کدخبر:1251/20230502

11 ارديبهشت 1402

در هفتمین جایزه ملی محیط‌زیست ویژه دانشجویان دانشگاه‌های کشور:
تقدیر از دستاوردهای علمی 9 دانشجوی فعال محیط‌زیست
هفتمین دوره جایزه محیط‌زیست دانشجویان کشور با حضور نمایندگان 30 دانشگاه و ارزیابی 54 طرح پژوهشی در حوزه محیط زیست، 11 اردیبهشت 1402 به میزبانی دانشکده مهندسی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد و 9 دانشجوی فعال در این زمینه موفق به دریافت جایزه ویژه از این رویداد شدند.
 

هفتمین دوره اعطای جایزه محیط زیست ویژه دانشجویان دانشگاه های کشور با حضور رئیس سازمان محیط زیست استان اصفهان، مسئولان و پژوهشگران در حوزه محیط زیست، همزمان با روز جهانی زمین پاک،در سالن اجتماعات دانشکده مهندسی منابع طبیعی برگزار شد.

دکتر محسن احمدی، دبیر برگزاری این رویداد با ارایه گزارشی از روند برگزاری هفتمین جایزه بیان داشت: این رویداد به همت معاونت دانشجویی فرهنگی و انجمن علمی دانشکده منابع طبیعی هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می شود تا تلاش های علمی و پژوهشی دانشجویان کشور در عرصه محیط زیست را تقدیر کند و فرهنگ حفاظت از طبیعت را در جامعه دانشگاهی را ترویج دهد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی منابع طبیعی افزود : در این مراسم، 9 دانشجوی برتر در 5 بخش رساله دکترا، پایان نامه کارشناسی ارشد ، ابداع و اختراع ، حفاظت از گونه های در معرض خطر و فرهنگ سازی محیط زیست معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند. وی ادامه داد: از مهمترین ویژگی های این دوره از برگزاری رویداد محیط زیست تنوع فعالیت های شاخص دانشجویان در  32 رشته تحصیلی بود که نشان دهنده رویکرد ویژه علمی دانشگاه های کشور به موضوعات محیط زیستی است.

دکتر احمدی خاطرنشان کرد: در این رویداد 54 طرح از 30 دانشگاه های سراسر کشور ( دولتی – آزاد – غیر انتفاعی)  به دبیرخانه ارسال شده است که بیشترین طرح ها در گروه دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) بوده است.

از جمله طرح های برگزیده معرفی شده در این دوره می توان به طرح برگزیده امید پوره ئی، دانشجوی دکترای شیمی، دانشگاه بوعلی سینا همدان اشاره کرد که موفق به کسب عنوان مقام برگزیده در بخش رساله برتر شد. این طرح با عنوان تصفیه پساب پالایشگاه با فرایندهای همگن فنتون و پرسولفات فعال شده با نور فرابنفش و نور خورشید، موفق به کسب افتخاراتی همچون ثبت اختراع ملی با تاییدیه بنیاد ملی نخبگان، طرح پژوهشی مورد حمایت شرکت نفت و انتشار مقالات متعدد در مجلات معتبر  ملی و بین‌المللی، شده است.

مقام برگزیده بخش پایان نامه برتر، به دانشجوی رشته کارشناسی ارشد نقاشی دانشگاه تربیت مدرس اهدا شد که توانسته است با ارایه پایان نامه مطالعه تطبیقی نقاشی معاصر ایران و نقاشی معاصر غرب از منظر آگاهی بخشی نسبت به مسائل زیست محيط ؛ رویکردی نوین و جذاب به منظور افزایش توجه به مشکلات محیط زیستی در حوزه هنر داشته باشد.

مقام برگزیده در بخش ابداع، اختراع و نوآوری به محمد قدیانی  دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران اعطا شد. که موفق به اختراع دستگاه و فرایند جداسازی پیشرفته سیالات شیمیایی امتزاج ناپذیر با قابلیت چندمنظوره شده است.   این طرح پیش از هم توانسته است رتبه سوم جایزه مصطفی را بدست آورد و دارای تأییدیه ثبت اختراع بین المللی (US-Patent) است.

همچنن از تلاش محمد محمدنژاد، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت شهری از دانشگاه ارومیه برای  حفاظت از گونه های در معرض خطر انقراض مانند میش‌مرغ، پرنده‌ای که در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد ، در بخش دانشجویان فعال محیط زیستی در زمینه حفاظت از گونه های در معرض خطر انقراض ، تقدیر به عمل آمد.

جایزه ویژه عضویت و همکاری فعال با انجمن های علمی و سازمان های مردم نهاد در زمینه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست برای دو دانشجوی فعال محیطی زیست از دیگر جوایز این دوره از جایزه ملی محیط زیست دانشجویان کشور بود. که به ارغوان گرانمایه، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم و مهندسی محیط زیست از دانشگاه صنعتی اصفهان و مدینه ساعد، دکترای زمین شناسی اقتصادی از دانشگاه شهید چمران اهواز اهدا شد.

گفتنی است این جایزه که به مناسبت روز جهانی زمین پاک اعطا شده است، نشان دهنده توجه به نقش دانشجویان در حل مسائل محیط زیست است. این جایزه همچنین چالش ها و فرصت های پژوهش در این حوزه را به نمایش می گذارد و تلاش برای رسیدن به توسعه پایدار را ترویج می کند.

گزارش تصویری

گزارش خبری

 

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.