کدخبر:1940/13990625

25 شهريور 1399

با حضور رسانه های گروهی:
بررسی آخرین تحولات و تصمیمات حوزه های مختلف در نشست خبری رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان + گزارش تصویری
دکتر سید مهدی ابطحی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، صبح امروز 25 شهریورماه و در نشست خبری با رسانه های گروهی به تشریح اقدامات، تحولات و تصمیمات درحوزه های مختلف این دانشگاه پرداخت.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست با اشاره به ویژگی های ممتاز این دانشگاه گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از 13 دانشگاه بزرگ کشور و یکی از پنج دانشگاه برتر فنی مهندسی است و جایگاه ویژه ای درآموزش، پژوهش و فناوری در سطح ملی و فراملی دارد.

دکتر سید مهدی ابطحی افزود: فعالیت های خوبی در40 سال گذشته در این دانشگاه شکل گرفته است که مدیون پایه گذاری و تعریف درستی است که از دانشگاه وجود داشته است.

تأسیس اولین مرکز رشد نوآوری در حوزه زیردریا

وی ادامه داد: اگر امروز بحث دانشگاه های نسل ۳ و ۴ مطرح است، اگر سه دهه است که پارک‌های علم و فناوری در دنیا رونق گرفته، دانشگاه صنعتی اصفهان از روز نخست طراحی، در پاسخگویی به نیازهای جامعه حضور داشته است، ریشه این دانشگاه در پاسخگویی و حل مسائل کشور بوده و این امر پیشگامی دانشگاه در عرصه فناوری را نشان می دهد. 

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: اکثر پژوهشکده‌های این دانشگاه، تقاضامحور و پاسخ‌گوی نیازهای جامعه هستند و دو پژوهشکده فولاد و آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان درمشارکت با صنعت ایجاد شده‌اند و ازاین‌پس نیز شاهد ایجاد ساختارهای پژوهشی مشترک مانند مترو، توسعه میادین نفتی و غیره خواهیم بود.

وی به مشارکت خوب دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه نوآوری باصنعت اشاره کرد و گفت: به زودی در این دانشگاه اولين مرکز رشد نوآوری کشور در زمینه زیر دریا با حمايت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعال می‌شود و در حوزه نفت نيز مرکز نوآوري تخصصی نفت شکل خواهد گرفت.

فرصت های آموزش مجازی در کنار چالش های آن

ابطحي مشاركت صنعت در ایجاد مراکز پژوهشی را به معني باور عمیق آن به دانشگاه برای حل مسئله دانست و افزود: نیروی انسانی قوي، اصلی‌ترین سرمایه کشور است و دانشگاه‌ها باید در این زمینه تأثیری بسزا داشته باشند.

وي با بیان اين كه دانشگاه صنعتی اصفهان تقریباً در تمام زمینه‌های فنی و مهندسی فعالیت آموزشی و پژوهشی دارد، افزود: وجود دانشکده کشاورزی در کنار دانشکده‌های فنی و مهندسی نشان دهنده اهمیت موضوع کشاورزی در کشور ایران است.

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به آغاز فعاليت ستاد كروناي اين دانشگاه از صبح روز جمعه دوم اسفندماه سال گذشته گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان به رعایت استانداردهای آموزشی مشهور است و با توجه به این موضوع طول ترم تحصیلی را به مدت سه هفته اضافه کرد تا در نهايت یک پوشش تقریباً صد در صدي آموزشی به‌صورت غیرحضوری را داشته باشد.

وی با ارايه گزارشي از فعاليت هاي آموزشي و آزمون هاي غير حضوري در طول ترم تحصيلي گذشته این دانشگاه گفت: امتحانات پایان ترم گذشته با حدود 29 هزار دانشجو-درس در مقطع کارشناسی و حدود 3 هزارو 700 دانشجو-درس در مقطع تحصیلات تکمیلی برگزار شد كه تمامی اين آزمون‌ها در مدت زمان دو هفته بدون وقفه انجام گرديد.

