کدخبر:1408/20240928

6 مهر 1403

دو طرح درس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان در "طرح تدوین سرفصل‌های هوش مصنوعی" برگزیده شد
  طرح تدوین سرفصل‌های درس‌ «هوش مصنوعی پیشران فیزیک بنیادی» و درس «هوش مصنوعی در علم مواد»، در جمع ۵۰ برگزیده فراخوان ملی «تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی در رشته‌های دانشگاهی» قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر حامد بخشیان، عضو هیئت‌علمی دانشکده فیزیک درباره این فراخوان اظهار داشت: ایده اصلی برای سرفصل‌های یک درس سه واحدی با عنوان هوش مصنوعی پیشران فیزیک بنیادی در رشته فیزیک و گرایش ذرات بنیادی باهدف ارتقای دانش و مهارت دانشجویان در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی‌ارشد است.

وی افزود: تحولات سریعی در زمینه هوش مصنوعی در دنیا اتفاق افتاده است که فرصت خوبی برای ایده‌پردازی جامعه دانشگاهیان برای استفاده از ظرفیت‌ها و قدم برداشتن در این عرصه است.

عضو هیئت‌علمی دانشکده فیزیک بیان کرد: استفاده از هوش مصنوعی برای آنالیز داده‌ها در آزمایشگاه بین‌المللی سرن، نگاه محققین را به داده‌های فیزیکی با دقت بالا تغییر داده است.

بخشیان مطرح کرد: این درس با همکاری دکتر عبیده جعفری، عضو هیئت‌علمی دانشکده فیزیک و محمدمهدی حاجی مقصود، دانشجوی دکتری دانشکده فیزیک تدوین و تنظیم شده است.

سیدجواد هاشمی‌فر، عضو هیئت‌علمی دانشکده فیزیک و برگزیده طرح درس هوش مصنوعی در علم مواد نیز با بیان اینکه تنها دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه فیزیک در این فراخوان برگزیده داشتند، گفت: تدریس کاربردهای هوش مصنوعی در رشته فیزیک ضرورت دارد؛ زیرا کمک می‌کند که بر پیچیدگی‌های مسائل فیزیکی غلبه کنیم.

وی ادامه داد: در بین رشته‌های تخصصی و دانشگاهی دنیا توسعه هوش مصنوعی موردتوجه قرار گرفته است. در گرایش ماده چگال رشته فیزیک به علت روش‌های پیچیده و پر هزینه شبیه‌سازی از هوش مصنوعی به‌عنوان روش جایگزین ارزان و دقیق حل چالش‌ها استفاده می‌شود.

هاشمی فر اظهار داشت: برای مشاهده بهتر مسائل فیزیک می‌توان با تشکیل گروه پژوهشی در زمینه هوش مصنوعی، آموزش این درس را توسعه داد.

وی افزود: در تدوین این طرح، حسن گشتمرد و سعید عابدی و سمیرا بنی نجاریان از دانشجویان دکتری دانشکده فیزیک نیز شرکت داشته‌اند.

گفتنی است؛ این برنامه به همت ستاد توسعه فناوری‌های خوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی و فناوری و اقتصاددانش بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری، در تعامل با بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان جهت توسعه آموزش‌های کاربردی هوش مصنوعی در رشته‌های دانشگاهی برگزار شده است.

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.