کدخبر:2238/14000819

19 آبان 1400

پیام سرپرست محترم دانشگاه صنعتی اصفهان خطاب به دانشگاهیان گرامی
دکتر سید‌علی‌محمد میر‌محمدی میبدی سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان با انتشار پیامی، برنامه ها، اهداف، راهبرد و انتظارات خود را با دانشگاهیان محترم دانشگاه صنعتی اصفهان درمیان گذاشتند.  دکتر میبدی در این پیام با بیان این‌که عقل جمعي و تدبير و همكاري دانشگاهيان مي‌تواند در مسیر ارتقای همه‌جانبه دانشگاه مؤثر باشد، تغيير مديريت‌ها را سپردن پرچم عزت و سربلندي كشور از دستي به دست ديگر دانست و خاطر نشان کرد: با اين نگرش ضمن تشکر از خدمات همه رؤسا در ادوار مختلف بالاخص برادر ارجمند، جناب آقاي دكتر ابطحي، دست خويش را برای همكاري به سوي همه عزيزان دراز مي‌نمايم. متن کامل پیام سرپرست محترم دانشگاه صنعتی اصفهان را در ادامه می خوانید:

بسم الله الرحمن الرحيم

سلام عليكم:

درود و صلوات خدا بر محمد مصطفي (ص) پيامبر رحمت. سلام خدا بر شهداي اسلام به ویژه 146 شهید عزیز دانشگاه. شهدایی که گرمای حضور جاویدشان مسؤولیت ما را در عمل به وظایفمان مضاعف می‌سازد. سلام و صلوات به روح بلند و ملکوتی امام شهدا و بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه).  

در آغاز از همه بزرگواراني که با کرامت طبع بی بدیل و لطف و احسان بی نظیر ، مراتب مودت و محبت خود را با ارسال پیام تبریک  نسبت به انتصاب اینجانب صمیمانه بیان داشته‌اند به رسم ادب و ارادت متقابل ، متواضعانه تشکر می‌كنم. خداوند بزرگ را به خاطر توفيق خدمتگزاري به دانشمندان پرتلاش و کارکنان بي‌توقع و دانشجويان عزیز دانشگاه صنعتی اصفهان شاكرم. علي‌رغم سنگيني قبول مسؤوليت، اعتقاد دارم با عقل جمعي و تدبير و همكاري دانشگاهيان مي‌توان در مسیر ارتقای همه‌جانبه دانشگاه گام برداشت. تغيير مديريت‌ها، سپردن پرچم عزت و سربلندي كشور از دستي به دست ديگر است. با اين نگرش ضمن تشکر از خدمات همه رؤسا در ادوار مختلف بالاخص برادر ارجمند، جناب آقاي دكتر ابطحي، دست خويش را برای همكاري به سوي همه عزيزان دراز مي‌نمايم و صميمانه دست‌هاي مبارك شما را مي‌فشارم. استدعا دارم ضمن مطالعه برنامه‌هاي اينجانب که بسياري از آنها در برنامه تحول دانشگاه به ریز آمده است، در اين پيام به بخشي از سرفصل‌ها اشاره ای گذرا مي‌كنم.

بر اساس تفکر راهبردی لازم است به دو مقوله مدیریت و برنامه‌ریزی توجه گردد و به دو سؤال اساسی که در کجا قرار داریم و به کجا خواهیم رفت؟ به خوبی پاسخ داده شود. در این مسیر کسانی موفق خواهند بود که با همه توان روی چالش‌های مجموعه سازمانی خود کار ‌کنند و همه امکانات بالقوه و بالفعل را برای رویارویی با چالش‌ها به خدمت ‌گیرند.

برادران و خواهران عزيز!

