کدخبر:1002/14010803

3 آبان 1401

برای نخستین بار دركشور؛
تهیه الگوی پراش الکترون های بازگشتی (EBSD) از نمونه های دانشگاهی و صنعتی کشور در دانشگاه صنعتي اصفهان
دانشگاه صنعتی اصفهان با  راه‌اندازی سیستم نوین EBSD، امکان تهیه این الگو و ایجاد زمینه های جدید پژوهش بر روی مواد مختلف را فراهم کرده‌است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، ساختار بیشتر مواد از جمله فلزات از دانه‌ها و کريستال هاي مختلفي تشکيل شده‌است که اندازه، شکل و جهت‌گيري کريستالي آن‌ها تأثير زيادي در خواص مختلف از جمله خواص فيزيکي و خواص مکانيکي دارد.

دکتر علیرضا نجفي، رئیس آزمايشگاه مرکزي دانشگاه صنعتي اصفهان با اعلام اين خبر بيان داشت: يکي از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین روش‌های مشخصه يابي در دنيا براي  شناسايي ساختار مواد ، ‌روش پراش الکترون‌های بازگشتي( Electron Back Scatter Diffraction)  است که با توجه به پیچیدگی‌های تخصصي اپراتوری ، حساسيت و هزينه هاي بالاي اين تجهيز، تا کنون در داخل کشور امکان تهيه اين الگوها، براي محققان ميسر نبوده است.

وي افزود: آشکارساز EBSD ميکروسکوپ الکتروني پیشرفته انتشار ميداني(FESEM) با موفقيت مورد بهره‌برداري صنايع و مراکز دانشگاهی قرار گرفته‌است.

مهندس رئوف رحیم‌زاده، متخصص و کارشناس آشکار ساز (EBSD) دانشگاه صنعتي اصفهان نيز با بيان اينكه اين روش منجر به تهيه الگوي مشخصي از الكترون هاي پراش يافته از نمونه ها در زواياي خاص مي شود، ادامه داد: خوشبختانه دانش فني تنظيمات و پارامترهاي دستگاهی تهیه الگو از نمونه های مختلفی از جمله  فولاد ها ، سوپر آلياژهاي پايه نيكل، آلياژهاي آنتروپي بالا، آلياژهاي پايه كبالت با مصارف پزشكي و قطعات توليده شده با روش هاي پيشرفته پرينت سه بعدي ، فرايندهاي ترمومكانيكال، ريخته گري و .. که تا پیش از این نیاز به انجام این آزمون برای آنها در خارج از کشور بود ، در دانشگاه صنعتي اصفهان بدست آمده است .

مطابق الگوي تهیه‌شده در تصاوير اين گزارش، ساختار دانه‌ها و جهت‌گیری آن‌ها با رنگ‌های مختلف به زيبايي مشاهده می‌شود که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختيار محققان و صنعتگران قرار دهد.

گفتني است دانشگاه صنعتي اصفهان با در اختيار داشتن 3 ميکروسکوپ الکتروني پیش‌رفته و مجهز به آشکارسازهاي مختلف واقع در آزمايشگاه مرکزي و دانشکده مهندسي مواد، همچنين با وجود سال‌ها تجربه تخصصی کاربري اين سیستم‌ها، همواره به‌عنوان مرجعي در مطالعات ميکروسکوپي براي محققين و صنايع کشور مطرح است.

 

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.