ابطحی با تأكيد بر اين كه خوشبختانه یک زیرساخت آموزش غیرحضوری در دانشگاه‌های کشور شکل گرفته است، زیرساخت‌ دانشگاه صنعتی اصفهان در اين زمينه را يكي از بهترین ها دانست و بیان کرد: این موضوع که شما زیرساختي داشته باشید که هم‌زمان تعداد زیادی آزمون انجام شود یک موفقیت محسوب می‌شود.

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به چالش هاي آموزش غیرحضوری، به بيان فرصت‌های ايجاد شده در اين شرايط پرداخت و گفت: در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی دانشجویان و مشاركت آن ها در امر آموزش، به روز کردن محتوا، ایجاد پشتوانه‌های آموزشی مناسب، انجام رسالت ترویج درست علم با اشتراك گذاري محتواي آموزشي اساتيد، ایجاد فضای تعاملات بین‌المللی مناسب، حوصله بیشتر نهادها در همکاری‌های بین‌المللی و تسريع در روند داوری مقالات علمي از جمله اين فرصت ها بوده است.

وی دانشگاه‌ها را يك محيط مناسب برای ایجاد فضای هم‌گرایی فضیلت‌ها در جهان دانست و تصریح کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان شامل استادان و دانشجویان باهوش و نوآور با پشتوانه کارمندانی خوب زمینه نوآوری‌هايي را فراهم كرده است كه با همین پشتوانه عمده، دروس عملی دانشگاه با موفقيت به صورت غیرحضوری برگزار گردید.

پیشتازی دانشگاه صنعتی اصفهان در تولید محصولات مقابله با ویروس کرونا

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به همكاري مناسب معاونت دانشجویی، فرهنگی و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان در ايجاد ساختاری براي تماس با كليه دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی، افزود: در ستاد حمایت از دانشجویان دانشگاه، 110 كارمند در شرایط كرونا با حضور داوطلبانه با تمامي دانشجويان تماس برقرار کردند که بیش از 80 درصد تماس‌ها موفق بود.

وی پرسش درخصوص شرایط سلامت جسمانی، سلامت خانواده، دسترسی به شبکه اینترنت، ابزار مناسب برای دریافت محتوای آموزشی، مسائل روحي، وضعیت معیشت، وضعيت درسي و غیره را از جمله مواردی گفتگو دراین تماس ها عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به پرداخت وام شرافتي به دانشجوياني که خانواده‌های آن ها با مشکل معیشتی مواجه بودند، گفت: دو مرحله دیگر از این وام تا مبلغ 15 میلیون ریال پرداخت خواهد شد و البته قسمتی از وام‌های که پرداخت کردیم از سمت حمایت هایی بود که خیرین به ستاد حمایتی دانشگاه اهدا کردند.

ابطحی با بيان اين كه مسئله رسیدگی به دانشجویان کم بضاعت در دانشگاه یک مسئله مهم است، گفت: حدود سه و نيم درصد از دانشجويان ابزار لازم براي دریافت محتوای آموزشی را نداشتند كه تا زمان مناسب تهيه و ارسال اين ابزار، محتواي دروس را هر هفته براي آن ها پست كرديم. در نیمسال جاری نيز کسانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند و دسترسی به شبکه اینترنت ندارند، در یکی از خوابگاه‌های آماده شده بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی اسکان داده خواهند شد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با تأكيد بر ضرورت پاسخ به نیازهای جامعه، افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان 43 شرکت رويشي دارد. 15 كارخانه از فناوری‌های این دانشگاه به دست آمده است و اين نشان دهنده این است که دانشگاه می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای جامعه باشد.

وی با اشاره به فعاليت هاي مناسب شرکت‌های دانش‌بنیان رویشی دانشگاه در زمینه مقابله با كرونا، بر پیشتاز بودن اين شركت ها در زمينه ضدعفوني از طريق uvc در دنیا تأكيد كرد و گفت: طراحی کابین‌های ضدعفونی خانگی و موبايل، دستگاه هاي ضدعفوني قطارهاي شهري و ... از جمله اين فعاليت هاست كه در حال توسعه آن ها هستیم.