 در دانشگاه، باید از ظرفیتهای سه عنصر تعيين‌کننده یعنی استاد، دانشجو و کارمند به عنوان مولفه‌های مرتبط به هم و هم افزا برای دستیابی به دانشگاهی امن، اخلاق‌گرا، معنویت‌خواه و علم محور بهره گرفت. دانشگاه ماهيتی اجتماعي دارد و باید مسئولیت‌پذیری اجتماعی افراد را توسعه دهد و اثر خود را بر محیط پیرامونی نشان دهد. دانشگاه باید فرصت لازم را برای افراد ایجاد کند تا آنها بتوانند آزادانه در موضوعات اساسی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی و معنوی که بشریت با آن مواجه است بیندیشند. دانشگاه باید زمينه را براي حضور و مشارکت موثر نخبگان دانشگاهي در تصميم‌سازي‌هاي كلان کشوري فراهم كند. حتي اگر كساني در انزوا باشند بايد زمينه ورود آنها را به صحنه فراهم آورد. دانشگاه قادر است مشاوری امین برای نهادهاي رسمی اجتماعي مانند دولت، مجلس در ارائه مشاوره و تدوین بسياري از قوانين فرهنگي،‌ اجتماعي و اقتصادي باشد. دانشگاه میتواند نهادهای غیررسمی مانند انجمن‌ها و سازمانهای مردمی را در دستیابی به اهداف خود کمک نماید. بايد میزان و نحوه ارتباط و تعامل دانشگاه با ادارات و سازمان‌هاي اداري استان را تغییر و تسهیل نمود و در جهت جلب اعتماد متقابل گام برداشت.

بايد كوشيد دانشگاه به عنوان جايگاهي براي تعليم و تربيت انسانهاي عالم و صالح و محلی برای رشد و شكوفايي دانش و جایگاهی برای نشر دانش تخصصی و آموزش مهارت‌ها، چونان گذشته به عنوان تضميني براي استقلال و اداره برتر كشور در داخل و خارج و مرکزی برای رشد فناوری‌های مناسب در جامعه مطرح باشد و ماهيت علمي آن و جو علم، فناوری و خلاقيت در آن حفظ گردد.  اين امر بدون حفظ حرمت علم و عالم در دانشگاه ميسر نيست. اين جانب وظيفه خود مي‌دانم از شخصيت و حيثيت ايثارگراني كه مخلصانه همه توان خود را در عرصه علم و دانش مصروف مي دارند چه در کسوت استاد و کارشناس و چه به عنوان کارمند و دانشجو با همه وجود دفاع نمايم. با اين اعتقاد، مديريت جديد اهتمام به صيانت از حقوق و شخصيت همه دانشگاهیان، در دانشگاه و مجامع بيروني در برنامه کاري خود دارد و معتقد است حصول اين امر موجب گسترش فضاي همدلي و سازنده بين آحاد جامعه دانشگاهي خواهد شد.

از معركه سياست كنار كشيدن و مذموم دانستن دخالت در امور سياسي خود يك منش نادرست سياسي است كه زمينه را براي افراد فرصت‌طلب فراهم مي‌سازد. دانشگاه بايد سياسي باشد نه گروه‌گرا و جناحي. اعتقاد راسخ دارم عضو هيأت‌علمي بايد مستقل، داراي روحيه‌اي آزادانديش و فارغ از هر نوع گروه‌گرايي باشد. سياسي‌بودن به معناي در خدمت ملت بودن. يعني ايجاد روابط عاطفي با مردم و فرزندان آنها (دانشجويان) در دانشگاه. يعني صيانت از آرمانها و ارزشهاي انقلاب اسلامي و حركت در جهت ارتقاء وجهه كشور ايران اسلامي در دنياي خارج. وظيفه اصلي استاد تعليم و تربيت است و دانشگاه محل تضارب افكار مختلف براي رسيدن به راهكار برتر براي متوليان و مجريان امور است. دانشگاه محل بحث و نظريه‌پردازي است.

