کدخبر:0925/14001110

10 بهمن 1400

دستیابی به دانش فني ترکیب پوشش و پوشش دهي مخازن نگهداري گوگرد مذاب و سطوح بتني دردانشگاه صنعتي اصفهان
دانشجوي دكتراي مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به دست‌یابی به محصولي از ترکیب سرامیکی مقاوم به گوگرد مذاب جهت پوشش دهی داخلی مخازن نگهداری گوگرد مذاب و سطوح بتنی شد كه طول عمر این مخازن در صنایع نفت و پتروشيمي را به میزان زیادی افزايش مي­دهد.

این تحقیق حاصل تلاش مهندس عارفه كريمي، دانش آموخته کارشناسی ارشد و دانشجوي دكتراي مهندسي مواد و متالورژي دانشگاه صنعتی اصفهان با راهنمايي دكتر علي اشرفي، دانشيار و دكتراحمد منشي استاد این دانشكده است که علاوه بر رتبه نخست در جشنواره ملي اختراعات و نوآوري خيام، در بخش بين المللي اين رويداد نيز جايزه ويژه سازمان مالكيت معنوي و اختراعات جهان (WIPA) را به خود اختصاص داده است.

پوشش تولید شده علاوه بر نوآوری، قابلیت اعمال بر روی سطوح مختلف شامل سطوح بتونی و فلزی را دارد و سبب افزایش مقاومت به خوردگی در برابر گوگرد و ترکیبات آن  در دما­های بالا مي­شود.

عارفه كريمي با بيان اينكه تحقیقات گسترده در زمینه حفاظت مخازن نگهداری گوگرد مذاب، نشان مي داد عملکرد آنها در شرایط واقعی رضایتبخش نیست؛ بيان داشت: دستيابي به راه حل هاي نوين و مؤثر براي حفاظت و افزایش عمر سرویس دهی مخازن و سطوح در شرایط تماس با گوگرد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 وي با اشاره به اينكه توليد پوشش های سرامیکی مقاوم در برابرگوگرد مذاب و ترکیبات خورنده آن می تواند برای بهبود عملکرد مخازن و ممانعت از خوردگی آنها مفید واقع شود، خاطر نشان كرد: این محصول جدید و نوآورانه با هدف حفاظت از خوردگی وسایش سطوح در تماس با اسید سولفوریک و گوگرد مذاب در مخازن نگهداری گوگرد مذاب در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، با توجه به شرایط و امکانات فعلی ایران تولید شده است.

 دانشجوي دكتراي مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: بررسی عملکرد و میزان خوردگی این پوشش در شرایط شدیدتر نسبت به شرایط کاری واقعی مخازن نگه داری گوگرد مذاب، به مدت 3 ماه نزدیک به صفر بوده است.

کریمی با بيان اينكه گوگرد عنصری استراتژیک است که ساخت و تولید آن برای بسیاری از صنایع مورد اهمیت می باشد ادامه داد: در سال های اخیر صنایع پتروشیمی و پالایشگاهها در حال تغییر و اصلاح فرآیندهای تولید گوگرد و سایر محصولات استحصال شده از نفت وگاز با کیفیت عالی و با حداقل قیمت ممکن هستند.

وی اضافه کرد: در کلیه صنایع و واحدهای تولیدی، سطوح بتونی و فلزی شامل سطوح کف، دیواره ها، سقف، فونداسیون مخازن، برجها و راکتورها، فونداسیون پمپ ها، کانال ها و ترنچ ها، سامپ ها، خطوط انتقال و پیت ها در صورت وجود مواد خورنده بايد در برابر بارهای شیمیایی، مکانیکی و حرارتی محافظت گردد.

این محقق رشته خوردگی و حفاظت از مواد، استفاده از اين دانش فني در صنايع نفتي و پتروشيمي را به طور جدي توصيه کرد و افزود: درحال حاضر پوششی جهت جلوگیری از خوردگی داخلی مخازن گوگرد مذاب و همچنین پوشش سطوح بتنی موجود نیست. مخازن گوگرد مذاب در واحد های پتروشیمی و پالایشگاه ها همواره در معرض خوردگی است و استفاده از ماده­ ی مقاوم جهت جلوگیری از خوردگی و افزایش طول عمر آنها ضروری به نظر می­رسد.

دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: اين محصول با روش های مختلف پاششی برای صنايعي که در معرض اسید سولفوریک موجود در محیط باشند، با پوشش بر روی سطوح فلزی و بتنی برای حفاظت سطوح داخلی مخازن گوگرد مذاب، سطوح سرامیکی (آجر و بتن و ...) یا مخازن نگه­داری و ذخیره سازی گوگرد مذاب و سایر ترکیبات گازی خورنده، كاربردي است.  

گفتنی است: با بهره گیری از این محصول نوین فناورانه در صنایع گوناگون، نشتی های مخزن نگهداری گوگرد مذاب و کاهش فولاد مصرفی به دلیل وجود لایه ی محافظ به شكل چشمگيري كاهش مي يابد و سبب افزایش طول عمر اين مخازن در واحد های پتروشیمی و پالایشگاه ها، همچنين کاهش هزینه های نگهداری و تعميرات مخازن وکاهش زمان تعمیرات و توقفات ناشی از آن مي گردد.

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.