کدخبر:1802/14010219

19 ارديبهشت 1401

دانشکده مهندسی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار کرد:
معرفی برگزیدگان ششمین جایزه محیط‌زیست ویژه دانشجویان دانشگاه‌های کشور
در آئین اختتامیه ششمین دوره جایزه محیط‌زیست ویژه دانشجویان دانشگاه‌های کشور که با حضور رئیس سازمان محیط‌زیست استان اصفهان و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، صبح امروز 19 اردیبهشت‌ماه به  میزبانی دانشکده مهندسی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد؛ از  10 عنوان دستاورد علمی دانشجویی در حوزه محیط‌زیست تقدیر شد.

دکتر حمیدرضا صفوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در ششمین دوره اعطای جایزه محیط‌زیست ویژه دانشجویان دانشگاه‌های کشور که به مناسبت روز جهانی زمین پاک به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اظهار کرد: نسل امروز و دانش‌آموختگان رشته محیط‌زیست باید بتوانند حافظان خوبی برای محیط‌زیست کشور باشند.

وی افزود: محیط‌زیست امروز به‌صورت مستمر، دغدغه‌مند و مهندسی از سوی مردم پیگیری و گزارش می‌شود و این موضوع عاملی است که در سیستم پژوهشی، اجرایی و آموزشی نسبت به آن احساس مسئولیت بیشتری شود.

دکتر صفوی با بیان اینکه صنایع بزرگ استان اصفهان از یک سو دغدغه‌مند و از دیگرسو به‌عنوان منابع بالقوه در سر تیتر آلاینده‌ها قرار دارند، تصریح کرد: توسعه پایدار دارای سه ضلع اقتصاد، اجتماع و محیط‌زیست است که هر سه ضلع را باید باهم در نظر گرفت و تعادل و بررسی وجه مشترک این سه ضلع ضروری است.

عضو کنسرسیوم محیط‌زیست استان اصفهان شیوه عملکرد گذشته را بر اساس نهاده‌های طبیعی دانست و بیان داشت: تولید ثروت و فناوری بر مبنای دانش باید جایگزین روش‌های آسیب‌زای گذشته شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: متأسفانه از طبیعت سوءاستفاده می‌کنیم و آنچه را به‌عنوان دستاورد می‌نامیم، خسارتی است که به سرمایه‌های نسل آینده وارد می‌کنیم. نهاده‌های طبیعی و گونه‌های زیستی در پی استفاده ی حداکثری ما مورد حمله قرار گرفته و دانشجویان ما باید به این موضوع توجه ویژه‌تری داشته باشند و مسیر اشتباهی را که ما رفته‌ایم نروند.

دکتر صفوی ابراز امیدواری کرد جایزه محیط‌زیست دانشجویی از سال آینده به‌صورت بین‌المللی برگزار شود و افزود: فعالیت‌های حرفه‌ای دانشجویان در عرصه محیط‌زیست ارزشمند است. امیدواریم برگزیدگان این جشنواره بتوانند مسیر تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان و گره‌گشایی از مسائل صنعت را با حمایت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دنبال کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان نیز در این نشست ضمن تقدیر از تلاش های برگزار کننده رویداد محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: صنایع در کنار اقتصادی بودن نباید موجب تخریب محیط‌زیست و برهم‌زننده نسل اجتماعی شوند و مهم‌تر اینکه حقوق نسل‌های آینده را پایمال نکنند.

دانشگاه صنعتي اصفهان پايلوت اجراي طرح ارائه اجباري درس محیط‌زیست براي تمامي رشته‌های فني و مهندسي

دکتر ایرج حشمتی با بیان اینکه ما مالک منابع طبیعی نیستیم، بلکه امانت‌دار آن هستیم تصریح داشت: کشور با چند چالش اساسی مواجه است که اولین چالش موضوع آب است، زاینده‌رودی که بافرهنگ مردم اصفهان عجین شده، اکنون خشک است و این موضوع چالش بزرگ ما در محیط زیست کشوراست. در بخش دوم مشکلات کشور، بحث آسیب‌دیدگی و فرسایش خاک مطرح است که بهره‌برداری‌ها، سیلاب‌ها و تغییر کاربری زمین‌ها موجب آسیب‌دیدن شده و از سوی دیگر امنیت غذایی در پی افزایش جمعیت تهدید می‌شود.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه در سال‌های آینده اگر با این دست فرمان جلو برویم، دچار مشکلات اساسی خواهیم شد، اظهار کرد: برنامه‌های کشاورزی باید بر اساس توسعه پایدار باشد. متأسفانه در حوزه انرژی بیشترین مصرف را در کشور داریم و چالش سوم ما است.

دکتر حشمتی به نقش مهم دانشگاه‌ها و اساتید در تغییر نگرش‌ها و روش‌های بهره‌برداری از محیط‌زیست اشاره کرد و افزود: فرهنگ‌سازی از طریق سمن‌ها و انجمن‌های علمی که در این همایش هم دیده شده است، باید برای توسعه پایدار در محیط‌زیست موردتوجه بیشتری قرار گیرد.

مديركل محیط‌زیست استان اصفهان، دانشگاه صنعتي اصفهان  را دانشگاه پايلوت در اجراي طرح اجباري شدن درس محیط‌زیست براي تمامي رشته‌های فني و مهندسي دانست و گفت: نگرش و دانش می‌تواند شرايط محیط‌زیست را تغيير دهد و اين مهم به همت اساتيد و دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان دست‌یافتنی است.