ترویج فرهنگ عشق و ایثار در دانشگاه، می‌تواند مسیر تحول انقلابی انرا تضمین کند. حاکمیت قانون‌گرایی در دانشگاه و تاکید مدیران آن بر شفافيت همه امور و انضباط مالي و پاسخگويي به همراه نظارت‌پذيري حوزه‌هاي مختلف دانشگاه می‌تواند مایه آرامش روح و روان دانشگاهيان باشد و بدینسان است که با وجدان کاری مدیران مسئولیت‌پذیر، خودباور و دارای روحیه کار جمعی، به همراه ابتکار، درستکاری و قناعت نشاط را در میان دانشگاهیان ایجاد نماید.

امروز نسل جوان مؤمن، جوياي يافتن، فهميدن و قانع شدن است. اين امر به زبان ويژه‌اي نياز دارد. بايد با منطق و برهان با آنها برخورد نمود و گره‌هاي ناشناخته و نقاط بحران زندگي آنان را با دقت شناسايي و باز كرد. در اين مسير آحاد دانشگاهي مسئولند اما وظيفه مراكز معارف و نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه سنگين‌تر است. دروس معارف و اخلاق بايد جايگاه خود را در دانشگاه پيدا كند. آنها باید از اساتيد مؤمن، آشنا به مسائل فكري دانشجويان، خوش برخورد و منطقي استفاده نمايند. دفتر نهاد در دانشگاه بايد مأمن و ملاجأ اساتيد و دانشجويان باشد.

امروز تکلیف داریم در شيوه‌هاي پرورش خلاقيت و نوآوري،  توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و فناوري دانشگاه‌ و پژوهشکده‌ها مبتنی بر علوم و فناوری‌های نوین تحول ایجاد کنیم و بیش از پیش به جهت‌دهی علمی بین‌المللی بیندیشیم. امروز مطالبه عمومی دانشگاهیان، دستیابی به یک مجموعه آموزشی- پژوهشی مسئولیت‌پذیر، متعهد به اهداف جمعی نظام و تاثیرگذار بر محیط پیرامونی است. در این مسیر باید توانمندسازي اساتيد، دانشجويان و کارمندان به هر شکل ممکن و با هر روش در دستور کار معاونت‌ها، مديريت‌ها و دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها قرار گیرد. اساتيد دانشگاه نیز در این رابطه مسئوليت سنگيني دارند. اولين قدم اساسي و مهم در اين مورد، توجه به رابطه اساتيد با دانشجویان است. اساتيد باید در رفع بخشي از مشكلات، دانشجويان را كمك نمايند. اساتيد بايد نسبت به دانشجویان همانند پدري مهربان بوده و در زمينه پيشرفت تحصيلي آنها و مشكلات احتمالي زندگي انان احساس مسئوليت کنند. شناخت استعدادهاي ناشناخته علمي دانشجويان و ارائه برنامه براي رشد و شكوفايي آنها وظيفه ديگر اساتيد است. بايد اين استعدادها را جهت داد و به اساتيد و دانشجويان تحصيلات تکميلي که در امور کارآفريني، خلاقيت و ابتکار داراي ايده هستند توجه خاص نمود.

در عصر انفجار فوق تصور دانش و فنآوری، آموزش علمی باید پویاتر از همیشه در دستور کار قرار گیرد و اساتید محترم در همه عرصه‌های ناشناخته ورود نمایند. دانشگاه باید طلایه‌دار حرکت جامعه به سوی آینده‌ای روشن، سرشار از کمالات مادی و معنوی باشد و این مهم باید به سرعت در دانشگاه صنعتی اصفهان تحقق یابد. مسیر صواب دانشگاه از طریق آموزش  موثر و صحیح امکان پذیراست. اگر بخواهیم دانش آموختگانی داشته باشیم که در آینده نیروی مدیریتی متعهد و دلسوز برای کشور باشند و مشکلات کشور را حل کنند، اگر بخواهیم فرهنگ اسلامی و ایرانی را ساری و جاری کنیم و اخلاق و رفتار خداپسندانه را بین دانشجویان گسترش دهیم، و اگر بخواهیم محقق خوب تربیت کنیم همه این کارها جز با آموزش خوب میسر نیست. زمینه این کارها باید در کلاس‌های درس و توسط اساتید متعهد بنیان گذاشته شود. بر همین اساس است که سیاست ما تکریم مدام اساتیدی است که رفتارشان، نحوه‌ی تدریس نظم و انضباط آنها و دلسوزی ایشان آشکار است.

