کدخبر:2309/20240109

19 دی 1402

امضای قرارداد همکاری میان ایمپاسکو و دانشگاه صنعتی اصفهان 
اولین پروژه بزرگ تحقیقاتی پژوهش و توسعه فناوری بازیافت لاستیک‌های فوق سنگین معدنی کشور 
قرارداد پژوهش و توسعه فناوری راه‌اندازی اولین خط تولید نیمه‌صنعتی بازیافت لاستیک‌های فوق سنگین معدنی صبح امروز ۱۹ دی‌ماه، در افتتاحیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران و در بخش میز تعمیق ساخت داخل، میان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان به امضا رسید.

 به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر حمیدرضا صفوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این خبر گفت: این قرارداد در راستای توسعه و طراحی فرایندها و تجهیزات و با سرمایه‌گذاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در خصوص حفظ و حراست از محیط‌زیست و منابع طبیعی و استفاده اقتصادی از باطله‌ها و پسماندهای معدن‌کاری در دستور کار قرار گرفته است.
 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه، این قرارداد کلان به ارزش ۱۲۱ میلیارد ریال، گام اول توسعه یک فناوری باارزش افزودهٔ بالا برای کشور است. عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه لاستیک‌های مورداستفاده در ماشین‌آلات معدنی، حجم گسترده‌ای از تولید پسماندهای آسیب‌زا در طبیعت اطراف معادن بزرگ را به خود اختصاص می‌دهند، افزود: این چالش یک فرصت برای کشور فراهم می‌آورد تا با فناوری‌های نوین بتواند مواد بازیافتی باارزش افزوده بالا را استخراج نماید و اکنون این دانش در اختیار متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان است.
 دکتر صفوی با اشاره به حرکت روبه‌رشد دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه ارتباط با صنعت گفت: رسالت دانشگاه نسل چهار، توجه به نیازهای آینده صنعت است و این مهم در دانشگاه صنعتی اصفهان از دیرباز وجود داشته و به همت متخصصان دانشگاهی به طور ویژه در حال پیگیری است.
 وی تصریح داشت: اجرای چنین طرح‌های کلان پژوهشی، زمینه آموزش‌وپرورش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در حوزه معادن بزرگ کشور فراهم می‌سازد و ماندگاری نخبگان در کشور را افزایش می‌دهد.
 دکتر سید هادی حسینی، رئیس پژوهشکده معدن‌کاری هوشمند دانشگاه صنعتی اصفهان و مجری این طرح نیز با بیان اینکه این پروژه به‌عنوان منتخب سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در زمینه بومی‌سازی صنایع معدنی ایران در جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران مورد تقدیر قرار گرفت، افزود: در طی سه سال و نیم گذشته تحقیقات گسترده در حوزه عملیات آزمایشگاهی، تولید در مقیاس کوچک، برآورد میزان تولید لاستیک‌های فرسوده در معادن ایران و محاسبات فنی و اقتصادی برای تولید در مقیاس بزرگ، در دانشگاه صنعتی اصفهان انجام‌گرفته است.
 عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: با بومی‌سازی این فناوری، ایران در زمره کشورهای معدود دارای فناوری بازیافت لاستیک‌های معدنی قرار گرفته و اجرای آن ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.
 وی با اشاره به اینکه قرارداد امروز زمینه احداث کارخانه پایلوت در مقیاس ۵ تن در روز را فراهم می‌کند، خاطرنشان ساخت: ظرفیت کارخانه اصلی در آینده، روزانه ۲۰ تن برآورد می‌شود.
 دکتر حسینی ارزش‌افزوده این کارخانه را بسیار بالا دانست و گفت: از جمله محصولات ارزشمند در کارخانه بازیافت لاستیک‌های معدنی، نانو پودر کربن، فولاد آلیاژی، گاز قابل‌اشتعال و میعانات هیدروکربنی است. همچنین در صورت ادامه سرمایه‌گذاری و افزایش حجم تولید، می‌توان از میعانات هیدروکربنی استحصال شده از بازیافت، ترکیبات گران‌قیمت اسانس‌های آرایشی و بهداشتی و حلال‌های صنعتی تولید نمود.
 دکتر سید هادی حسینی مهم‌ترین ارزش افزود بازیافت لاستیک‌های معدنی را در استخراج دوده صنعتی دانست که ماده اولیه ساخت لاستیک‌های سنگین تجاری است و در حال حاضر بخش زیادی از نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود؛ تونرهای پرینتر، صنعت رنگ، جوهر و پیگمنت نیز از دیگر موارد مصرف این ماده بازیافتی است.
 دانشیار دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: با اجرای این طرح، در آینده نزدیک شاهد تحول در عرصه مدیریت پسماندهای جامد در معادن روباز بزرگ کشور خواهیم بود.
 گفتنی است، کشورهای کانادا، آمریکا، استرالیا، شیلی و لهستان به‌عنوان کشورهای معدنی و صاحب این فناوری در دنیا مطرح هستند و خوشبختانه به همت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان اکنون ایران نیز در ردیف کشورهای صاحب این فناوری هایتک قرار دارد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.