حضور 30 دانشگاه و 60 طرح در ششمين جايزه محیط‌زیست دانشجويان كشور

در ادامه نشست جایزه محیط‌زیست ویژه دانشجویان دانشگاه‌های کشور دکتر محسن سلیمانی دبیر این رویداد، اظهار کرد: برگزاری این رویداد راهی برای فعالیت‌های بیشتر دانشجویان و کمکی برای رفع چالش‌های زیست‌محیطی کشور است .

معاون پژوهشی دانشکده مهندسی منابع طبیعی با بیان اینکه چشم‌انداز بین‌المللی برای ادامه کار این جایزه در سال‌های آتی متصور است خاطرنشان کرد: طرح‌های راه‌یافته به جشنواره، محدود به رشته‌های محیط‌زیست نبوده بلکه در تمام حوزه‌های مرتبط با محیط‌زیست اقدامات ارزشمند لحاظ شده است.

دکتر سلیمانی در رابطه با کیفیت برگزاری ششمین دوره جایزه محیط‌زیست گفت: بالغ بر ۶۰ طرح از ۳۰ دانشگاه در فراخوان این رویداد دریافت شد که نسبت به سال قبل نشان از دو برابر شدن تعداد دانشگاه‌های مشارکت‌کننده دارد.

گفتنی است تندیس جشنواره، لوح تقدیر و هدیه به برگزیدگان در زمینه‌‌های پایان‌نامه و رساله‌های برتر با محوریت محیط‌زیست، ابداع، اختراع و طرح‌های نوآورانه و دانش‌بنیان مرتبط با حفاظت محیط‌زیست، تحقیقات علمی ارزشمند و مؤثر در زمینهٔ نجات گونه‌های کمیاب و در معرض خطر، فرهنگ‌سازی در زمینهٔ حفاظت محیط‌زیست و همکاری با سمن‌های محیط‌زیستی و فعالیت گروه‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی درزمینهٔ منابع طبیعی و محیط‌زیست اعطا شد.

همچنین جایزه ویژه به ایده‌های استارتاپی در حوزه‌های کاهش، حذف و بازگردانی گازهای فلز در پالایشگاه‌ها و مدیریت اصولی پساب‌های صنعتی در پالایشگاه‌ها اهدا شد.

علی رمضانی دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان اختراع «طراحی و ساخت سیستم انتقال نور طبیعی در ساختمان‌ها با امکان کاربرد در PV و باتری» موفق به مقام برگزیده بخش ابداع، اختراع و نوآوری شد و مقام شایسته تقدیر بخش ابداع، اختراع و نوآوری نیز به امیر حقیقی دانشجوی دانشگاه صنعتی سهند رسید.

نازنین بهاءلو هوره دانشجوی دانشگاه تربیت‌مدرس با عنوان رساله: بازیابی زیستی فلزات گروه پالتین از کاتالیست‌های فرسوده خودرو توسط باکتری‌های سیانوژنیک به کمک پیش تیمار آن‌ها با استفاده از سویه‌های اسیددوست مقام برگزیده بخش رساله برتر شد.

 مقام شایسته تقدیر بخش رساله برتر به پروانه سبحانی پژوه دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی تهران با عنوان رساله: ارزیابی میزان پایداری اکو گردشگری در مناطق تحت حفاظت استان تهران (مطالعه موردی: پارک ملی الر، منطقه حفاظت شده جاجرود، اثر طبیعی ملی تنگه واشی و پناهگاه حیات‌وحش کاوه) رسید.

مقام برگزیده بخش پایان‌نامه برتر به سید محمد شکرانی دانشجوی دانشگاه هنر اصفهان با عنوان پایان‌نامه: تحلیل و سطح‌بندی مناطق 15 گانه کالن شهر اصفهان با به‌کارگیری رویکرد برنامه‌ریزی شهری طبیعت محور (بیوفیلیک) رسید و مقام شایسته تقدیر بخش پایان‌نامه برتر به علیرضا کاوئی دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان با عنوان پایان‌نامه: فرایندپذیری، ساخت و مشخصه‌یابی کاغذهای پلیمری مصنوعی نانوکامپوزتی تهیه شده از پلیمرهای بازیافت و مواد معدنی اهدا شد.

فرشته کیانی‌نژاد دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان مقام برگزیده دانشجویان فعال محیط‌زیستی را کسب کرد. مقام برگزیده انجمن‌های فعال محیط‌زیستی به رضا دادوند از انجمن محیط‌زیستی میراث پریشان از دانشگاه دامغان اهدا شد.

همچنین عارف عابدینی از جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه طرح امکان‌سنجی احداث واحد بازیابی گازهای فلر پالایشگاه نفت اصفهان و مژگان حسینی دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه طرح کاربرد روش تلفیقی تالاب مصنوعی و غشای نانوالیاف پلی آمید تقویت شده با زئولیت در تصفیه پساب‌های صنعتی در پالایشگاه  جایزه بخش ایده‌های استارت‌آپی را به خود اختصاص دادند.

شایان‌ذکر است این رویداد برای ششمین سال متوالی توسط دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان و با  حمایت و حضور مدیران محیط‌زیست شرکت پالایشگاه نفت اصفهان، شرکت فولاد مبارکه اصفهان و معاونت پشتیبانی و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.

گزارش تصويري

گزارش ويديويي

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.