استفاده اثربخش و حداکثري از توان علمي اساتيد محترم میطلبد تا هرچه بيشتر بخش‌هاي پژوهشي، آموزشي و خدمات علمي فعال‌تر شوند. بخش‌هاي مختلف صنعت و كشاورزي در کشور باید بتوانند به سهولت و با اراده عضو هیات علمی از مشاوره علمي این عزيزان براي ارتقاء كارهاي توليدي خود بهره گیرند. بايد در اين زمينه برنامه‌ريزي نمود و قوانین را اصلاح کرد. در اين راستا مرکز نوآوری، پژوهشکده‌ها، دفاتر ارتباط با صنعت و دفتر ترويج كشاورزي بايد بيش از پيش فعال گردند و با صنايع کوچک و بزرگ و بخش‌هاي خصوصي و دولتي ارتباط عمیق‌تری برقرار کنند. توانمندی اساتید باید با اخذ پروژه‌های ملی و بین‌المللی و شركت در مجامع علمي و سخنراني‌هاي داخل و خارج البته با نظارت صحيح و حمايت دانشگاه هرچه بیشتر و آسانتر توسعه یابد.

همکاران گرامی!

در بخش پژوهش، همه بايد براي گسترش مرزهاي دانش، ارتقای موقعيت علمي كشور و توجه به تحقیقات کاربردی به عنوان مولفه‌های اقتداربخشی به کشور تلاش خود را مضاعف نمایند. بايد با ايجاد فضاي مناسب و آسان انجام تحقيق، حجم پژوهش‌هاي بنيادي، كاربردي و توسعه‌اي را افزايش داد. بايد از پتانسيل بالقوه دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها بيش از پيش بهره گرفت و به پروژه‌هاي تحصيلات تکميلي نگاه ملي داشت و از این پروژه‌ها براي حل معضلات کشور استفاده نمود. رسالت دانشگاه در این امر تنها تولید مقالات فراوان و غیرکاربردی و با صرف هزینه‌های آزمایشگاهی و مواد گران قیمت نیست، بلکه بايد دانشگاه و استعدادهاي آن برای رفع معضلات کشور هرچه بيشتر شناخته و آنها را به مراکز مختلف معرفي کرد. مشاركت فعال دانشگاهیان در گردهمائي‌هاي علمي و فرهنگي داخلي و بين‌المللي بالاخص در كشورهاي اسلامي يک وظيفه است. بايد براي تحقق عملي اين وظيفه به استاد و دانشجوي تحصيلات تکميلي کمک نمود. بايد از فضاهاي آموزشي، آزمايشگاه‌ها و کارگاه‌ها استفاده حداکثري نمود و در عین حال مواظب بود به کيفيت آسیبی وارد نشود. همزمان بايد به بازسازي فضاهاي آموزشي، کارگاهي فرسوده اقدام کرد.

معتقدم باید با شهرک علمي و تحقيقاتي، موسسه‌هاي تحقيقاتي و مجموعه‌هاي پژوهشي شهر، استان و کشور تعامل سازنده برقرار کرد. بخش‌هاي پژوهشي دانشگاه بالاخص پژوهشکده‌ها، مرکز نوآوری و بخش ارتباط با صنعت بايد تعامل سازنده خود را با مناطق صنعتي کشور بويژه قطب صنعتی فولاد، مناطق مستعد کشاورزی و همچنین منطقه‌های برداشت نفت و بالاخص منطقه گاز پارس جنوبي توسعه دهد.

