کدخبر:1428/13991107

7 بهمن 1399

آشنایی دانش آموزان با پدیدهای جذاب فیزیکی در همايش بزرگ روز فيزيك دانشگاه صنعتي اصفهان
دانش آموزان مقطع دبیرستان در همایش کشوری "روز فیزیک" که به همت دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری انجمن فیزیک ایران برگزار شد، با تفکر و نگاه عمیق و هدفمند به پدیده‌های آفرینش از دیدگاه علم فیزیک آشنا شدند.

دبير اجرايي اين همايش با اشاره به پيشينيه برگزاري اين رويداد علمي گفت:  از سال 1390 كه مسئوليت برگزاري اين همايش به دانشگاه صنعتي اصفهان واگذار شده است، دانش آموزان دبیرستان های استان اصفهان، ثبت نام و با حضور در دانشكده فيزيك، در سخنراني ها و آزمايش هاي علمي شركت مي كردند.

دكتر اسماعيل عبدالحسيني افزود: شرايط دوره كرونا و ضرورت تداوم اين جريان علمي و آموزشي، تيم اجرايي را براي برگزاري همايش به صورت برخط متقاعد ساخت.

وي با بيان اين كه در اين همايش سه روزه، با ارايه سخنراني در زمینه‌های نجوم و كيهان شناسي، فيزيك ذرات بنيادي و انجام آزمایش هاي علمي جذاب و برگزاری گفتگوی علمی، تلاش شد تا ارتباط سازنده اي میان استادان دانشگاه با دانش آموزان علاقمند برقرار شود، تصریح کرد: آموختن تفکر و نگاه عمیق و هدفمند به پدیده‌های آفرینش از دیدگاه علم فیزیک از دیگر رویکردهای این همایش سه روزه بود.

استاديار دانشكده فيزيك دانشگاه صنعتي اصفهان افزود: بسياري از دانش آموزان با شركت در اين همايش نسبت به ادامه تحصيل در رشته فيزيك چه در دوره كارشناسي و چه به صورت موازي در كنار رشته هاي مهندسي و در دوره هاي تحصيلات تكميلي، علاقمند شده اند که این امر از جمله دستاوردهای برگزاری همایش روز فیزیک به شمار می رود.

عبدالحسيني با بيان اين كه دو تن از استادان برجسته فيزيك كشور براي دانش آموزان سخنراني علمي داشتند، خاطر نشان كرد: دكتر بهروز ميرزا با موضوع  «آشنایی با سیاه چاله ها» و دكتر حامد بخشيان با موضوع «مدل استاندارد ذرات بنیادی، از نظریه تا آزمایش» از سخنرانان كليدي همايش روز فيزيك بودند كه با وجود شرايط مجازي، ارائه ایشان همچنان با  استقبال خوب دانش آموزان روبرو شد.

دبير این همايش علمی با اشاره به اجرای دو آزمایش علمی موج شعله و اجسام معلق توسط كارشناس آزمايشگاه فيزيك دانشگاه صنعتي اصفهان، اضافه کرد: تماشاي اين رويدادهاي علمي در محیط حضوری قطعاً براي دانش جذابيت بيشتري داشت اما، سعي شد آزمايش هایی انتخاب شود كه از نظر علمي براي دانش آموزان جذاب و تأثيرگذار باشد.

وی ادامه داد: در روز پایانی، دکتر کیوان آقابابائی سامانی، دکتر سید ظفراله کلانتری، دکتر فرهنگ لران و دکتر سید جواد هاشمی فر، در یک گفتگوی علمی برخط به پرسش‌های علمی مخاطبان پاسخ دادند.

علاقه‌مندان می‌توانند محتوای روز‌های اول تا سوم همایش روز فیزیک را در آدرس‌های زیر مشاهده نمایند:

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

شايان ذكر است: همايش کشوری روز فيزيك دانشگاه صنعتي اصفهان به صورت برخط و با حضور دانش آموز مقطع دبيرستان 4 الی 6 بهمن ماه برگزار شد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.