ابطحی با تأكيد بر سياست حمايتي دانشگاه ها از شرکت‌های رویشی و تحویل فناوری های اطمینان‌بخش به کشور، افزود: اعضای هیئت علمی در پژوهشکده‌های نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی در زمینه پارچه برای تولید ماسك فعالیت بسیار خوبی انجام دادند و با ابداع دستگاه الکتروریسی در يكي از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تاکنون بیش از يك ميليون ماسک در اختيار جامعه قرار داده اند.

وی ادامه داد:ساخت دستگاه تولید ماسك سه لايه با ظرفیت 100 ماسك در دقيقه، كار بر روي کیت تشخیص سریع کرونا و توليدگان نيز از جمله اين فعاليت های دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه مقابله با ویروس کرونا به شمار می رود.

دانشگاه صنعتی اصفهان، تنها دانشگاه عضو CERN

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این كه دانشگاه‌های بزرگ نقطه ارتباط با کشورهای مختلف هستند، گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان نقطه ارتباطي با کشور سوییس است كه برترین دانشگاه‌های اروپایی در اين كشور هستند.

وي به فعاليت هاي بسيار خوب مرکز همکاری های علمی بین المللی دانشگاه صنعتی اصفهان در تهیه محتواهای بین المللی در مواجهه با ويروس كرونا اشاره كرد و گفت: اين دانشگاه دارای بیشترین تعداد مقالات مشترک با دانشگاه هاي سوییس است و از سوی دیگر دانشگاه صنعتی اصفهان تنها دانشگاه عضو سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای است كه بسيار حايز اهميت است.

ابطحی همچنين به شبکه‌سازی مناسب میان پنج دانشگاه صنعتی برتر ایران با حضور دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، علم و صنعت، شریف، امیرکبیر و خواجه‌نصیر كه قبل از بيماري كرونا اتفاق افتاد اشاره كرد وگفت: خوشبختانه در نخستين گام رابطه اي خوب با دانشگاه‌های فنی و مهندسی آلمان برقرار شده تا از این طریق بتوانيم در زمینه‌های گوناگون پژوهش و فناوری با یکدیگر همکاری نماييم.

در بخش دوم اين نشست رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان پاسخگوی سؤالات خبرنگاران در زمينه هاي گوناگون بود.

دكتر سيد مهدي ابطحي با اشاره به اين كه بخشي از توزيع ماسك هاي توليد شده در شركت هاي رويشي دانشگاه در دستگاه هاي دولتي و بخشي ديگر در سيستم توزيعي بزرگ به صورت مناسب پخش مي شود، افزود: 57 نفر از اعضاي هيئت علمي دانشگاه در شركت هاي رويشي دانشگاه مشغول فعاليت هستند.

وي افزود: علیرغم اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان بسیاری از درآمدهای خود در حوزه هاي دانشجویی، خدمات و آموزش از دست داده، قراردادهای دانشگاه بسیار رشد کرده و در اين زمینه بسیار موفق بوده است.

ابطحی ادامه داد: در زمینه صنعت فولاد یک توافق 110 ميلياردي 5 ساله برای حمایت از صنعت فولاد داریم و در سال جاری نيز بیشتر از 15 ميليارد تومان، مطالعه و فناوری در حوزه فولاد خواهیم داشت.

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان پرداختن به شرکت‌های کوچک و متوسط را از رویکردهای جدید دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان كرد و با مثبت ارزيابي كردن فرصت مطالعاتی اعضاي هيئت علمی در صنایع، گفت: ایجاد خوشه‌های ارتباط با صنایع از منطقه پیرامون دانشگاه تا سراسر استان از جمله فعاليت هاي اين دانشگاه بوده است.