اعتقاد دارم شوراي دانشگاه باید در اولين فرصت اولويت‌های برنامه پیشنهادی اینجانب را مشخص و مراحل اجرايي كار را به صورت كلان تعيين نمايد. تجديد اوج علمي دانشگاه و ارائه راهكار برای کمك به تأمين نيازهاي كشور در تخصص‌هاي مختلف و دگرگوني در مکانيزم پژوهشي دانشگاه و تعيين مطلوب‌ها و عملكردها و فاصله ميان اين دو نيازمند اهتمام جمعي است. همزمان مديريت دانشگاه آماده دريافت پيشنهادات سازنده دانشگاهيان براي ارتقای وضعيت موجود است. سامانه پیشنهادات محل مناسبی برای جمع‌آوری و تحلیل پيشنهادهای همه همکاران می‌باشد.

ما بر آنیم تا شرایط حاکم بر فضای دانشگاه مبتنی بر مشارکت و تعامل مستمر دانشجویان با اساتید اداره نماییم و تسهیلات و امکانات فیزیکی لازم را برای توسعه و تکامل توانمندی‌های بالقوه دانشجویان در اختیار قرار دهیم.

ارتقای سیستم‌های مدیریتی دانشگاه و بهبود فرآیندها و خدمات در تمام سطوح باید پشتیبان دانشگاهیان و طرح‌های آنها باشد، باید تلاش کنیم مزیت رقابتی مهمی برای دانشگاه در چشم انداز بلندمدت آن فراهم گردد.

در ارتباط با دانشجو، علي‌رغم وجود برنامه‌هاي آموزشي مدون، متأسفانه بي‌انگيزگي شديدي در جامعه دانشجويي بدليل نگراني‌هاي مختلف از جمله نگراني نسبت به آينده شغلي خود وجود دارد و دانشگاه را از محل پرورش نيروهاي دانشمند و معتقد به نظام تا حدی دور ساخته است. در كنار اين نگراني متأسفانه كارهاي فرهنگي در دانشگاه مانند بسياري از مراکز ديگر کشور به حد سرگرمي‌هاي فرهنگي و عناصر فرهنگي آن در حد عوامل فرهنگي تنزل يافته‌اند. غايت بسياري از اين عوامل را برگزاري مراسم و برنامه‌هاي خاص موسمي و زودگذر تشكيل مي‌دهد. سیمای کلی، جامع و هدفمند بر این برنامه‌ها حاکم نیست عليرغم وجود متوليان فراوان فرهنگي در دانشگاه، فعاليت‌ها قالب و برنامه خاصی ندارد. شوراي فرهنگي دانشگاه باید با مشاركت تمام عناصر فرهنگي و صاحبنظران حقيقي و حقوقي در امر دانشگاه، اولویت‌های برنامه فرهنگي دانشگاه را براي اجرا ابلاغ نمايد. بايد تاکيد نمود مديريت دانشگاه به همه تشکل‌ها،  کانون‌هاي فرهنگي و نهادهاي قانوني دانشگاه به عنوان اجزايي از بدنه دانشگاه نگاه خواهد کرد و اعتقاد دارد با تشکيل جلسات منظم معاونت ذيربط با آنان مي توان دغدغه‌های آنها را تحقق بخشید.

بايد محيط امن و آرامي براي زندگي دانشجو فراهم نمود. بايد فضاي تفاهم و اعتماد بين مسؤولان و دانشجويان برقرار باشد. بايد كاري كرد كه نقاط مثبت زندگي دانشجو، مرتب تقويت و از نقاط ضعف وي كاسته شود. با توجه به شرایط بیماری فراگیر کرونا در جامعه، ‌باید در جهت توسعه و تقویت زمینه‌های معنوی و روانی دانشجویان، برنامه مدون و قابل اجرا با فوریت اجرا نمود. محيط خوابگاه‌ها و زندگي دانشجويان بايد شاد و آرام باشد، سالن‌هاي مطالعه بايد به گونه‌اي مديريت شود كه دانشجو براي مطالعه احساس خستگي نكند، منابع علمي به راحتي در دسترس وي قرار گيرد. در اين مسير نياز است نيازهاي فكري، معنوي، اعتقادي و رفاهي دانشجويان توجه شود و خوشبختانه در جهت رفع اين نيازها، طرح‌هاي خوبی در زمینه مشاوره علمي و فرهنگي، حمايت از دانشجويان مستعد، حمايت از دانشجويان کم‌بضاعت و حمایت از دانشجویان آسیب دیده از بیماری کرونا. برنامه‌ريزي شده است. طرح اداره علمي خوابگاهها از طريق كارشناسان روانشناس و... در دستور کار قرار گرفته است. حمایت از کسب و کارهای دانشجویی (مستقر در دانشگاه) آسیب دیده از شرایط بیماری بايد تداوم يابد.

