کدخبر:1750/20230531

10 خرداد 1402

تجمیع ارکان زیست بوم امنیت کشور در هشتمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات
رئیس جشنواره افتا گفت: بخشی از ارکان زیست بوم امنیت که بیشتر با حوزه‌های علم، دانش و فناوری در ارتباط هستند، در جشنواره امنیت فضای تبادل ارتباطات درکنار هم قرار می‌گیرند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، افتتاحیه هشتمین جشنواره امنیت فضای تبادل اطلاعات با تمرکز بر ارکان زیست بوم امنیت کشور، صبح امروزچهارشنبه 10 خرداد ماه به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

دکتر محمود خالقی معاون امنیت فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات در رابطه با شناسایی ارکان زیست بوم امنیت کشور توسط وزارت ارتباطات گفت: از دو سال پیش، پروژه‌ای در پژوهشکده فناوری ارتباطات و اطلاعات برای شناسایی ارکان زیست بوم امنیت کشور انجام شد و در سال جاری دو رویداد اصلی در ارتباط با این زیست بوم برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: اولین رویداد، جشنواره امنیت فضای اطلاعات (افتا) است که در آن بخشی از ارکان این زیست بوم که بیشتر با حوزه علم، دانش و فناوری مرتبط هستند، درکنار هم قرار گرفته و در قالب مسابقات و رویدادهای دیگر که در طی 7 ماه برگزار می‌شود، با یکدیگر مشارکت و رقابت خواهند داشت.

خالقی تصریح کرد: تمامی ارکان زیست بوم امنیت کشور نیز در رویدادی با عنوان اعطای جایزه تعالی امنیت مشارکت می‌کنند و برترین‌ها در حوزه‌های مختلف اعم از حوزه علم و فناوری، صنعت، خدمات و نهادهای مختلفی که در این زیست بوم شناسایی شده‌اند، پس از ارزیابی که در ادامه انجام می‌شود، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

 وی افزود: بهره‌برداران حوزه امنیت ازجمله زیرساخت‌های حیاتی، دستگاه‌های غیر زیرساختی، کسب و کارها، خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات و دستگاه‌هایی که در حوزه خدمات دولت الکترونیکی خدمات خود را بصورت یکپارچه ارائه می‌دهند و توانستند امنیت بیشتری را تامین کنند، در رویداد اعطای جایزه تعالی ارزیابی شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

رئیس جشنواره افتا در ارتباط با فعالیت‌های گسترده مرکز آپا دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: مرکز آپا دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از برترین مراکزی است که با مرکز ماهر سازمان فاوا همکاری داشته و براساس ارزیابی که از عملکرد 36 مرکز آپا در 18 ماه گذشته انجام شده است، جزو مراکز رتبه 1 بوده و جایگاه دوم را دارد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز آپا دانشگاه صنعتی اصفهان در انجام فعالیت‌های فنی رویداد افتا به دلیل فعالیت تخصصی در طراحی مسابقات و ارزیابی رویدادها و ایده‌های مختلف نقش محوری دارد، سایر مراکز آپا هم در قالب کارگروه‌های فنی و کمیته راهبری به این مرکز کمک می‌کنند.

*امنیت اطلاعات در حوزه‌های مختلف دارای اهمیت است*

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان در افتتاحیه این رویداد در ارتباط با فعالیت مرکز تخصصی فناوری ارتباطات و اطلاعات دانشگاه گفت: مرکز تحصصی فاوا جزو اولین مراکز تخصصی است که در کشور فعالیت داشته و اکنون پس از فعالیت‌های موثر در حوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات، بعنوان یک مرکز مادر در کشور شناخته شده است.

وی افزود: موضوع امنیت اطلاعات و حفظ اطلاعاتی که امروزه به شدت درحال جمع‌آوری در جهان است و حفظ و امنیت این ذخایر و پس از آن، امنیت تبادل اطلاعات از جمله مباحث مهم در جهان است و این موضوع نه تنها در مسائل دفاعی بلکه در کلیه زمینه‌هایی که دارای  حساسیت بسیار بالای داده هستند، ارزشمند است.

