کدخبر:0834/14001119

19 بهمن 1400

تمدید تفاهم‌نامه همکاری کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط‌زیست
نشست رؤسای کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط‌زیست 12 بهمن ماه 1400 برگزار و تفاهم‌نامه همکاری این کنسرسیوم برای دومین سال میان ۱۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط‌زیست تمدید شد.

این تفاهم‌نامه همکاری که در سال ۱۳۹۹ بین ۶ دانشگاه و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در راستای رفع چالش‌های زیست‌محیطی منعقد شد، برای دومین سال با اضافه شدن سه دانشگاه هنر اصفهان، علوم پزشکی کاشان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به اعضای کنسرسیوم، تمديد شد.

دكتر حميدرضا صفوي، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به اهداف تشکیل این کنسرسیوم بيان داشت: در طول یک سال از تشكيل اين مجمع علمي، تلاش برای شکل‌گیری شبکه هم‌افزایی در حوزه محیط‌زیست میان مراکز علمی استان انجام‌شده است.

وی هدف اساسی ایجاد این کنسرسیوم را تقویت بازوی علمی برای سازمان محیط‌زیست عنوان کرد و گفت: وجود مسائل و مشکلات پیچیده زیست‌محیطی در استان اصفهان ازجمله بحران آب، خشکسالی، فرونشست زمین، آلودگی هوا، مسائل پساب و فاضلاب، پسماندها، زیستگاه‌های گیاهی و جانوری، آمایش سرزمین و پایداری محلی، مسائل ناشی از تغییر اقلیم و غیره را با خطر عدم‌ زیست‌محیطی همراه کرده است.

صفوي خاطرنشان كرد: گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی در انجام پژوهش‌های کاربردی باهدف حل مشکلات زیست‌محیطی استان اصفهان در حوزه‌های مختلف مدیریت و کنترل آلودگی آب، هوا، خاک و پسماند، بومی‌سازی ساخت تجهیزات سنجش و پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی، تدوین استانداردهای منطقه‌ای، کمک به پایش و حفاظت از تنوع زیستی، ارزیابی و آمایش سرزمین در رابطه‌ با محیط‌زیست و مانند آن‌ها و شناسایی صنایعی که نیاز به بازسازی یا نوسازی برای جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست را دارند، در قالب ارائه‌ خدمات مشاوره به سازمان حفاظت محیط‌زیست، از اهداف تشکیل این کنسرسیوم است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اين‌كه در اين كنسرسيوم هشت کمیته تخصصي تشکیل‌شده است، تصريح کرد: يكي از مهم‌ترین فعالیت‌های اين مجمع در سال گذشته تدوين برنامه اولیه اقدام برای احیای زاینده‌رود با حضور ۲۲ متخصص در حوزه آب و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری اين کنسرسیوم و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان براي هم‌افزایی علمي و اجرايي در استان اصفهان بوده است.

صفوی ادامه داد: برگزاري چهار نشست تخصصی با حضور علاقه‌مندان با عنوان‌های «احیای زاینده‌رود؛ چالش‌ها و راهکارها» به میزبانی دانشگاه پیام­نور اصفهان، «هوا برای تنفس» به میزبانی دانشگاه اصفهان، «فرونشست زمین در اصفهان؛ چالش‌ها و راهکارها» به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان و نشست «توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در استان اصفهان» به میزبانی دانشگاه اصفهان از ديگر اقدامات كنسرسيوم مراكز علمي و پژوهشي استان در حوزه محیط‌زیست بوده است.

وی با اشاره به شعار محوري اين كنسرسيوم علمي گفت: مطالبه‌گری از حاکمیت، توسعه کانال‌های تأمین مالی و ارائه خدمت به ذی نفعان مبتنی بر آمایش علمی شعار سال دوم فعالیت اين کنسرسیوم علمي خواهد بود.

گفتني است: در اين نشست مسئوليت كميته مديريت منابع آب و احياي زاینده‌رود به دانشگاه صنعتي اصفهان واگذار گردید.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.