کدخبر:1343/20240304

13 اسفند 1402

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:
دانشگاه‌ها باید شعبه‌های اندیشکده سیاست‌پژوهی را تأسیس کنند
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست شورای دانشگاه صنعتی اصفهان روز یکشنبه 13 اسفندماه گفت: مهم‌ترین راه‌حل مشکلات موجود، ایجاد اندیشکده سیاست‌پژوهی در دانشگاه است تا مسائل مختلف با بررسی عمیق علمی بررسی و حل شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین راه‌حل مشکلات موجود، ایجاد اندیشکده سیاست‌پژوهی در دانشگاه است تا مسائل مختلف با بررسی عمیق علمی بررسی و حل شوند.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مهدی طغیانی با تأکید بر اهمیت حضور فعال دانشگاه‌ها در سیاست‌گذاری کشور اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل کنونی کشور، این است که مواجهه علمی با مسائل صورت نمی‌گیرد. برای مثال در حوزه مسکن یا جمعیت قانونی تصویب شده که یک مشکل را حل می‌کند؛ اما در زمان اجرا و سیاست‌گذاری، ده‌ها مشکل دیگر نیز به وجود می‌آورد یا حتی گاهی اوقات مسئله اصلی هم حل نمی‌شود؛ چون به‌صورت عمیق وارد مسائل نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید در حوزه سیاست‌پژوهی به کشور کمک کند، ادامه داد: مواجهه علمی با مسائل باید از دانشگاه شروع شود و مسائل به دانشگاه آمده، به‌صورت عمیق روی آن‌ها کار بشود و وقتی در سطوح ملی و استانی تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد، تمامی ابعاد و جوانب مسئله به‌صورت علمی موردتوجه واقع شده باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده در سال ۱۴۰۱ پیشنهاد ایجاد اندیشکده سیاست‌پژوهی در موضوعات مختلف را در دانشگاه‌ها مطرح کردم. هم‌اکنون به‌صورت ویژه در حوزه‌های کشاورزی، معدن، خودرو، اقلیم و محیط‌زیست نیاز به سیاست‌پژوهی داریم. مرکز پژوهش‌های مجلس نزدیک به دو سال است که سعی در برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها برای انجام این امر دارد؛ اما لازمه پیشرفت در سیاست‌گذاری، ایجاد شعبه قوی سیاست‌پژوهی در دانشگاه‌ها است.

وی در ارتباط با لزوم توجه به قانون‌گذاری صحیح در حوزه فرونشست افزود: در حوزه منابع طبیعی بخصوص در اصفهان نیاز به قانونی داریم که برای شرایط اضطراری فرونشست قاعده‌ای تعیین کرده و قوانین بر اساس افزایش بیش از حد فرونشست در یک منطقه، تغییر کنند. در حوزه تغییرات اقلیم نیز قاعده‌ای وجود ندارد و در این دو حوزه نیاز به کمک عالمانه و فنی متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان داریم تا در مجلس بعدی قوانین مربوطه پیگیری شوند.

طغیانی بیان کرد: در دوره دوم تحریم، ورود به هر عرصه به دلیل ضعف بنیه و اجرای سیاست‌های غلط ازجمله وابستگی همیشگی به منابع دولتی، به مشکل خورده و دل‌بستن به توافقات، مسیر غلطی برای حل این مشکل است. تنها راهکار ما این است که خودمان برای حل مشکلات به‌طورجدی، محکم و عالمانه تلاش کنیم.

وی با اشاره به نحوه اداره دانشگاه‌ها و درآمدزایی آن‌ها افزود: مجلس در قانون تولید دانش‌بنیان برای کسانی که در حوزه دانش‌بنیان و شهرک‌های علمی تحقیقاتی فعالیت کنند، اعتبار مالیاتی در نظر گرفت و این قانون می‌تواند مدلی برای تصویب قانون مشابه برای دانشگاه‌ها باشد. در این حوزه پیشنهادها و چهارچوبی که توسط متخصصین در دانشگاه صنعتی اصفهان مشخص شود را می‌پذیریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود سرمایه‌های مهم دانشگاهی در استان اصفهان اظهار داشت: کشور ما بدون آمادگی کافی وارد یک جنگ اقتصادی با تمام ابعاد و همچنین جنگ شناختی شده است. در ایام انتخابات تقریباً در جوامع مختلف حضور داشته و در این دیدارها متوجه شدم که وضعیت این جنگ شناختی خیلی وخیم‌تر از چیزی است که در وضعیت اقتصادی کشور شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: نتیجه کار ترکیبی انجام شده در کشور توسط دشمنان، ایجاد ناامیدی کامل مردم از هر اتفاق مثبت و تحولی در جامعه بوده و مهم‌ترین مسئله امروز، ناامیدی از تغییروتحول در آینده بوده و متأسفانه در فضاهای رسانه‌ای نیز حتی گاهی اوقات توسط خودمان به فضای جنگ شناختی دامن زده شده است.

طغیانی در خصوص راهکار حل این مشکل در جامعه بیان کرد: در این شرایط باید سیاست‌گذاران و مدیرانی که در سطح دانشگاهی و محیط‌های علمی فعالیت می‌کنند، با هم‌فکری یکدیگر برای حل این مشکل راه‌حل پیدا کنند. بسیاری از مواردی که امروز باعث ناامیدی در جامعه می‌شود، واقعیت ندارد و این به ماهیت جنگ شناختی برمی‌گردد.

وی در ارتباط بااهمیت مسائل تربیت دانشجو خاطرنشان کرد: تربیت دانشجو زیر چتر پدر و مادر پس از ورود به دانشگاه ادامه پیدا نکرده و لزوماً یک مسیر با برنامه، چارچوب دار و فضای تربیتی برای او شکل نمی‌گیرد. تربیت دانشجو اهمیت زیادی دارد و از دست‌اندرکاران دانشگاه می‌خواهم به این مسئله توجه کافی داشته و از کارشناسان متخصص دعوت کرده و برنامه خود را در این حوزه تدوین کنند، حمایت لازم از سوی ما و وزارت علوم صورت خواهد گرفت.

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.