صفوی خاطرنشان کرد: باعث افتخار است که هشتمین دوره جشنواره امنیت فضای تبادل اطلاعات به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود و تمامی عوامل این دانشگاه برای برگزاری و مدیریت هرچه بهتر رویدادهای جشنواره افتا تلاش مضاعف خواهند داشت.

*اجرای سناریو نفوذ برای اولین بار در افتتاحیه رویداد ملی افتا*

رئیس مرکز آپا دانشگاه صنعتی اصفهان در ارتباط با برنامه‌های رویداد افتا در طی 7 ماه آینده اظهار داشت: جشنواره افتا از رویدادهای مختلف تشکیل شده است که با برگزاری این رویدادها سعی در جذب مخاطبین مختلف دارد، جوامع علمی مختلف ازجمله دانشجویان، صنایع، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات، در جشنواره حاضر شده و در رویدادهای مختلف شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از رویدادهای جشنواره، رویداد  جذاب فتح پرچم است که میان دانشجویان و خبرگان امنیت برگزار می‌شود و این گروه‌ها در رقابت با یکدیگر بوده و چالش‌های مطرح را حل می‌کنند و در پایان تیم برنده مشخص می‌شود. برگزیدگان رویداد فتح پرچم در رویداد ماراتن افتا شرکت می‌کنند.

فانیان با اشاره به نحوه برگزاری رویداد ماراتن افتا عنوان کرد: طراحان رویداد با صنایع مختلف ارتباط برقرار کرده و چالش‌های امنیت آن‌ها را دریافت کرده‌اند و در این رویداد، متخصصین روی چالش‌های واقعی متمرکز می‌شوند و آن‌ها را شناسایی و رفع می‌کنند و یکی دیگر از رویدادهای این جشنواره، برگزاری 11 عنوان کارگاه تخصصی برای جامعه‌های کاربری است تا خوراک علمی این جامعه تامین شود.

وی افزود: رویداد دیگر که در حوزه کسب و کار مطرح شده است، موضوع ایده‌های نو افتا است که در آن تیم‌هایی که صاحب ایده هستند، مورد حمایت جشنواره قرار گرفته و به شرکت‌های پیشرو معرفی می‌شوند، تجربه نشان داده است که شرکت‌های بزرگ روی این تیم‌ها سرمایه‌گذاری کرده و بعضا تبدیل به کسب و کار خوبی شده‌اند.

رئیس مرکز آپا دانشگاه صنعتی اصفهان در ارتباط با برنامه‌های همایش اختتامیه رویداد آپا بیان کرد: پکیج اتفاقاتی که در 7 ماه آینده رخ می‌دهد و دستاوردهای آن‌ها، در همایش اختتامیه انعکاس پیدا می‌کند و نمایشگاهی نیز راه‌اندازی می‌شود که ایده‌های نو افتا در آن پرزنت شده و تمام مراکز آپا درکنار شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشرو در حوزه افتا در آن حضور دارند و دستاوردهای خود را معرفی می‌کنند.

وی تصریح ادامه داد: یکی از اقدامات نو در افتتاحیه رویداد، اجرای زنده سناریوی نفوذ است که همکاران من در مرکز آپا دانشگاه صنعتی اصفهان از حملاتی که در کشور رخ داده و آسیب‌پذیری‌هایی که در سازمان‌ها وجود داشته، الهام گرفته و این سناریو را شبیه‌سازی کرده‌اند که در آن نشان می‌دهند یک هکر چه قدم‌هایی را برای نفوذ به سازمان برمی‌دارد.

گزارش ویدیویی

گزارش تصویری

گزارش واحد مرکزی خبر- صدا و سیمای اصفهان

 

فایل ها

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.