کدخبر:1944/20231231

10 دی 1402

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در جمع پژوهشگران و فناوران برتر: پیشرفت در نتیجه تغییر نگرش مدیران و برنامه ریزان اتفاق می افتد
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در آئیین تجلیل از پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان با تقدیر از تمامی فعلان این عرصه بیان داشت: اگر بخواهیم پژوهش توسعه پیدا کند ابتدا باید فرهنگ پژوهش در ذهن متولیان امر و نگاه حکمرانی تغییر یابد.  

دکتر میبدی با اشاره به اینکه شعار هقته پژوهش امسال «پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم» و با هدف دستیابی به مرجعیت در علوم انسانی با تاکید بر سرمایه های فکری قرار دادند که شعار خوبی است. 
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: برخی معتقدند باید فرهنگ خلاقیت و نوآوری را در جامعه ترویج کرد و  زنجیره ایده تا محصول را تقویت نمود. برخی بر این باورند باید همه تلاش‌ها در این دوره روی ارتقای مرجعیت علمی و تراز بین المللی دانشگاه متمرکز شود و دانشگاه روی گسترش دوره های پسادکتری همراه با افزایش حق الزحمه پژوهشی محققان پسادکتری اهتمام ویژه‌ای قائل شود.
وی افزود: گروهی نیز معتقدند برای صیانت از جایگاه ایران در تولید علم دنیا و ارتقای آن و همچنین ایجاد نظام یکپارچه علم و فناوری، به حمایت‌های بودجه‌ای به ویژه برای تجهیز و به روزرسانی امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی، حداقل در حد پیش‌بینی برنامه ششم توسعه نیاز است.
دکتر میبدی با بیان اینکه تمام این دیدگاهها در جای خود درست است خاطر نشان کرد: مشکل امروز ما این است که فکر میکنیم مفهوم پیشرفت یک مفهوم سخت‌افزاری است و با ایجاد کارخانه، دانشکده و پژوهشکده پیشرفت حاصل می‌شود، اما واقعیت این است که پیشرفت مفهوم نرم‌افزاری دارد و مقوله ای فرهنگی است. 
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه پیشرفت در نتیجه تغییر نگرش مدیران و برنامه ریزان اتفاق می افتد ادامه داد: برای انجام چنین تحولی ضرورت دارد تامین مالی پژوهش آنهم نه به صورت خرد، فردی، کوتاه مدت و بدون برنامه انجام نپذیرد چیزی که هم اکنون مرسوم است.
عضو هئیت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تحقیقات فردی، با موضوعات پراکنده را از مشکلات جاری دانشگاه ها دانست که بخشی از آن ناشی از مدیران نظام پژوهشی کشور است.
وی افزود: باید تلاش کرد پول های سرگردان بزرگ را به جمع‌های چند نفری در قالب هسته های پژوهشی با موضوع حل مسئله ای اختصاص داد و از دل آنها ده ها و صدها پروژه حول مسئله تعریف شده ارایه کرد.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در آئین تجلیل از پژوهشگران دانشگاه با ارایه گزارشی از روند فعالیت های اجرایی و تامین مالی پروژه های پژوهشی افزود: زمانبندی در اجرای پروژه های پژوهشی میان مجریان و کارفریان یک ضرورت است .نباید سرمایه‌های مملکت را هدر داد؛ باید یک تعامل دوطرفه بین کارفرما و دانشگاه رخ دهد.
گفتنی آئین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور دکتر محمد حسین بهشتی، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از اعضای هئیت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، مدیران و دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان عصر روز یکشنبه 10 دی در تالار شهید فتوحی دانشگاه برگزار شد. 
در این دوره نفرات برگزیده ای در گروه های پژوهشگران برترکشور، پژوهشگران برتر استان ، پژوهشگران پر استناد یک درصد برتر سال 1402، سرآمدان پژوهشی سال 1402، انتشارات برگزیده ، همایش های برگزار شده و حوزه های پژوهشی تقدیر به عمل آمد.همچنین برای نخستین بار از2 دانشجوی برتر پژوهشی استان و 11 دانشجوی برتر پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان تقدیر شد.

این خبر تکمیل می شود...

گزارش تصویری

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.