کدخبر:1000/14001216

16 اسفند 1400

در گفتگو با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان:
لزوم تقویت صنعت خودروسازی ملی با بهره مندی از نخبگان دانشگاهی
اولين نشست هماهنگی و توسعه همکاری های صنعت و دانشگاه با حضور مديرعامل گروه خودروسازي سايپا، معاون وزير علوم و روساي دانشگاه هاي سراسر كشور، برگزار شد و طرفين بر افزايش همكاري ها بين صنعت خودرو و مراكز علمي با هدف توليد خودروهاي با كيفيت تاکید كردند. دراین نشست، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با ارایه گزارشی از توانمندی های دانشکده ها و پژوهشکده های فنی و مهندسی این دانشگاه، از آمادگی کامل برای همکاری با صنعت خودروسازی خبر داد.

در این نشست بر نقش دانشگاه ها در به روزرسانی و نوآوری در صنعت خودروسازی تاکید شد. از مهمترین نتایج این گردهمایی، تصمیم بر ایجاد پارک علم و فناوري خودرو با حضور موثر دانشگاه ها بود . 

تولید خودروهای داخلی، با استانداردهای جهانی فاصله بسیار دارد. کارشناسان معتقدند افزایش آمار تصادفات جاده ای و شهری بی ارتباط با کیفیت پایین قطعات داخلی خودروها نیست. خودروسازان هم مشکلات ناشی از تحریم ها و هزینه های بالای تولید محصولات خود را دليل بر راندمان ضعيف اين صنعت مي دانند.

محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل گروه خودروسازي سایپا در نشست هماهنگی و توسعه همکاری های صنعت و دانشگاه، با بيان اينكه اين مجموعه آماده همکاری با دانشگاه ها برای رفع نیازهاي صنعت خودرو است، بيان داشت: گروه خودروسازي سايپا با ارتباط مستمر و پيوسته با جامعه دانشگاهي و مجموعه هاي دانش بنيان قصد دارد به سمت توليد خودروهاي با كيفيت و به روز گام بردارد و در راستاي منويات مقام معظم رهبري از توان علمي مراكز دانشگاهي بهره مند شود.

وي با بيان اينكه مراكز دانشگاهي مي توانند باعث توسعه صنعت خودرو شوند و هدف ما اين است كه اين ارتباط مستمر و پيوسته برقرار باشد، خاطرنشان كرد: يكي از دلايلي كه باعث شده صنعت خودرو به خوبي رشد پيدا نكند، عدم آرامش است، بايد پذيرفت در فضایی که آرامش نباشد کار کردن دشوار و سخت است.

اما آنچه مسلم است توانایی و ظرفیت های علمی داخلی برای ارتقا محصولات صنعت خودرو تا به امروز مورد توجه قرار نگرفته است. ضرورت اتکا به دانش وتوانمندی نخبگان داخلی و بهره مندي از دانش مدرن از سوي متخصصين دانشگاه ها دغدغه امروز خودروسازان ملي است. نگاه ویژه به توانمندی دانشگاه ها برای تقویت صنعت خودرو، ضرورتی است که دولت سیزدهم به آن رویکرد مثبتی نشان داده است.

در اين نشست  دكتر امید رضایی فر؛ مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پيشنهاد داد كه به منظور ارتقاء کیفیت خودروهای تولیدی سایپا، "پردیس مشترک با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران" راه اندازي شود؛ با این اقدام، سایپا صاحب یک پارک علم و فناوری خواهد شد.

گفتني است در نشست شرکت سایپا با نمايندگان وزارت علوم كه در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت افزایش کیفیت تولید خودروهای داخلی و تامین نظر مصرف کنندگان و آمادگی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در خصوص کمک به ارتقاء کیفیت تولید خودروهای داخلی برگزار شد، از خطوط توليد گروه خودروسازي سايپا بازديدهاي تخصصي صورت گرفت.

دراین نشست، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با ارایه گزارشی از توانمندی های دانشکده ها و پژوهشکده های فنی و مهندسی این دانشگاه، از آمادگی کامل برای همکاری با صنعت خودروسازی خبر داد.

دكتر حميدرضا صفوي با بيان اينكه دانشگاه هاي امروز، دانشگاه نسل چهارم هستند كه نه تنها در توليد علم بلكه در كمك به كاربرد و مصرف در جامعه بايد اثر گذار باشند تصريح كرد : دليل اينكه دانش آموختگان ما ناچار به مهاجرت مي شوند، عدم محيط مناسب براي بهره مندي از دانش و اشتغال در كشور است.

عضو هئيت رئيسه دانشگاه صنعتي اصفهان با تاكيد بر اينكه تقویت صنعت خوردسازی ملی با بهره مندی از نخبگان دانشگاهی ضروري است ؛افزود: در جلسه اي كه با گروه سايپا برگزار شد، 14 دانشگاه كشور از پتانسيل هاي خود در توسعه اين صنعت سخن گفتند ، دانشگاه صنعتي اصفهان نيز با تنوع تخصص ها در دانشكده ها و پژوهشكده ها آمادگي براي همكاري نزديك و نقش آفريني در صنعت خودروسازي را اعلام داشت.  

دكتر صفوي تأكيد كرد حلقه ارتباطي دانشگاه با صنعت خودرو،پارك علم و فناوري است كه زمينه گرد هم آمدن و حضور موثر متخصصين دانشگاهي و جذب نخبگان را فراهم مي كند.

 در ادامه گفتگوی اختصاصی روابط عمومی دانشگاه را با اقای دکتر حمیدرضا صفوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان مشاهده می کنید. به سراغ ایشان رفتیم تا علاوه بر گزارش از دستاوردهاي اين نشست ، از چالش های صنعت خودرو و نقش آفرینی دانشگاه صنعتی اصفهان در این عرصه اطلاع کسب کنیم.  

شما را به ديدن اين گزارش از طريق كانال رسمي دانشگاه صنعتي اصفهان در آپارات دعوت مي كنيم. 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.