کدخبر:1235/13981214

14 اسفند 1398

کتاب عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتي اصفهان، اثر شایسته تقدیر سی و هفتمین دوره کتاب سال ايران
در جشنواره کتاب سال ایران، اثر مکتوب دکتر منصوره ملکیان، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتي اصفهان و دکتر رسول خسروی دانش آموخته این دانشکده به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

کتاب "سیما ژنتیک"ترجمه دکتر منصوره ملکیان، عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتي اصفهان و دکتر رسول خسروی، دانش آموخته این دانشکده به عنوان کتاب سال شایسته تقدیر، در بخش زیست شناسی سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸ برگزیده شد.

"سیماژنتیک" استفاده از فناوری‌های ژنتیکی در راستای مطالعه اثر سیمای سرزمین، پارامترهای زمین، کاربری‌های اراضی، زیستگاه‌ها و غیره بر روی جانوران و گیاهان است تا در نهايت راهبردهای حفاظتی براي جلوگيري از انقراض آن ها ارايه گردد.

با پیشرفت‌های فناورانه در داده‌های ژنتیکی و سیمای سرزمین، سیماژنتیک به عنوان یک شاخه جدید علمی پا به عرصه وجود نهاده  و در واقع ترکیبی از بوم‌شناسی سیمای سرزمین، ژنتیک جمعیت و آمار مکانی است که به مطالعه پیامدهای حاصل از فعالیت‌های انسانی، تغییر محیط زیست و سیمای سرزمین بر تبادل ژنی و تنوع ژنتیکی گونه‌ها می‌پردازد.

این کتاب شامل سه بخش است که به مفاهیم پایه، روش‌ها و رویکردهای متداول در سیماژنتیک وکاربردهای سیما ژنتیک در محیط‌ها و زیستگاه‌های مختلف پرداخته و روند فراگیری سه‌گام اصلی در سیماژنتیک، یعنی بوم‌شناسی سیمای سرزمین، ژنتیک جمعیت و آمار مکانی را سهولت بخشيده است.

کتاب سیما ژنتیک در حال حاضر برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مورد استفاده قرار می‌گیرد که تا حدودی اصول اولیه را فراگرفته اند و در مقطع کارشناسی نیز به شکل محدود برای دانشجویان سال آخر نيز تدریس می گردد.

از جمله كاربردهاي اين كتاب مي توان به استفاده در رشته‌های محیط زیست، زیست‌شناسی جانوری و گیاهی، علوم دریایی و منابع طبیعی اشاره كرد.

کتاب "سیما ژنتیک" به عنوان تنها منبع فارسی در این زمینه به صورت یک راهنما تهیه شده تا افراد علاقه‌مند به سیماژنتیک بتوانند اطلاعات لازم را کسب نمايند و مدرسان نیز برای تدریس در کلاس‌های دانشگاهی و کارگاه‌های آموزشی از این کتاب استفاده کنند.

گفتنی است: آیین اختتامیه سی و هفتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، بهمن ماه گذشته و با حضور رئیس جمهور در تالار وحدت تهران برگزار شد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.