کدخبر:1516/20230603

13 خرداد 1402

جانشین وزیر دفاع در اختتامیه دومین همایش فناوری های نوظهور کوانتومی :
تشکیل هاب توسعه مباحث کوانتوم در کشور
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان سردار فرحی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آئین اختتامیه دومین همایش فناوری های نوظهور کوانتومی بیان کرد: ما در وزارت دفاع در رابطه با توسعه مباحث کوانتومی و فناوری های نوین، به دنبال ایجاد هاب کوانتومی هستیم‌.همه ظرفیتهای ملی در عرصه های شرکتهای دانش بنیان، پژوهشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در این رابطه مورد توجه قرار دارد.

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه فناوری‌های راهبردی مورد توجه ویژه سند جامع علم و فناوری نیروهای مسلح هستند خاطر نشان ساخت: هوش مصنوعی، بایو، نانو، کوانتوم، مواد پیشرفته، فضای عمیق، چاپگر سه بعدی و فناوری‌هایی نظایر این‌ها فناوری‌های راهبردی هستند که می توانند اثری جهانی در آینده داشته باشند.
وی افزود: کشور چین افزون بر ۵۰ میلیارد دلار، آمریکا ۲۰ میلیارد دلار و ۶ کشور عربی منطقه ۲ میلیارد دلار در زمینه فناوری کوانتوم سرمایه گذاری کرده اند که نشانه ای از اهمیت این فناوری برترساز است و این فناوری می تواند در هندسه نظم نوین جهانی نقش آفرین باشد.
سردار فرحی با بیان اینکه  سند جامع علم و فناوری نیروهای مسلح تدوین شده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است ادامه داد: این سند شامل فناوری های فراوانی از جمله فناوری کوانتوم است و در مورد تک‌تک این فناوری ها، سند جامع تحول تدوین شده و فناوری های ذیل آن نیز تعریف شده است.
وی گفت: هندسه قدرت در جهان در حال تغییر است و امروزه هندسه نظم نوین جهانی در حال تشکیل و دوران قدرت نمایی بلامنازغ غرب در حال پایان است.
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان کرد: هندسه قدرت در جهان در حال جابجایی به سمت آسیا و حرکت به سمت کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران است و در این جابجایی هندسه قدرت باید بیاندیشیم که جایگاه ما کجاست و باید چکار بکنیم که در این هندسه جدید، کشور عزیزمان جایگاه رفیع‌تری پیدا کند.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک کشورمان باید به ۲۰ مولفه مختلف توجه ویژه داشته باشیم تا بتوانیم به ارتقایی در شان کشور و نظام دست پیدا کنیم و یکی از مهمترین این مؤلفه‌ها توسعه علم و فناوری است.
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: در هندسه جدید نظم جهانی، کشوری که در عرصه علم و فناوری جایگاه رفیعی نداشته باشد، به طور حتم افول و کشوری که در این زمینه دارای امکانات و ظرفیت‌ها باشد به طور قطع جایگاه رفیعی پیدا می کند.
این فرمانده ارشد نظامی کشور با اشاره به سرعت روزافزون پیشرفت فناوری ها گفت:برخی آینده‌نگران براین باورند همان طور که بمب اتم در قرن بیستم تکلیف جنگ جهانی را مشخص کرد، فناوری کوانتوم در قرن ۲۱ می تواند بسیاری از معادلات را تغییر دهد ونقش آفرین باشد.
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه کلیدواژه فناوری های آینده "غافلگیری" است تاکید کرد: سرمایه گذاری روی فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و کوانتوم در دنیا می شود، تا در آینده هم غافلگیر نشوند و هم بتوانند دیگران را غافل گیر کنند.

شایان ذکر است، دومین همایش فناوری‌های نوظهور کوانتومی با هدف انتقال تجربه بین پژوهشگران و متخصصان حوزه‌های مختلف مربوط به فناوری‌های کوانتومی، شبکه‌سازی و برقراری همکاری‌های علمی و فناورانه بین بخش‌های دانشگاهی و صنعتی کشور و سیاستگذاری در حوزه کوانتومی روزهای 10 و 11 خردادماه به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
در این همایش دو روزه سخنرانی های کلیدی با محورهای اپتیک کوانتومی، رمزنگاری کوانتومی، سنسورهای کوانتومی، شبیه‌سازی کوانتومی، محاسبات کوانتومی و مخابرات کوانتومی توسط اساتید برجسته دانشگاهی ارایه شد.

گزارش تصویری

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.