کدخبر:2332/20211104

4 آبان 2021

«آئین وصال» مراسم شکوهمند و تاریخی استقبال وتکریم خانواده شهید شکرائیان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد + گزارش تلویزیونی
آئین تکریم و استقبال از خانواده شهید حسین شکرائیان (شهید احراز هویت شده بهشت شهدای گمنام دانشگاه) همزمان با یوم الله 13 آبان ماه و همراه بزرگداشت یاد و خاطره 144 شهید دانشگاه صنعتی اصفهان با استقبال گسترده دانشگاهیان و خانواده معظم شهدا و ایثارگران در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

بهشت شهدای گمنام دانشگاه صنعتی اصفهان، در کنار مسجد فاطمه الزهرا (س) از 14 سال پیش میزبان سه شهید  جاوید الاثر و محفلی برای آرامش و تفکر دانشجویان بود. مکانی برای تجدید میثاق و عهد و پیمان. همان عهدی که روزی این شهدا برای حفظ سرزمین و انقلاب اسلامی با یکدیگر بستند. با اعلام خبر شناسایی هویت شهید شکرائیان در برنامه زنده تلویزیونی تشرف در مشهد مقدس، دانشگاه صنعتی اصفهان آماده برگزاری آیین وصل و استقبال با شکوه از خانواده این شهید والامقام پس از 39 سال انتظار شد.

ورودی سال 86 دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است؛ دانشکده قلب‌های مغموم و غبارگرفته دانشجویان آن. امروز تراژدی شهادت و مدفون شدن شهید گمنام دیروز و خوشنام امروز، شهید حسین شکرائیان، فضای دانشگاه را عطرآگین کرد.

دردانه‌ای که مادرش او را به امید بازگشت، به پشت سنگرها فرستاد و تا 39 سال بعد چشم انتظارش بود. هر روز مادرانه، بشقاب غذایش را بر سر سفره می‌گذاشت تا دل ترک خورده‌اش ترمیم شود و آرام بگیرد. اما امروز نه تنها مادرکه دوستداران این غافله عشق‌ در مراسم دانشگاه صنعتی اصفهان بر سر یک سفره بودند که شهید میزبانی‌اش را بر عهده داشت. شهیدی که دوران دانشجویی خود را در سال 1356 در دانشگاه علم و صنعت ایران شروع کرده بود, 14 سال شنونده غم‌های مگو وکوله‌بار دلتنگی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است که رفاقت‌شان با او فراموش ناشدنی است.

دعوت شدگان به مراسم به دشواری نفس می‌کشیدند و خیسی گوشه‌ی ماسک را تحمل می‌کردند. در این روز نیز آفتاب رفت و دلدادگان در زیر سایه شهدا به گریه نشستند. اگر حسین نبود, دیگر دانشگاهیان در این 14 سال گرمای وجودشان را از که می گرفتند؟ صد شکر که بودیم و به یاد شهدا بودیم؛ زیر باران جمع شدیم تا هر کسی که می بیند بگوید عجب جمعیتی. تازه یاد گرفتیم که برای چه چیزی و چه کسی کار کنیم. تازه یاد گرفتیم که تمام ثانیه‌های بدون یاد شهدا حرام شد.

شهید حسین شکرائیان مس وجودی دانشگاهیان را به طلا تبدیل می‌کرد, می‌کند و خواهد کرد. خوشنام آشنایی که اندیشه و محبت مادر را چشید. مادری که 39 سال برای آمدن فرزندش صبر کرد, چه خوب که لحظه وصال رسید, چه خوب که مادر بالاخره یک شب با خیال آسوده خوابید. عاشق همیشه چشمانش به در است, همیشه چشمانش به جا کفشی‌ست, عاشق چوب خط پر می‌کند و ثانیه‌ها را می‌شمارد, عاشق زجر می‌کشد اما این زجر را باید بکشد, هیچ راه دیگری وجود ندارد.

دکتر میرمحمدی میبدی سرپرست جدید دانشگاه از شهیدپروری مردم اصفهان می گوید و ادامه می دهد:« مردم اصفهان شهدای بزرگی به ساحت مقدس اسلام و اهل بیت تقدیم کرده اند. ۱۴۵ شهید این دانشگاه از بزرگانی هستند که یاد و نامشان همواره زنده نگه داشته می شود. مزار شهدا دارالشفا است و امید دارم بتوانیم از دعای خیر این بزرگواران توفیق بهره را داشته باشیم.»

تریبون در اختیار مادر شهید قرار می‌گیرد. نامه‌ی از پیش نوشته شده‌اش را از رو می‌خواند و از صفات حسینش می‌گوید تا آن‌ها را در وجود خود بزرگ کنیم. نقطه پایان مادری را کسی قبلا در کربلا گذاشته است. ما تنها شاگردی می‌کنیم. شاگردی همان لحظه‌ای که مادر پسر را لباس رزم پوشاند, رجز یادش داد و به دست زینبش سپرد. یک تنه هم مادر شهید بودن را یادمان داد هم دیوانه حسین بودن را.

