معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه صنعتي اصفهان، در اين نشست گفت: درترم گذشته، همکاری مستحکم تر سرپرستان فرهنگی دانشجویی در دانشکدهها را با طرح هدا شاهد بودیم.
دكتر سيد مهران نحوي افزود: سرپرستان فرهنگي، دانشجويي دانشكده ها بهطور ويژه به مسائل خاص دوران كرونا اهتمام نشان دادند. ازجمله برگزاري نشستهای مجازی با هیئترئیسه و اعضای هیئتعلمی برای رفع مشکلات و سؤالات دانشجویان در مقاطع مختلف و پيگيري برخي از ایشان نسبت به مسائل خاص دانشجویان ازجمله بحثهای مالی، روانشناختی، مشاورهای و آموزشی را میتوان برشمرد.
وي با اشاره به اين كه اهداف ستاد حمايت از دانشجويان در دوران كرونا بدون همراهي سرپرستان فرهنگي محقق نمیشد، خاطرنشان كرد: طبیعتاً در دانشگاه نهفقط در قالب ستاد حمایت بلکه همهی بخشهای دانشگاه باید براي پيگيري مسائل فرهنگي، اجتماعي دوران كرونا كه دانشجويان عزيز را درگير ساخته، مشارکت داشته باشند.
معاون فرهنگي اجتماعي دانشگاه همچنين، برنامههای مجازي معرفی گرایشها، وبينارها و سمينارهاي آنلاين و برنامههای فرهنگي و هنري مجازي را ازجمله تلاشهای قابلتقدیری دانست كه باعث حفظ ارتباط دانشجو با دانشگاه در ايام آموزش مجازي شد.
در اين نشست چند تن از سرپرستان فرهنگي دانشجويي دانشکدههای دانشگاه صنعتی اصفهان طرحهای موفق دانشكده خود درترم گذشته را معرفي كردند.
خانم دكتر ذكري، سرپرست فرهنگي دانشجويي دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر در اين نشست طرح «آگورا» را معرفي كرد.
وي آگورا كه دورهمي معنا میدهد را برنامهای جهت آشنايي نودانشجويان با دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانست و افزود: طي سه برنامه بازديد گروهي و با رعايت پروتكل ها، دانشجويان به دانشكده دعوت و در كنار اساتيد از بخشهای مختلف بازديد كردند.
عضو هیئتعلمی دانشكده مهندسي برق وكامپيوتر گفت: حدود 15 عضو هیئتعلمی در اين طرح براي همراهي دانشجويان انتخاب شدندكه در بازديد ازآزمایشگاههای مختلف، پژوهشکدههای فاوا، اویونیک و زیر دریا نودانشجويان را همراهي كردند.
دانشيار دانشكده مهندسی برق و کامپیوتر از اجراي موفق برنامه انتخاب گرایشها با مشاركت انجمنهای علمی این دانشکده یادکرد و گفت: انجمن علمی کامپیوتر سمینارهایی را با افراد خارج از کشور برگزار كرد که قبلاً این افراد جزو دانشآموختگان دانشگاه صنعتی اصفهان بودند.
سرپرست فرهنگي دانشجويي دانشكده رياضي نيز در اين نشست به وبينارهاي تخصصي اين دانشكده اشاره كرد و گفت: این برنامه با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده است.
خانم دکتر ریختهگران تصریح کرد: وبینار طراحی سازوکار و مبارزه با فساد توسط آقای دکتر جوادي و وبينار من در انزوا با ارائه دکتر آروین آذرگین، ازجمله برنامههایي بوده است كه در دوران كرونا مورد توجه قرار گرفته است.
وي با بيان اين كه دانشجویان هرچه بیشتر مهارتهای دهگانه زندگی و حوضه کسب و کار را به دست آورند در زندگی و در زمینه کاری موفق میشوند تأكيد كرد: در اين وبينارها مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی، خلاقیت، توانایی مدیریت افراد دیگر، روحیه همکاری و کار تیمی، هوش هیجانی، مهارت قضاوت و تصمیمگیری، تفکر سیستمی و فنون مذاکره به دانشجويان منتقل شده است.
در ادامه اين هم انديشي سرپرست فرهنگي دانشجويي دانشكده شيمي طرحهای موفق این دانشكده در دروان كرونا را برشمرد.
خانم دکتر داور برگزاری مسابقه تأثیرگذارترین کتاب و کارگاه خود مراقبتی در روابط اجتماعی را ازجمله برنامههای موفق اين دانشكده بهطور مشترك با دانشكده فيزيك عنوان كرد.
دانشيار دانشكده شيمي از برگزاري کارگاه تجاری سازی ایدهها خبر داد و افزود: اين كارگاه هر ساله با سه موضوع ایده، خلاقیت و طرح کسب و کار براي دانشجويان اين دانشگاه برگزار مي شود كه 90 درصد از دانشجویان حاضر در این کارگاه از دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند. در آخرین کارگاه تجاری سازی ایدهها در این نیمسال بازدیدی از نمایشگاه بینالمللی صنعت آب در اصفهان با حضور تعدادي از دانشجويان انجام گرفت.
سرپرست فرهنگي دانشجويي دانشكده فيزيك ديگر سخنران اين نشست بودند. خانم دکتر تفریحی نيز با بيان برخي از برنامههای دانشجويي اين دانشكده گفت: ويژه برنامه شمیم آرامش كه به زندگی مسالمت آمیز با استرس در دوران قرنطینه مي پردازد توسط اين دانشكده توليد محتوا و در كانال فرهنگي دانشگاه منتشر شده است. اين برنامه در قالب همكاري مشترك ميان دانشکدههاي فيزيك، رياضي و شيمي برگزار شد.
وي از برنامههای زندگی دانشجویی، نشست با نو دانشجویان و همايش روز فيزيك نيز به عنوان ديگر برنامههای موفق اين دانشكده درترم مجازي گذشته نام برد.
آخرين ارائه اين نشست به دانشكده مهندسي مكانيك اختصاص داشت. آقای دکتر مشایخی، سرپرست فرهنگي دانشجويي دانشكده مهندسی مكانيك برگزاري کارگاه روشهای برتر مطالعه در آموزش مجازی را ازجمله طرحهای موفق اين دانشكده برشمرد و خاطرنشان كرد: در جمعبندی گفت وگوهایی که با دانشجویان داشتیم، بحث آموزش مجازی و ارزیابی مجازی خیلی مهم بود. دانشجویان معتقد بودند برخي اساتید برای حفظ سلامتی آزمونهای دروس، سختگیریهايی دارند.
استاد دانشكده مكانيك دانشگاه صنعتي اصفهان اضافه کرد: توصیه ما به همکاران دانشکده این بود که با داشتن ارزیابی مستمر در طولترم، بار امتحان میانترم و پایانترم را کمتر نمایند و درنتیجه نیازی به سختگیری و محدود کردن زمان نباشد.
وي افزود: طبق تجربه بهدستآمده در این دانشکده، ارزیابی مستمر در طولترم باعث بیشتر شدن رضایت نسبی دانشجویان میشود.
گفتني است: شوراي سرپرستان فرهنگي، دانشجويي دانشکدهها هر 2 هفته یکبار و با حضور سرپرستان فرهنگي دانشجويي، معاون فرهنگي، معاون دانشجويي و كارشناسان 2 حوزه برگزارشده و هماهنگي و توسعه طرحهای مؤثر فرهنگي دانشجويي دانشگاه را دنبال می گردد.