کدخبر:1941/14001218

18 اسفند 1400

در نشست چالش‌ها و فرصت‌های منابع طبیعی و محیط ‌زیست ایران مطرح شد:
احیای رویکرد طبیعت محور در مدیریت منابع طبیعی و محیط ‌زیست ضروری است
صبح امروز ۱۸ اسفندماه، نشست علمی - تخصصی چالش‌ها و فرصت‌های منابع طبیعی و محیط ‌زیست ایران در آستانه ورود به قرن پانزدهم، با حضور متخصصان و اندیشمندان عرصه محیط ‌زیست  به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور مسئولین و متخصصان این حوزه برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در آئین گشایش این نشست ملی، با بیان اینکه بشر به‌واسطه توسعه، تخریب‌هایی در محیط ‌زیست و به‌خصوص در زمینه منابع طبیعی ایجاد کرده است؛ افزود: در طول دهه‌های گذشته شاهد رشد جوامع بودیم اما از اصول توسعه به مفهوم واقعی پیروی نشده است.

دکتر حمیدرضا صفوی با اشاره به اینکه نگاه ما به محیط زیست، انسان‌محور و بر اساس منافع اقتصادی و زیستی است تصریح کرد: خسارت‌هایی که امروزه در منابع طبیعی مشاهده می‌کنیم ناشی از نگاه سودجویانه و منفعت‌طلبانه انسانی به محیط ‌زیست  است.

وی با تأکید بر اینکه مسئله مهم امروز دانشگاه در حوزه محیط ‌زیست  بهبود این شرایط و جلوگیری از تخریب بیشتر محیط ‌زیست  است؛ افزود: خسارت‌های ناشی از توسعه نامتوازن را امروز در فرونشست زمین، پیشروی بیابان‌ها، ازبین‌رفتن و تهدید گونه‌های زیستی و جانوری، نابودی ذخایر ژنتیکی گیاهان، خشک‌شدن تالاب‌ها و منابع آبی زیرزمینی شاهد هستیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: یکی از چالش‌های امروز محیط ‌زیست، بحث آلودگی هوا و ایجاد ریزگردها در سطح بسیاری از مناطق دنیا به‌خصوص در کشور ما است که به لحاظ زیستی برای انسان‌ها ایجاد چالش کرده است.

دکتر صفوی راهکار جلوگیری از این وضعیت را بازگشت به نگاه طبیعت محور دانست و خاطرنشان کرد: این تصور که در بهره‌مندی از محیط ‌زیست صرفاً نیازهای انسانی در اولویت قرار می‌گیرد آسیب‌زاست؛ ضروری است با نگاه به وضعیت موجودات زیستی در طبیعت از روش‌های مخرب محیط ‌زیست  و منابع طبیعی جلوگیری شود.

رئیس دانشکده مهندسی منابع طبیعی نیز در این نشست با اشاره به فرصت مغتنم هفته منابع طبیعی و قرارگرفتن در آستانه ورود به قرن جدید، برای برگزاری این نشست بیان داشت: مهم‌ترین پیامی که گردش‌های زمانی چون سده و قرن برای ما دارد، بازاندیشی و تفکر مجدد در سبک زندگی فردی و اجتماعی است.

دکتر نورالله میرغفاری افزود: شروع قرن ۱۴، با تحولات سیاسی، مداخله قدرت‌های استعماری و سطح پایین سواد و شهرنشینی در کشور همراه بود و به‌تدریج با شکل‌گیری مراکز آموزشی نوین و دانشگاه، ورود فارغ‌التحصیلان به جامعه شاهد شروع برنامه‌های توسعه‌ای در کشور بودیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه با تخریب طبیعت در قرن ۱۴ آغاز شد و تا امروز که در پایان قرن هستیم، وضعیت دشوار محیط ‌زیست  را شاهد هستیم ادامه داد: رویکرد منفعت‌گرایانه و سودجویانه بستری فراهم کرده که منابع طبیعی امروز دچار بحران شود.

استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان شناخت و ارزیابی مسیر طی شده را یکی از ابزارهای تغییر رویکردها دانست و تصریح کرد: با وجود مشکلات موجود، یکی از هدف‌های این نشست بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌های کم‌نظیری است که در این قرن به‌دست‌آمده تا بتوانیم در قرن ۱۵ از آن به نفع محیط ‌زیست  بهره‌مند شویم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان فرصت‌هایی همچون، استقلال، امنیت، اقتدار سطح سواد بالای جامعه، وجود نسل جدید مطالبه‌گر و تحصیل‌کرده را موتور محرکه عصر ارتباطات دانست و بیان داشت: رسالت دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان، در این نشست ارزیابی دقیق، علمی و روشمند تحولات یک قرن اخیر، با بهره‌مندی از نخبگان دانشگاهی است .

رئیس دانشکده مهندسی منابع طبیعی، همکاری با بخش‌های اجرایی و تشکیلات محیط ‌زیست  را یک ضرورت برای توسعه آموزش، فرهنگ‌سازی، اجرای صحیح قوانین و برطرف سازی اشکالات ساختارهای غیر چابک و ناکارآمد در محیط ‌زیست  دانست.

اساتید دانشگاه در اصلاح قوانین محیط ‌زیست  مشارکت کنند

در بخش دیگری از این نشست علمی تخصصی دکتر مهدی طغیانی، نماینده مجلس شورای اسلامی به‌صورت برخط حاضر شد.

دکتر طغیانی رسیدن به پیشرفت و توسعه بدون توجه به عوامل توسعه پایدار در حفظ سرمایه‌های منابع طبیعی را ممکن ندانست و خاطرنشان کرد: در حوزه منابع طبیعی و محیط ‌زیست ، قوانین نسبتاً کامل و مناسبی در اختیار داریم، نمونه آن قانون هوای پاک است که یک قانون مترقی و کامل در این حوزه است که تکالیف دستگاه‌ها، دولت و همه آنچه باید اتفاق بیفتد، در این قانون لحاظ شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی موضوع قانون‌گذاری و اصلاح قوانین در حوزه محیط ‌زیست  را موضوع روز دانست و گفت: بازنگری قوانین در این حوزه لازم و ضروری است.

دکتر طغیانی، شفاف نبودن مسیر راه اجرایی شدن قوانین حوزه محیط ‌زیست  را یک چالش دیگر دانست و تأکید کرد: لازم است اساتید و جامعه علمی دانشگاه در بحث اصلاح قوانین از حیث نظری در قانون‌گذاری و همین‌طور تجربیات موفق دنیا در این حوزه ایفای نقش کنند.

در ادامه مهندس محمدعلی کاظمی سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان ضمن قدردانی از دانشکده مهندسی منابع طبیعی برای برپایی این نشست افزود: در اصلاح فرایندهای آبخیزداری و روش‌های مؤثر برای بهبود کیفیت خدمات آماده دریافت نقطه‌نظرات و ایده‌های سازنده اساتید دانشگاه است.

گفتنی است در این نشست علمی - تخصصی اساتید و محققانی از دانشگاه‌های کشور همچون دکتر مسعود منصور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، دکتر عماد افروغ جامعه‌شناس برجسته، دکتر تقی شامخی استاد دانشگاه تهران، دکتر فرشاد مؤمنی اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران، دکتر حسین بارانی استاد دانشگاه گرگان و دکتر مهدی بصیری استاد دانشگاه صنعتی اصفهان به ایراد سخنرانی و بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

گزارش تصویری...

گزارش ویدیویی...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.