راه شهید ادامه دارد و این پادگان هنوز سرباز می پذیرد. کسی که اهل جهاد باشد خوب می‌فهمد لشکر و خیمه و تنهایی و وسط میدان بودن را. سردار فرجیان زاده, معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه و همرزم شهید, در سخنرانی خود ضمن خواندن قسمتی از وصیت نامه شهید حسین شکرائیان اشاره می‌کند: »قبولی نخبه‌ای به نام حسین شکرائیان در رشته مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت, شروع یک تحول بنیادی در اندیشه و فکر او بود. در شرایطی که فضا و گرایش‌های غیر حق ریشه می‌دواند, او آگاهانه راه امام را انتخاب کرد و از سال 56 کتاب های شهید مطهری را به عنوان پایه اصلی تفکر خود انتخاب کرد. «

سردار فرجیان‌زاده افزود: وی در فعالیت‌های دانشجویی قبل انقلاب, از سال 56 تا 57 شهید در همه فعالیت‌ها, تظاهرات و راهپیمایی‌های علیه رژیم شاه حضور مؤثری داشت. سپس به عضویت سپاه پاسداران در تهران درآمد و با انتصاب شهید محمود شهبازی به عنوان فرمانده سپاه پاسداران همدان, شهید حسین شکرائیان به سپاه همدان آمد. از جمله کارهای مؤثر او در همدان عبارتند از: تشکیل انجمن‌های اسلامی در دبیرستان‌ها و مدارس شهر همدان, برنامه‌های مختلف برای دانش‌آموزان دبیرستان‌‌های همدان, برگزاری دعای کمیل و سایر برنامه‌‌ها برای دانش‌آموزان.

همچنین شهید شکرائیان در روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان همدان نقش خود را به خوبی ایفا کرد. سپس به عنوان مسئول نیروی انسانی سپاه شهرستان نهاوند انتخاب شد و در نهایت در عملیات مسلم ابن عقیل به درجه رفیع شهادت نائل گردید. «

در ادامه مراسم, حجت الاسلام مهدوی ارفع می‌گوید: »اولین و مهم ترین رکن حقیقت حیات انسان, عزت است. سیدالشهدا(ع) این خط را به خوبی برای ما روشن کرد. امروز 13 آبان چه مناسبت و تقارن فوق‌العاده‌ایست؛ مراسم وصال خانواده شهید شکرائیان در مرکز مبارزه با استکبار یعنی دانشگاه. در چنین شرایطی هیچ چیز به اندازه خون, راه و یادواره شهید نمی‌تواند این خطا را پوشش دهد. امروز در دوران حساسی هستیم, چرا که در گام دوم انقلاب اسلامی مهمان شهید شکرائیان شدیم. در دوران کنونی, تمام علم در خدمت مقابله با این آرمان بزرگ است. ما در عرصه جنگ آرمان‌ها و گفتمان‌ها در حال مبارزه‌ایم.

هشیاری در این روزگار علاوه بر نخبگی ذهنی, پختگی می‌خواهد که با تجربه شهدا و ایثاراگران به خوبی به‌دست می‌آید. پیدا شدن نشانه‌ای از شهید حسین شکرائیان در چنین روزگار و شرایطی یک تصادف نیست؛ بلکه امروز مأموریت دارند. امروز, روز ظهور شهید حسین شکرائیان است. ما با شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شکسته شدیم اما شکفته شدیم. «

وی ادامه می‌دهد: »در شرایطی که به سمت تمدن اسلامی در حال پرش هستیم, با مراسم شهید, معامله‌‌ی یک مراسم نوستالژیک نکنید؛ این یک درس و مکتب است. امروز باید به دنبال مکتب شهید شکرائیان بود که چگونه یک جوان در زمانی که خیلی‌ها آرزوی ورود به دانشگاه داشتند, به دنیا پشت می‌کند و در مسیری قدم برمی‌دارد که بازگشتی ندارد. «

نوای روضه مرثیه‌خوان از مسجد فاطمه‌الزهرا(س) دانشگاه صنعتی اصفهان شنیده شد و گویا سید رضا نریمانی, اشک شهدا را نیز درآورد. عصری که تا آن روز خجلت زده و چهره در هم کشیده بود, با وصال مادر و فرزند به غروب کشیده شد. شهید حسین شکرائیان هنوز قلب تپنده بهشت شهدای گمنام دانشگاه صنعتی اصفهان است و این عشق را باید جار زد. حال با قلب تسکین یافته‌ی خانواده شهید و رضایت قلبی آن‌ها, مزار این شهید بزرگوار هم‌چنان میعادگاه دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان باقی خواهد ماند.

و اینجا، بهشت شهدای گمنام دانشگاه صنعتی اصفهان، قاب پایانی این روایت است تا مادر و پدر شهید شکرائیان با استقبال و همراهی دانشگاهیان و خیلی صدها میهمان عاشق شهیدان بر مزار فرزند خود حاضر شوند واین  لحظه وصل با نیایش و ذکر اباعبدالله الحسین با شکوه و به یادماندنی در تاریخ دانشگاه صنعتی اصفهان ثبت و ماندگار گردد.

اگر حسین نبود حریت و آزادگی آب می‌شد و واژه واژه آن در هم می‌شکست. اگر شهید نبود خورشید طلوع نمی‌کرد و روزها سپری نمی‌شد. شهدایی که بر راه سرخ اقتدا کردند تا علم امام بر زمین نماند.

 

گزارش تلویزیونی مراسم شکوهمند و تاریخی استقبال وتکریم خانواده شهید شکرائیان

گزارش تلویزیونی(باشگاه خبرنگاران جوان) از استقبال و تکریم خانواده شهید شکرائیان
نماهنگ «آئین وصال»|روایتی از لحظات تاریخی وصال عاشقانه یک مادر بیقرار پس از ۳۹ سال انتظار

کلیپ تشییع شهدای دانشگاه صنعتی اصفهان(27 اذر 1386)
گزارش تصویری...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.