در ارتباط با كادر اجرايي دانشگاه بايد نيروهاي لايق و شايسته شناسايي  و از آنها در رده‌هاي مختلف مديريتي. استفاده کرد.  کادر کارشناسي و مديريتي دانشگاه، بازوهاي مهم اجرايي برای پیشبرد امور هستند، ايجاد جو فعاليت و كار بيشتر و نگاه متفاوت به افراد كم‌كار و پركار و تلاش در رسيدگي به وضعيت معيشتي كاركنان در حد امكان از اولویت برنامه کاری ماست. مقايسه حقوق و درآمد اين قشر دانشگاهي با هم رتبه‌هاي خود در ادارات ديگر مي‌طلبد تا از ظرفیتهای متنوع قانون در این رابطه استفاده شود. برای مثال حوزه پژوهشي میتواند کارشناسان را در حد امکان در طرح‌هاي خارج دانشگاهي مشارکت‌ دهد. ارتقا علمي،‌ اخلاقي و اعتقادي كاركنان دانشگاه برای افزايش بهره‌وري یک ضرورت است. حفظ اموال بيت‌المال و برخورد با كساني كه نسبت به اموال دانشگاه بي‌توجه هستند مورد تاکید می‌باشد.  توجه به بازنشستگان و تکريم آنان و توجه به توسعه تعاوني‌هاي کارمندی از دغدغه های ماست.

اينجانب با همه وجود و اعتقاد  اعلام میکنم، با استعانت از خدا و توکل بر او به اين عرصه وارد شده‌ام. آمده‌ام تا همدلي و صفاي موجود را هرچه بيشتر گسترش دهم و  دانشگاه را بر محور قانون و تدبير جمعي اداره نمایم و دغدغه‌هاي شما را با عدالت و در شان این خانواده بزرگ محقق گردانم. آمده ام تا با همفکری، همراهی و همکاری همه عزیزان و دلسوزان بتوانیم گامی هر چند ناچیز در مسیر پاسداری از ثمرات ارزشمند خونهای به ناحق ریخته شده شهیدان والامقامی برداریم که با آرزوی تحقق یک جامعه اصیل اسلامی و سرشار از ارزشهای والای دینی و انسانی در خون خود غلطیدند و مسؤولیت ادامه راهشان را بر دوش ما واماندگان از قافله سرخ شهادت نهادند. در عين اعتقاد به جايگاه مهم رياست دانشگاه، به مقامات دنيوي اصلا دل نبسته و همواره فرمايش حضرت امام،  زمزمه گوشم است که اگر در نظام جمهوري اسلامي کسي بتواند منشا اثر شود بايد مسئوليت بپذيرد و اگر نتواند، پذيرش مسئوليت خيانت به نظام و مردم است. بر اين اساس با قدرت و قوت و همکاري شما در ميدان خدمت هستم و تنها با خداي خويش پيمان بسته‌ام و با هيچکس عقد اخوت ندارم. تنها به ارتقا دانشگاه مي انديشم و در يک کلام آمده ام تا توشه‌اي براي آخرت خود بردارم نه خسرالدنيا و الاخره گردم. با اين تفکر خدمتگزار دانشگاهيان عزيز و مومن هستم.

ضمن پوزش از تصدع وقت شریفتان، خاضعانه می‌خواهم با نظرها و پیشنهادهای خود بیش از پیش خادم خودتان را در اداره دانشگاه یاری فرمایید.

 

 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 سيد علي محمد ميرمحمدي ميبدي

آبان ماه 1400

 

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.