ابطحي تفاهمنامه با وزارت نفت براي توسعه ميدان نفتي مارون، تفاهم با شرکت ساخت خانه‌های پیش ساخته، تفاهم‌ نامه با شرکت فولاد مبارکه برای نیازهای فوری اين شركت، میزبانی از آزمایشگاه‌های تخصصی و تفاهم با مركز تحقيقات ساختمان وزارت راه و شهرسازي براي استقرار تجهیزات آزمایشگاهی حوزه راه را بخشي از تفاهم‌نامه‌های اخیر دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه داخلی بیان کرد.

وی افزود: خوشبختانه ساخت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان با هزينه اي بالغ بر 40 ميليارد تومان توسط يك فرد خير از ماه گذشته آغاز شده است.

سال تحصیلی پیش رو، سالي با آموزش مجازی اما منظم

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان سال تحصیلی پیش رو را سالي با آموزش مجازی اما منظم دانست و گفت: شورای آموزش دانشگاه مصوب کرده است که حتماً 50 درصد دروس آنلاین باشد و استادان از داخل دانشگاه درس مجازی را ارائه دهند.

ابطحي با  اشاره به ظرفيت خوابگاهي اين دانشگاه، افزود: در حال حاضر مي توانيم برای یک هزار و500 نفر از دانشجویان فضای مناسب با رعایت مقررات بهداشتی را فراهم نماییم تا کسانی که درسشان در دوره تحصیلات تکمیلی تمام شده و باید وارد دوره پژوهش بشوند از فضای اسکان امن استفاده كنند و حتي ممکن است در مقاطعی کوتاه میزبان تعدادی از دانشجویان باشيم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص افزایش ساعات اداری دانشگاه گفت: نخستین سؤالی که مطرح می شود این است که دانشگاه چه نهادی است و چه وظایفی بر عهده دارد؟

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: دانشگاه مثل ادارات دیگر نیست و جایی است که باید ویژه فعالیت کند و وقتی بحران در کشور رخ می‌دهد، نقش مهمی دارد.

ابطحی با بیان این که استثناء شدن دانشگاه ها در احکام دائمی و هیئت امنایی شدن آن ها منطبق بر تصمیم عقلایی بوده است، تصریح کرد: اگر دانشگاه و وظایف این نهاد را به‌خوبی نشناسیم ساعات کار آن را نیز مطابق با دیگر دستورالعمل ها تنظیم می کنیم و آیا مثلا می توان بیمارستان ها را ساعت ۲ بعد از ظهر تعطیل کرد؟

وی تعطیلی کردن دانشگاه را به مثابه فروختن آینده کشور قلمداد کرد و افزود: به هیچ مجموعه ای ازکشور به اندازه دانشگاه از طرف رهبری توجه نشده است و این ها حاکی از ظرفیت های ارزشمند دانشگاه است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی جان خود را به خطر انداخته اند و ما باید از آن ها حمایت کنیم اضافه کرد: دانشگاه که تعطیل بردار نیست، نمی توان جریان رشد علمی کشور را متوقف کرد و ما باید فعالانه کار کنیم تا قسمتی از دِین خود به جامعه را ادا نماییم.

ابطحی ادامه داد: ما قرارداد ساخت دستگاه تولید ماسک را عصر ۲۹ اسفند ماه در یک روز تعطیل بستیم. در همین شرایط مجموعه 540 شرکت در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که در رکود فعلی بیش از 2 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند، یا مستقیماً توسط دانشگاه و یا به وسیله دانش آموختگان دانشگاه صنعتی اصفهان ایجاد شده و برخی از آن ها به طور خاص نیز در زمینه پزشکی درحال فعال هستند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر لزوم پشتیبانی بخش های مختلف دانشگاه از آموزش مجازی دانشجویان حتی پس از ساعات اداری، تصریح کرد: ما سیاست های دانشگاه را طی یک نامه به استانداری اعلام کرده‌ ایم و احساس شخصی من این است که بیش از آن چه انجام می دهیم باید از ما توقع داشته باشند و ما این امر را وظیفه خود می دانیم.

وی بیان کرد: نمی توانیم نسبت دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمانی و البته دانشجویان تحصیلات تکمیلی احساس بی تفاوتی کنیم و حتماً باید محققان به آزمایشگاه‌های ما بیایند البته اگر در گذشته 10 محقق در یک آزمایشگاه فعال بودند اینک 2 محقق در سه شیفت فعالیت کنند.

