کدخبر:0957/14010415

15 تیر 1401

با همكاري پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
کارگاه چشمه‌های گذرا و اخترفیزیک چند پیام‌رسانی در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار می‌شود
به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه صنعتي اصفهان، کارگاه بین‌المللی چشمه‌های گذرا و اخترفیزیک چند پیام‌رسانی در دانشکده‌ی فیزیک، ‌ دانشگاه صنعتی اصفهان، با همکاری پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و رصد خانه ملی ایران در تاریخ ۶ و ۷ مرداد ۱۴۰۱ به‌صورت برخط برگزار می‌شود.

دكتر سيد ظفر اله كلانتري رئيس دانشكده فيزيك دانشگاه صنعتي اصفهان با اعلام اين خبر بيان داشت: این کارگاه پنجمین کارگاه از سری کارگاه‌ها در زمینه‌ی نجوم و اخترفیزیک رصدی است که توسط پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و رصدخانه ملّی و به میزبانی یکی از دانشگاه‌های تراز اول کشور برگزار می‌شود.

دكتر كلانتري با بيان اينكه هدف اصلی این سری کارگاه‌ها تعلیم و آشنایی موضوعات رصدی به دانشجویان علاقه‌مند است خاطرنشان كرد: دانشجويان با شركت در اين دوره می‌توانند در آینده‌ای نزدیک و با شروع به کار تلسکوپ ملی ایران، امكان همكاري با رصدخانه ملي را داشته باشند. 

وي ادامه داد: هدف دیگر این کارگاه‌ها آشنایی و ایجاد زمینه همکاری علمی افراد متخصّص در زمینه‌های مرتبط با اخترفیزیک و نجوم رصدی، در داخل و خارج از كشور، با تلسکوپ ملّی و دانشگاه‌های ایران از طریق دعوت آنها برای ارائه سخنرانی است.

رئيس دانشكده فيزيك با بيان اينكه، دستاورد برگزاري اين دوره تخصصي، فراهم‌آوردن همکاری بیشتر با رصدخانه و گروه‌های نجوم رصدی در دانشگاه‌ها خواهد بود تصريح كرد: دانشکده‌ی فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان با دارابودن چندين عضو هیئت‌علمی متخصّص در زمینه‌های نجوم و اخترفیزیک رصدی و نیز موقعیت جغرافیایی نزدیک نسبت به رصدخانه ملی یکی از بهترین گزینه‌ها برای همکاری با رصدخانه و نیز پرورش دانشجویان علاقه‌مند به موضوعات رصدی و حمایت آنها برای همکاری با رصدخانه است.

دكتر كلانتري با اشاره به مهم‌ترین محورهاي برگزاري اين كارگاه افزود: سخنرانی‌های علمي در حوزه‌های نجوم وابسته به زمان، رویدادهای گرفت و اختفاء، ابزارهای رصدی چند طول موجی (تلسکوپهای گایا و ال‌اس‌اس‌تی)، امواج گرانشی، رویدادهای انفجار ستاره‌ای، چشمه‌های اخترفیزیکی پرانرژی، ابرنواختر‌ها، هسته‌های کهکشانی فعال، سیاه‌چاله‌های سنگین و... در اين دوره ارائه می‌شود.

 

به گفته دبیر علمی این کارگاه علمی سرکار خانم دکتر سجادیان، بیش از ۱۰ استاد برجسته داخلي و خارجي، در زمینه‌های مرتبط با موضوعات کارگاه برای دانشجویان سخنرانی علمي دارند.

دكتر راضیه امامی (دانشگاه هاروارد)، دكتر نادر حقیقی پور (دانشگاه هاوایی)، دكتر واحه پتروسیان (دانشگاه استنفورد)، دكتر کایلاش ساهو‌ از (ناسا)، دكتر آنجلو ریکاردون (دانشگاه پادووا)،دكتر واین ایوانز (دانشگاه کمبریج)، دكتر توماس وورز (رصدخانه جنوبی اروپا)، دكتر مارک مونیه (مؤسسه ملی فیزیک LAL، فرانسه) و دكتر ماسیمو دلاواله (رصدخانه ناپولی، مؤسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا) از جمله مهم‌ترین متخصصان خارج از كشور هستند كه در کارگاه چشمه‌های گذرا و اخترفیزیک چند پیام‌رسانی ارائه سخنراني علمي دارند.

همچنين از بين اساتيد برجسته داخلي دكتر سهراب راهوار (دانشگاه صنعتی شریف) و دكتر سروش شاکری (دانشگاه صنعتی اصفهان) در اين كارگاه علمي معتبر سخنراني می‌کنند.

 

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.