کدخبر:1148/14010324

24 خرداد 1401

براساس گزارش مجله انجمن انفورماتيك پزشكي آمريكا(AMIA)
ايران دومين كشور توليد كننده مقالات علمي در داده‌کاوی متون زیست‌پزشکی در دنيا شناخته شد
براساس يافته هاي مجله انجمن انفورماتیک پزشکی آمریکا (Journal of the American Medical Informatics Association - JAMIA) در گزارشي كه ژوئن 2021 با عنوان بررسی سیستماتیک خلاصه سازی خودکار متن برای ادبیات زیست پزشکی و پرونده الکترونیک سلامت( EHRs) منتشر شده است، ايران دومين كشور در توليد مقالات داده كاوي متون پزشكي بعد از آمريكا معرفي شده است.

براساس يافته هاي اين گزارش كه از پايگاه هاي علمي معتبر استخراج شده است، هر 7 مقاله منتشر شده در این زمینه در كشور ايران توسط دانشجويان و محققان جوان ايراني با راهنمایی دکتر ناصر قدیری دانشيار دانشگاه صنعتي اصفهان منتشر شده است.

دكتر ناصر قديري عضو هيئت علمي دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه صنعتي اصفهان با اعلام اين خبر بيان داشت : با توجه به حجم بالای مقالات پزشکی و گزارش های تخصصی که مطالعه آنها برای پزشکان و متخصصان زمان‌بر است، متخصصین کامپیوتر و داده‌کاوی با استفاده روش‌های داده‌کاوی و متن‌کاوی به متخصصان علم پزشكي كمك مي كنند تا در زمان كمتري به خلاصه مهمترين متون و گزارش هاي تخصصي پزشكي دسترسي پيدا كنند.

دانشيار دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به گزارش منتشر شده در تاريخ 24 ژوئن 2021 ، در مجله انجمن انفورماتیک پزشکی آمریکا افزود: مروری بر پژوهشهاي انجام شده در زمینه خلاصه‌سازی خودکار متون زیست پزشکی در دنیا، نشان مي دهد كه 7 مقاله  از دانشجويان و دانش آموختگان مهندسي كامپيوتر دانشگاه صنعتي اصفهان در فهرست يافته هاي معتبر اين مجله قرار دارد. 

دکتر قديري خاطرنشان كرد: زمینه به‌کارگیری روش‌های خلاصه‌سازی متن‌های بالینی فراتر از مقالات علمی است و می‌تواند در رابطه با متن‌های بالینی ثبت‌شده برای بیماران در مراکز ارائه‌دهنده خدمات تشخیصی و درمانی هم بکار رود.

عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به توسعه سامانه‌های مدیریت اطلاعات سلامت در مراکز بیمارستانی در سال‌های گذشته ، استقرار سامانه نسخه نویسی الکترونیک در مطب ها و درمانگاه ها طی سال‌های اخیر و همچنين توجه به افزایش حجم  اطلاعات متنی - بالینی  در قالب پرونده الکترونیک سلامت، تأکید نمود و بيان داشت: روند تولید داده‌های متنی با بهره‌گیری از فنّاوری‌های سخت‌افزاری مدرن‌تر  و استفاده از دستگاه های قابل حمل رو به افزایش خواهد بود. این موضوع استفاده از الگوریتم‌های جدید داده‌کاوی به‌ویژه متن‌کاوی پزشکی و خلاصه‌سازی متون بالینی را ضروری می‌سازد.

قديري با تأكيد بر م‍ؤثر بودن توسعه روش هاي داده كاوي هوشمند اطلاعات پزشكي در افزایش کیفیت تشخیص و درمان و کاهش خطاهای پزشکی ناشی از پراکندگی و از دست رفتن اطلاعات تصريح كرد: داده كاوي اطلاعات باليني این امکان را فراهم می‌آوردکه اطلاعات مهم و ارزشمندی که می‌تواند در مسیر درمان بیمار در آینده اثربخش باشد به‌سرعت استخراج‌شده و در اختیار پزشک قرار گیرد.

بر اساس اين مطالعه، انسيه داوودی جم دانشجوی مقطع دکتراي مهندسي كامپيوتر در مقاله‌ای كه بر اساس نتايج رساله دكترا باراهنمایی دكتر ناصر قديري و مشاوره دکتر فابیو رینالدی (Fabio Rinaldi )از دانشگاه زوریخ سویس نگاشته شده است؛ به موضوع خلاصه‌سازی مبتنی بر گراف‌های چندلایه پرداخته است.

ميلاد مرادی و مژگان نصر آزادانی دو دانشجوي مقطع كارشناسي ارشد كامپيوتر دانشگاه صنعتي اصفهان از ديگر نويسندگان مقالات ايراني در فهرست نشريه JAMIA هستند كه براساس يافته هاي پايان نامه هاي خود به راهنمايي دكتر قديري و با استفاده از روش‌های کاوش قواعد و استنتاج احتمالاتی، يافته هاي خود را منتشر كردند.

مرادي، با نگارش سه عنوان مقاله در اين فهرست حضور دارد. وي برای اولین بار به موضوع نگاشت کلمات به مفاهیم سطح بالاتر، با روش کاوش قواعد داده کاوی و روش نوآورانه احتمالاتی در سالهاي 2017 و 2018 ، پرداخته است.  

نصرآزاداني از رویکرد نوآورانه مبتنی برگراف در ترکیب با کاوش قواعد و خوشه‌بندی، استفاده كرده است و با انتشار دو مقاله درسالهاي 2017 و 2018 در فهرست مقالات معتبر جهاني قرار گرفته است.

داودي جم نيز در يك رويكرد جديد نتايج مدل‌سازی همزمان بیش از یک نوع رابطه بین عناصر متن بر مبنای گراف چندلایه را در نشريه معتبر Journal of Biomedical Informatics در سال 2021 ارائه كرده است.

شايان ذكر است براساس اين گزارش، امريكا با 8 مقاله رتبه اول، ايران با 7 مقاله رتبه دوم و چين با 6 مقاله در رتبه سوم كشورهاي برتر حوزه داده كاوي مقالات پزشكي قرار دارند.10 مقاله چند مليتي نيز در اين فهرست وجود دارد. 

براي دسترسي به متن مقاله انجمن انفورماتیک پزشکی آمریکا به نشاني وب سايت زير مراجعه كنيد:

 https://academic.oup.com/jamia/article/28/10/2287/6335523

همچنين اطلاعات درباره پروژه‌ها و مقالات آزمایشگاه پژوهشی داده‌ها و دانش دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه صنعتي اصفهان از طریق آدرس زير قابل دسترسي است.

 http://dkr.iut.ac.ir

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.