ابطحی با طرح مجدد این پرسش که آیا مگر میشود جریان رشد علمی کشور را متوقف کرد، اضافه کرد: حتماً مدیران اجرایی کشور باید نهاد دانشگاه را بفهمند. رسالت دانشگاه فرای دهه ها است و اگر این رسالت را بشناسیم آن وقت مدیر دانشگاه را ملزم می کنیم به این که شرایط حضور کامل فراهم نماید.

وی با اشاره به حضور 110 نفر از کارکنان داوطلب و خدوم دانشگاه در ایام کرونا در دانشگاه جهت تماس با دانشجویان، گفت: به زودی دانشجویان جدید الورود را خواهیم داشت. باید با آن ها تماس بگیریم و شرایط را به آن ها توضیح دهیم و برای آن ها ایجاد آرامش کنیم و نسبت به تحصیل و ماندن در وطن آنها را علاقمند و دل شاد و نسبت به آینده کشور امیدوار نماییم.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: ممکن است محدود کسانی در مجموعه ما احساس کنند که بود و نبودشان تأثیرگذار نیست. احساس تعلق قابل تزریق نیست. دانشگاه باید به خاطر داشته باشد که چه کسانی برای فعالیت هایش ایستادند و چه کسانی بی تفاوت هستند.

ابطحی با بیان این که درشرایط کنونی دغدغه های فرعی برخی باعث شده تا  افرادی حس تعلق به این مجموعه نداشته باشند، افزود: این افراد حس مؤثر نبودن خود را به مدیریت دانشگاه نیز منتقل خواهندکرد و مدیران ارشد اجرایی کشور باید بفهمند نظام دانشگاه به خاطر رسالت‌های درازمدت هیئت امنایی است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که دانشجویان تحصیلات تکمیلی با گذراندن درس ها و با هماهنگی استاد راهنما جهت انجام پروژه های خود از ظرفیت های آزمایشگاه ها استفاده خواهندکرد، افزود: در این خصوص به دانشجویان غیراصفهانی خوابگاه ارائه خواهد شد و دفاع از پایان نامه ها نیز به صورت حضوری و غیرحضوری انجام خواهد شد. بعلاوه این که دانشجویانی که زمان دفاع آن ها فرا رسیده و نتوانستند دفاع کنند تا پایان مهرماه فرصت خواهند داشت.

ابطحی با تأكيد بر اين كه در سال هاي گذشته فعاليت هاي مناسبي براي بهبود فضاي نشاط در بخش هاي مختلف دانشگاه صنعتي اصفهان انجام شده و در حال ارتقاي آن ها در بخش هاي پژوهشي، دانشجويي، فرهنگي، سرگرمي، تربيت بدني وغیره هستيم، گفت: با توجه به انتخابات رياست جمهوري در سال آينده تلاش مي كنيم تا فضاي گفتگو محور با نشاطي در دانشگاه داشته باشيم.

وی با بيان اين كه دانشگاه با اجراي طرح "تم دانش" و ديگر طرح ها و حمايت هاي آموزشي و پژوهشي سعي در مهارت افزايي دانشجويان در زندگي دارد، افزود: اشتهار، ايجاد زمينه براي ايده ها در نوآوري و مهارت آموزي سه بخش مهم براي زمينه سازي مناسب اشتغال دانشجويان است.

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان تأكيد كرد، دانشجويان جديد الورود همگي در آبان ماه وارد دانشگاه مي شوند اما با اختصاص واحدهاي درسي كمتر، همراه با ديگر دانشجويان ترم را به پايان خواهند رساند.

در پایان این نشست خبری، خبرنگاران و گروه های رسانه ای از زیرساخت های تولید محصولات پیشگیری و مقابله با کرونا بازدید کردند.

گزارش ویدیویی...

گزارش تصویری نشست خبری

گزارش تصویری بازدید از زیرساخت های تولید محصولات مقابله با کرونا

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.