمی از طریق بنیاد ملی علم ایران فراخوان ملی «حمایت از تدوین و تدریس دورههای آموزش علوم و فناوریهای کوانتومی» را خطاب به جامعه دانشگاهی منتشر کرد.
در نتیجه این فراخوان، ۱۲ دانشگاه برتر کشور از جمله دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، تبریز، اصفهان، شهید باهنر کرمان، فردوسی مشهد، بینالمللی امام رضا (ع)، شهید مدنی آذربایجان و کردستان، برای نخستینبار در سال تحصیلی جدید ۱۶ عنوان درس تخصصی در این حوزه ارائه خواهند داد.
دکتر حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور، با اشاره به ارسال ۶۶ پیشنهاد طرح درس توسط استادان برجسته کشور به بنیاد ملی علم ایران، گفت: «تمامی این طرحها در فرایندی علمی و چندمرحلهای، با محوریت کمیته تخصصی کوانتوم و با همکاری چهرههای شاخص دانشگاههای معتبر و دبیر ستاد توسعه فناوریهای کوانتومی، مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت و در نهایت ۱۶ طرح برتر انتخاب و تصویب شد.»
وی افزود: «این دورهها با تأکید بر نوآوری در سرفصلها، غنای محتوایی و انطباق با نیازهای آیندهساز کشور، از شرایط ممتاز برخوردارند. همچنین محتوای آموزشی دورهها با کیفیتی مطلوب و مطابق با استانداردهای بنیاد توسط استادان منتخب تولید و ضبط شده و همراه با جزوات تخصصی در اختیار بنیاد قرار خواهد گرفت.
بر اساس توافقات صورتگرفته، تمامی این محتوا از طریق یکی از سکوهای آموزشی پیشرفته کشور، بهصورت رایگان در دسترس دانشجویان، پژوهشگران و علاقهمندان سراسر کشور قرار خواهد گرفت تا نقشی مؤثر در ترویج و تعمیق دانش کوانتوم ایفا کند.»
درس «مهندسی کوانتوم» باهدف آشنایی دانشجویان با مفاهیم بنیادی مکانیک کوانتومی و یادگیری مباحث پیشرفته مرتبط با فناوریهای نوظهور کوانتومی طراحی شده است. این درس تلاش میکند تا با حداقل پیچیدگی ریاضی، مسیر درک و فراگیری موضوعات کلیدی همچون محاسبات کوانتومی، مخابرات کوانتومی، حسگری کوانتومی و طراحی ابزارهای فوتونیکی را برای دانشجویان هموار سازد.
حضور و پیشرفت در عرصههای مرتبط با فناوریهای کوانتومی نیازمند ورود پژوهشگران و دانشجویان توانمند از دانشکدههای مهندسی، بهویژه رشتههای برق و کامپیوتر، است؛ چرا که این رشتهها پیوند مستقیم با توسعه زیرساختها، الگوریتمها و سامانههای مبتنی بر کوانتوم دارند.