کدخبر:1534/14011013

13 دی 1401

در مدرسه علمی زمستان صنعت نسل چهار مطرح شد
افزایش ارزش افزوده محصولات ایرانی با ورود نسل چهارم صنعت
مدیر دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت:  ایران با وجود برخورداری از نیروی انسانی باهوش، انرژی ارزان،  معادن و منابع غنی، باید زمینه ورود به نسل چهارم صنعت را فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر پیمان مصدق در افتتاح گردهمایی مدرسه زمستانی "نسل چهارم صنعت((Industry 4.0 اظهار داشت: این رویداد زمینه ایجاد شبکه ای از دانشگاه ها و مراکز صنعتی بزرگ کشور برای ورود به صنعت نسل چهارم و آشنایی با ادبیات و مفاهیم این حوزه را فراهم می کند.

دبیر علمی برگزاری این رویداد با اشاره به اینکه ورود به نسل چهارم صنعت، ارزش افزوده محصولات ایرانی را افزایش و هزینه های تولید در صنایع را کاهش می دهد افزود: برای اینکه بتوانیم در آینده توان رقابت با دنیا را حفظ کنیم، لازم است به مفاهیم و زیرساخت های نسل چهار ورود کنیم.

دکتر مصدق با اشاره به پیش نیازهای ورود صنایع به نسل چهار صنعت ادامه داد: برای پیاده سازی این صنعت، نیازمند ایجاد بستر اینترنت پر سرعت، فضای ابری محاسبات، آموزش و فرهنگ سازی از پایین ترین تا بالاترین افراد در صنعت هستیم.   

وی با اشاره به اینکه برخی از کارخانجات داخل کشور وارد فاز عملیاتی نسل چهارم صنعت شدند، بیان داشت: در دنیا از حدود 10 سال پیش شاهد ورود صنایع به نسل چهارم صنعت هستیم. سوئیس و آلمان دو کشور پیشرو در پیاده سازی نسل چهارم صنعت در اتحادیه اروپا هستند.

دکتر مصدق تصریح کرد: آشنایی با مفاهیمی چون اینترنت اشیا، امنیت شبکه، یکپارچه سازی افقی و عمودی صنایع، شبیه سازی، واقعیت افزوده و روش های تولید سریع از بنیان های  نسل صنعت چهار است که باید به آن ورود کنیم.

مدیر دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی اصفهان به سه چالش پیش روی صنایع برای ورود به نسل چهارم صنعت اشاره کرد و بیان داشت: از آنجائیکه با حجم وسیعی از داده های بزرگ مواجهیم دسترسی به شبکه اینترنت قوی، بالا بردن امنیت شبکه برای عدم نفوذ هکرها و فرهنگسازی را در کشور باید تقویت کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به همکاری مشترک دانشگاه صنعتی اصفهان با دانشگاه زوریخ (ZHEW) سوئیس در حوزه نسل چهارم صنعت طی سال ۹۷ و ۹۸ اشاره کرد و گفت: این صنعت از سال 2010 آغاز شده است و اکنون با موج شبکه ­سازی گسترده ی داده ها و ارتباطات شبکه ای در بین دستگاه ها روبرو هستیم.

گفتنی است: مدرسه زمستانی نسل چهارم صنعت((Industry 4.0 ، به همت دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی اصفهان و با حضور نمایندگانی از صنایع بزرگ و دانشجویان و اساتید دانشگاه های کشور به صورت حضوری و برخط امروز و فردا در حال برگزاری است.   

همچنین در روز اول این رویداد دکتر مجید نبی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در رابطه با اینترنت اشیا، اینترنت اشیا صنعتی و اینترنت خدمات سخنرانی علمی داشت. همچنین دکتر ایمان ایزدی دیگر عضو هیئت علمی این دانشکده در رابطه با کارخانه‌ی هوشمند به ارائه آخرین یافته های علمی در این حوزه می پردازد.

مهندس محمد حسین کلباسی دیگر سخنران روز نخست این رویداد علمی است که از ویژگی های محصول هوشمند سخن می گوید و در پایان روز، اتاق گفتگو با موضوع تجربیات واقعی از پیاده‌سازی نسل چهارم صنعت در صنایع برگزار می شود.

گزارش تصویری

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.